3862
Sök

Racing BMW 2002ti.

Fixa förgasarmotorn som ligger i nu, samtidigt som jag bygger en insprutarmotor.

9 914 Visningar
Uppdaterades senast 28 maj 2013
17 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#1
Hejsan! Eftersom jag under en längre tid snyltat bil-entusiasm från andra så tänkte jag att det var dags att jag bidrog lite!

Bilen i fråga är en BMW 2002ti från 1974. Den gick BMW-cup med min gamle far förr i världen. Det som kommer göras till en första början är att fräscha upp bilen rent generellt, ställa in den & få den besiktigad. Det är första delmålet. Sen finns det lite planer för framtiden, men dom tillkommer senare wink

Bilen hämtades hem från förvaringen som den vilat i ungefär fyra år. Vred om huvudströmbrytaren, satte igång bränslepumpen sen var det bara att vrida nyckeln, imponerande! smile

Här är någon halvdålig mobil-bild på skrället!

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-e4b28f997f6272a225db740a89208533.jpg


Direkt åkte en trasa fram för att polera lite i motorrummet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-6a81cce821a1cf0c332e85825d632550.jpg

Sen efter någon timme såg det ut såhär:


https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-db4cb5ac7863cf58d3c668b1d220fee0.jpg


Efter att jag gjort vid det absolut värsta i motorrummet var det dags att tackla bromsarna, som låg i, så jag skicka i nya Tarox racing-belägg för att sen lufta bromsarna.

Något såhär såg de ut;

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-ae6047c44a967feed715630e655673ad.jpg

Sen när det var dags att ut & testa bromsarna så visade sig att en cylinder inte ville leka längre.. Har tydligen varit vårdslös när jag dragit ur tändhatten, så det blir att införskaffa en ny sådan imorron!


https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-bd21060fdca4b6e3e207182427f41b57.jpg

Helt off topic, men rätt kul var att när jag stod & skruva så ser jag farsgubben svänga in på tomten, sen hör jag sirenerna.. Konstaplarna var oroliga varför hans bil inte hade några dörrar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-72d4641aa2972070e91e05eb19717b44.jpg

Förövrigt är detta min första tråd på Garaget, så ifall jag gör något fel så får ni tillrättavisa mig! smile


112 Inlägg
24 maj 2013
#2
ska följa detta, riktigt rå bil å ja kämpa på å allt smile


Överpedantisk?
411 Inlägg
24 maj 2013
#3
Ska bli spännande att följa smile
Var tog offtopic bilderna vägen? Blev ju nyfiken wink


138 Inlägg
24 maj 2013
#4
kul projekt smile


1 677 Inlägg
24 maj 2013
#5
Ska följas! smile

386 Inlägg
24 maj 2013
#6
ska följas! smile

17 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#7
Tack allihopa för intresset! smile Ska försöka vara flitig & uppdatera ofta smile

Ny tändkabel är beställd smile

Ang. Bilderna som försvann tror jag dom gjorde det för att jag tog bort fel bilder i albumet roll

Men här e bilden på den dåliga tändhatten:
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-3bd349d26bb7ddf41ecffde837592892.jpg

Sen pappa & farbror blå:
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-15dbbb125c74c25f653ddf502c8912b3.jpg
Senast redigerat av Munther (24 maj 2013)


1 049 Inlägg
24 maj 2013
#8
detta kommer att föjas!

Äger själv en 2002 touring -73, orginal (näranog).

Är det en -70?

17 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#9
tommyhjortasen skrev:
detta kommer att föjas!

Äger själv en 2002 touring -73, orginal (näranog).

Är det en -70?

