3735
Sök

Körkort indragning.

25 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
Hej. jag fick idag en lapp av transportstyrelsen om att eventuellt dra in mitt kort. Ska svara på en blankett med frågor.

Tog kortet 2010-11-24
Böter maj 2011, 141 på 120 sträcka. 2400:-
Böter 11 oktober 2012 låg för nära framförvarande fordon. 2000:-

Annars har jag inget.

Bor på landet ingen kollektivtrafik. Släkt o föräldrar 40 mil bort. jobbar på bemmaning så måste ha kortet i jobbet.

Vad tror ni om mina chanser? Någon som vart med om det samma?

Mvh

450 Inlägg
20 maj 2013
"idag" ser polisen hårt på om man ligger för nära framförvarande bil. säkert de som gjorde att de beslutades att ditt kort eventuellt blir indraget.

lika bra och vänta på deras beslut för här får du bara gissningar.

hur nära låg du egentligen. känner ingen som fått en sån böter.

1 282 Inlägg
20 maj 2013
Funderade på samma sak, visste inte ens att man kunde få böter för det (ligga nära framförvarande fordon)

Avstängd
10 388 Inlägg
20 maj 2013
Om man är så beroende av sitt körkort, varför kör man inte med hjärnan då?

Men on topic; som Henrik-N säger, det är omöjligt att sia om, bara att invänta, gissningarna kommer gå från; "det åker" till "du har superbäst chanser"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 089 Inlägg
20 maj 2013
När du skriver till dom att du bor på landet ingen kollektivtrafik. Släkt o föräldrar 40 mil bort. jobbar på bemmaning så måste ha kortet i jobbet så säger dom att det borde du tänkt på innan du bröt mot lagen... Tyvärr.

\Lindgren

Avstängd
10 388 Inlägg
20 maj 2013
Vita_Vargen skrev:
Funderade på samma sak, visste inte ens att man kunde få böter för det (ligga nära framförvarande fordon)

Mindre än ½sekund=indraget körkort (1 sekund för tung trafik)

1 sek. innebär det böter (2000kr då uppenbarligen).

Och under 0.5 sekund kan det då innebära indraget körkort.

Vid 1 sek. är avståndet följande;

30 km/h=8.4m

50 km/h=14m

70 km/h=19.6m

90 km/h=25.5m

110 km/h=30.8m

(bör det bli om jag inte är helt ute och cyklar)

- - Edit - -

Inte exakt på km/h:n, men ungefär (inom rimliga gränser)
Senast redigerat av it_mutt (20 maj 2013)

1 282 Inlägg
20 maj 2013
it_mutt skrev:
Vita_Vargen skrev:

Mindre än ½sekund=indraget körkort (1 sekund för tung trafik)

1 sek. innebär det böter (2000kr då uppenbarligen).

Och under 0.5 sekund kan det då innebära indraget körkort.

Vid 1 sek. är avståndet följande;

30 km/h=8.4m

50 km/h=14m

70 km/h=19.6m

90 km/h=25.5m

110 km/h=30.8m

(bör det bli om jag inte är helt ute och cyklar)

Tackar för informationen smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
20 maj 2013
it_mutt skrev:

Men on topic; som Henrik-N säger, det är omöjligt att sia om, bara att invänta, gissningarna kommer gå från; "det åker" till "du har superbäst chanser"

Håller fullständigt med dig. Det är så dags att tänka på det nu när det är dags att lämna in lappen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

25 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:

hjärnan tänkte att jag skulle vara snäll att släppa förbi polisen i omkörningsfilen. dessutom svårt att hålla avstånd i rusningstrafik på e6 utanför malmö.

jag var 1,2 sek nära tror jag.
Senast redigerat av slynjavel (20 maj 2013)

450 Inlägg
20 maj 2013
Du kan väl inte tro att du får någon här att tro att du "klev" undan för "just" en polis. i och för sig så spelar de ingen roll, har han inte blåljusen på så har han inget företräde i trafiken utan ska köra på samma villkor.

om den nu var felaktig borde du väl inte skrivit under boten utan nekat.

sen så kan jag lova dig att dem plocka dig inte om du va över 1 sek ifrån. och hur i helsike klarar du av att va så exakt, hade du tidur i vänsterhanden just de ögonblicket.
Senast redigerat av Henrik-N (20 maj 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
20 maj 2013
slynjavel skrev:
it_mutt skrev:

hjärnan tänkte att jag skulle vara snäll att släppa förbi polisen i omkörningsfilen. dessutom svårt att hålla avstånd i rusningstrafik på e6 utanför malmö.

Fortkörningen då......

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

450 Inlägg
20 maj 2013
Det är konstigt när man väl får sota för sina synder så har inte en människa gjort något!

Avstängd
10 388 Inlägg
20 maj 2013
Henrik-N skrev:
Det är konstigt när man väl får sota för sina synder så har inte en människa gjort något!

Hur menar du?

Som i "jag har inte" eller som i "ingen annan har någonsin gjort något fel"?

25 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
Henrik-N skrev:
Du kan väl inte tro att du får någon här att tro att du "klev" undan för "just" en polis. i och för sig så spelar de ingen roll, har han inte blåljusen på så har han inget företräde i trafiken utan ska köra på samma villkor.

sen så kan jag lova dig att dem plocka dig inte om du va över 1 sek ifrån. och hur i helsike klarar du av att va så exakt, hade du tidur i vänsterhanden just de ögonblicket.

Kör man en skoda pickup så kan man inte göra annat än kliva undan. Och stoppuret hade polisen som berättade 1,2 sek för mig. Skönt och veta att du följer lagen till punkt och pricka iaf.

450 Inlägg
20 maj 2013
it_mutt skrev:
Henrik-N skrev:

Hur menar du?

Som i "jag har inte" eller som i "ingen annan har någonsin gjort något fel"?

Jag menar som i till exempel de här fallet. han har fått en bot för att legat för nära och då har han:

1. endast aktat sig för polisen.
2. låg 1,2 sek från framför varande bil.

alltså inte gjort något fel

25 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
slynjavel skrev:
it_mutt skrev:

Fortkörningen då......

/Benny

du kör nog aldrig för fort.

450 Inlägg
20 maj 2013
slynjavel skrev:
Henrik-N skrev:

Kör man en skoda pickup så kan man inte göra annat än kliva undan. Och stoppuret hade polisen som berättade 1,2 sek för mig. Skönt och veta att du följer lagen till punkt och pricka iaf.

sa inte att de var fel att kliva undan (men de är absolut inte en ursäkt)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
20 maj 2013
slynjavel skrev:
Vettemannen skrev:
slynjavel skrev:

Fortkörningen då......

/Benny

du kör nog aldrig för fort.

Extremt sällan. I så fall där man vet att det inte finns nån Harry Haffa. Men jag skulle inte gråta ut på ett forum iaf.

/Benny

Min youtubekanal!

12 086 Inlägg
20 maj 2013
Skulle dom dra körkortet pga 2 förseelser?! Låter ju helt otroligt.

Jag fick 5 böter på ett år, inte ifrågasatte dom mitt körkort (fast jag va orolig för det då smile ).

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 maj 2013
Har ni ingen koll? Jag har kört som en dåre (hmm) i 25år och åkt fast en gång. Den gången körde jag 101km/h på en dubbelfilig 90väg som av "miljöskäl" var hastighetssänkt från 110.

Sedan kan man ju fundera på hur många som ligger med 30meters lucka på E4an norr om Häggvik i rusning, då det faktiskt går 110. Haha

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök