3317
Sök

Mysterium med försvinnande kylarvätska i Volvo 945

OUTLAW1
20 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej
Bilen är en 945 från 1996 med b230fk maskin och oljekyld T04E turbo.alltså inte någon vattekylning.

Problemet började när jag i motorvägshastighet såg att tempmätaren började vandra upp över mitten på mätaren för att sedan dala ned till normaltemp igen..detta gjorde den 3 gånger (alltså den går upp till 3/4 delars läge)innan närmsta bensinstation uppenbarade sig.
Låt motorn svalna och sedan kunde jag fylla ppå närmare 4liter kylarvätska i systemet..
Körde sedan ca 3 mil och kontrollerade igen..inga problem..körde 6 mil och kollade..inga problem..
körde sedan 10 mil hemåt och ställde bilen över natten.
Dagen efter tittar jag i behållaren igen och kunde då toppa upp med ca 1 liter kylarvätska.
Körde 12 mil och sedan låt bilen stå tills idag och nu i morse kunde jag få i 3 liter igen...körde till jobbet ca 2 mil och allt ser ok ut..

Bilen ryker inte vitt/blått eller svart.
Den startar och går hur fint som helst.
Värmen i bilen funkar ypperligt. Har aldrig "tappat" värmen ..
Torra mattor på både passegerar och förarsidan.
Inget vattenläckage synligt på kyl,vattenpump,topplock,värmekran(ventil),kylarslangar,expansionskärl.
VART FAN KAN DET TA VÄGEN??
Senast redigerat av OUTLAW1 (20 maj 2013)

406 Inlägg
20 maj 2013
#2
Hade ett riktigt lurigt läckage på en 945 Turbo -97:a för några år sedan. Var precis samma som för dig - försvann liter av kylarvätska ibland, men såg aldrig ett spår av läckage, vare sig i motorutrymme eller under bilen.

Efter ett tag kom jag fram till att den drack mer när den belastades vid landsvägskörning, än om jag bara åkte runt i stan.
Till slut, efter att ha trycksatt systemet hittade jag ett läckage vid ingående slang till värmepaktet. Där hade slangen spruckit precis under slangklämman i anslutning till torpedväggen. När bilen belastades hårdare försvann vattnet därigenom, men eftersom det var så varmt vid torpeden så dunstade allting på en gång.
När jag däremot körde lugnt så tryckte det aldrig ut något, vilket gjorde att man aldrig såg något läckage när man stod med motorn igång och själv läcksökte på tomgångsvarv.

Riktigt enerverande! Men med ny slang och fräsch klamma fungerade allting prima efter det! smile


OUTLAW1
20 maj 2013
Trådstartare
#3
ah ja jag e inne på ungefär samma saker..någon liten läcka som förångar vattenet någonstans..
borde vara under tryck som du säger för jag körde ju rätt lugnt då kylarnivån höll sig..sedannär jag har tryckt på mera så har det ju försvunnit..

29 Inlägg
20 maj 2013
#4
Jag har för andra gången (inte samma bil) en Volvo 940 inne i verkstaden där topppackningen gått så det läcker ut mellan topp och block bakom turbon vid 2ans cylinder. Jätte svårt att hitta då den bara läcker under tryck och då är det så varmt där att det dunstar direkt, först efter ett bra tag när läckan blivit lite större upptäckte jag det.

OUTLAW1
20 maj 2013
Trådstartare
#5
OK..alla erfarenheter är bra i denna tråden ..
men om det vore en såpass stor spricka så att vatten kommer ut under tryck så borde man ju kunna se någonting tycker man..
Syns som sagt ingenting. Har dock en teori om att vätskan ångar bort genom locket på expansionskärlet ..för mig den enda logiska utvägen som inte lämnar spår efter sig..
men som sagt skall leta o leta o leta..

OUTLAW1
21 maj 2013
Trådstartare
#6
problemet löst.
Nere vid oljefiltret sitter det två kylslangar som kyler ned oljan..dessa två var det hål i så inte undra på att bilen drack kylarvätska ..dock verkar det bara läckt vid färd dvs under tryck då hålen var små..
När slangarna var av så var dessa i så dåligt skick att dom gick av när jag böjde på dom..

2st nya slangar från Volvo och 4 slangklämmor i rostfritt...358:- på Volvo..
Kanon..smile


Sök