Kul! Touringarna är coola!
Bilen är tillverkad 1974 smile
Senast redigerat av Munther (24 maj 2013)


17 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#10
Då har man gått lite & tänkt på vad som skulle vara kul att bygga av bilen. Men eftersom det finns lite värde i att behålla den som den är så vill jag inte trixa för mycket med motorn. Med detta i åtanke kom jag på den briljanta ideen att köpa en annan motor som jag kan pilla bäst fan jag vill med! smile

Det roliga är att grannen har en 318 från en e21, så tänkte att man kanske skulle försöka köpa den.. Frågan är bara vad som kan anses skäligt för en sådan motor? Har dålig koll på skicket, men vet att fördelaren ska vara slut. Nå, vad tror ni man kan erbjuda han utan att åka på en lusing? wink

Förövrigt, vad tror ni om detta? wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-3aead629e159905719550ba2f01fa881.jpg


112 Inlägg
24 maj 2013
#11
motorn kanske du kan köpa för en 1500 om de e å fixa på den, bara min egen ide om pris, ingen aning om hur va dom ligger i vanligt, å fälharna måste på!! + turbo breddningskittet elr universal skärmbräddare smile kommer se fläskigt ut smile


Överpedantisk?
411 Inlägg
25 maj 2013
#12
Ska du inte montera dessa fälgar + bygga om en del så är jag spekulant på dem wink

Ingen dålig BMW din far hade, klart udda dörröppning på M1 inte undra på att polisen tyckte det såg konstigt ut wink
Senast redigerat av L.D. Peter (25 maj 2013)


77 Inlägg
25 maj 2013
#13
Men den är väll inte framhjulsdriven tongue

17 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
#14
DeZa skrev:
motorn kanske du kan köpa för en 1500 om de e å fixa på den, bara min egen ide om pris, ingen aning om hur va dom ligger i vanligt, å fälharna måste på!! + turbo breddningskittet elr universal skärmbräddare smile kommer se fläskigt ut smile

Jag gick över lite snyggt när han låg & mecka med sin e21a & bara snacka lite med han, sen fråga jag han ifall han ville sälja motorn som låg. Slutade med att jag köpte den för 700 spänn beroende på att vi varken kunna verifiera ifall den gick runt eller någonting.. Tyckte de lät rätt vettigt så slog till wink Tyvärr kommer nog inte dom fälgarna användas.. Än wink


L.D. Peter skrev:
Ska du inte montera dessa fälgar + bygga om en del så är jag spekulant på dem wink

Ingen dålig BMW din far hade, klart udda dörröppning på M1 inte undra på att polisen tyckte det såg konstigt ut wink

Det låter bra Peter! Ska ha de i åtanke! wink Hehe, det är faktskt inte en M1, utan en Z1a big_smile



Hjullager skrev:
Men den är väll inte framhjulsdriven tongue

Haha, förvisso inte, men när det svänger är det shysst med mycket gummi i backen så man blir på vägen ^^








Så mina damer & herrar! tyvärr kanske mer av de sistnämnda ^^

Idag har mycket blivit gjort! Motorn som jag nämnde tidigare är nu inhandlad! En 2liters fyra från en e21a.

Första av kvällens många frågor;
Är detta en m10a? Jag har lite ignorant kallat alla bmws äldre fyror för m10, men det verkar som att det finns en hel uppsjö av olika.. Är det kanske så att blocket är samma, men att där finns "anslutningar" osv. Som kanske bara används i vissa modeller?

Bilder!
Nyförvarvet;
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-5bf3dc7fcaf1ff215547ef84b93fe250.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-6513cfdf4eebe43b256f1ef17ac876c2.jpg

Sen börja demonteringen! Känns som enda sättet att veta ifall jag köpt ett lik eller en funktionerande motor är att sprätta upp den & ta en titt! Märkte rätt snabbt att där inte var någon sump på den.. tongue Även om det låter lite spartanskt så är allt uppmärkt osv smile

Började med insug osv, blir första insprutar-motorn jag sätter tänderna i, så tror att om inget annat så kan jag lära mig en massa smile När insuget var av så tog jag av allt annat som någon vattenledning, Oljestickan, osv. Sen var den sidan ren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-dbe02e10b4cf7a7a517f3999a50aac5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-67a0d93730bb952c0bc71e6c75a70a02.jpg


Efter det så fortsatte jag att skruva av allt som motorfäste osv på andra sidan, men när jag kom till grenröret så tog det stopp.. Fatta inte riktigt om det var tum eller metriska muttar på den, men inget passa iallfall. Kanske berodde på att dom var rätt rostiga.. Iallafall, efter rätt mängd våld & svordommar var även dom tvungna att knäböja för mig! såg här såg eftermatten ut;

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-d031defcfc97876bc2e808016ca3ee1a.jpg

