Hej,
Har en Ford Focus 1.6 ifrån 2006. Är någon konstig specialvariant på motorn som heter "Duratec". Har inte riktigt fattat vad det innebär mer än att det var ett krångel att få tag i en ny motor när motorbyte gjordes.
Bilen började med att spontant ge mig tre felmeddelanden;
"Fel på motorns styrsystem"
"Reducerad acceleration"
"ESP ur funktion"
Felet löstes genom att starta om bilen. Gick ett tag och sedan hände det igen. Och igen. Och igen. Dyker oftast upp vid krypkörning. En omstart har löst problemet nästan alla gånger. En gång krävdes ett flertal omstarter och en gång så hände inget när jag vred på nyckeln.
Provade att koppla ur batteriet och koppla i det igen. Då fungerade bilen som den skulle i ungefär fem kilometer. Sedan blev det problem igen. Inget hände när jag vred på nyckeln. Jag lät bilen stå några dagar och idag när jag vred på nyckeln startade den.
Tog felkoder och fick följande;
Lagrade; U0001
Pendlande; U0001, P0500
U0001 är tydligen problem med kommunikationen mellan ABS-givare och ECM. De bakre givarna ska tydligen få mycket stryk. Kikade snabbt på alla kablar och kontakter och de såg okej ut.
P0500 menar på att det är fel på antingen ABS-givare, kamaxelgivare eller trasig ECM.
Läste mig till att övervaka VSS och leta efter dippar. Gjorde det men kunde inte se något fel. Hastighet och varvtal som visades var korrekt under hela körningen.
Jag nollställde felkoderna och gav mig ut och körde. Startade om bilen 10-15 gånger. Vid ett tillfälle dök medelandet upp på displayen så jag stängde av bilen, satte i felkodsläsaren och satte igång tändningen igen. Hittade inga felkoder. Startade om bilen några gånger till och körde lite men fick inte fram något fel.
Sitter och funderar på vad nästa steg är...?
Försvinner vissa felkoder när man stänger av tändningen?
Tacksam för alla tips och idéer jag får.
Mvh
Marcus