Det var en stor spricka i grenröret, därav misshandeln ^^

Vad är detta för något? Det lukta mysko om den, och var kopplad för att leda någon vätska, antagligen bränsle smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-bd85c2477b2b0ad6b42f9f893d84177f.jpg

När det var dags att hålla kväll så var det mesta av, ger mig på toppen imorron antagligen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183320/183320-aaeab50db68ef6a82cf2b835efeda9cf.jpg

Det var typ vad jag hann med ikväll smile Nu är jag lite tveksam på vad som ska ske. Först kommer jag att kolla så att veven är kry osv. Finns ju en anledning till att man tar ut motorn oftast. Hoppas att allt det stora är intakt och i gott skick smile


Överpedantisk?
411 Inlägg
25 maj 2013
#15
Så klart en Z1 men en M1 hade varit ännu häftigare/dyrare/ovanligare wink


17 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
#16
L.D. Peter skrev:
Så klart en Z1 men en M1 hade varit ännu häftigare/dyrare/ovanligare wink

Jag vet inte om det är för att det är sent & jag är rent snurrig, men vad har då M1 dörrar med en z1a att göra? tongue

I övrigt, du vet inte vad den saken är som jag så snyggt ringa in i paint? Kan det vara någon kallstarts-givare eller något? Som skickar in lite extra bränsle vid kallstart? smile


Överpedantisk?
411 Inlägg
25 maj 2013
#17
Jag vet att Z1 har dörrar som sjunker ner i tröskeln(lite udda), tydligen skrev jag M istället för Z xD


17 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
#18
L.D. Peter skrev:
Jag vet att Z1 har dörrar som sjunker ner i tröskeln(lite udda), tydligen skrev jag M istället för Z xD

Ahha, då förstår jag ^^ Jo, dom är lite lustiga... Ett helvete att ta sig i/ur, får va deltidsakrobat för att ta sig ner där! lol


61 Inlägg
27 maj 2013
#19
Hej!

Det är M10 som du har satt tänderna i. Det är en långlivad rackare. Användes från början av 60-talet fram till 1988. De körde ju även formel 1 med den motorn, iaf. med blocket...
Det finns folk som är nördar på M10 och det finns tydligen en uppsjö variantrer på saker och ting såklart. Bl.a. så finns det höger och vänstergående fördelare. Topparna är av olika slag och hållbarhet o.s.v., o.s.v...

Den inringade mojen är kallstartsreglering. Hade jag vart du så hade jag satt dit ett eftermarknadssprut så slipper du alla halvmekanisk bränsleinsprutningsmojenger.

Tips! På fastrostade muttrar på pinnbultar är värme annars en bra lösning, så slipper du borra ut pinnbultarna sen. Men de lossnade kanske?

/S


17 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#20
bmw_ixen skrev:
Hej!

Det är M10 som du har satt tänderna i. Det är en långlivad rackare. Användes från början av 60-talet fram till 1988. De körde ju även formel 1 med den motorn, iaf. med blocket...
Det finns folk som är nördar på M10 och det finns tydligen en uppsjö variantrer på saker och ting såklart. Bl.a. så finns det höger och vänstergående fördelare. Topparna är av olika slag och hållbarhet o.s.v., o.s.v...

Den inringade mojen är kallstartsreglering. Hade jag vart du så hade jag satt dit ett eftermarknadssprut så slipper du alla halvmekanisk bränsleinsprutningsmojenger.

Tips! På fastrostade muttrar på pinnbultar är värme annars en bra lösning, så slipper du borra ut pinnbultarna sen. Men de lossnade kanske?

/S

Ahha! Jo, asså det var jag nästan säker på, men trodde dom hette olika sen beroende på hur dom var.."bestyckade", ifall det var insprut/förgasare, hur många ventiler osv. Men tack för att du förklara de!

Jo, som jag nämnde i ngn kommentar innan så misstänkte jag de, men jättetacksam att du verifiera detta! smile

Absolut, använder mig annars av det, men hade inte tillgång till svetsen. Samtidigt kände jag att det grenröret har gjort sitt, så jag sågade helt enkelt av dom ^^

Som sagt, tackar hjärtligt för tips & förslag då jag inte håller på så mycket med motorer (Framförallt insprutare) annars. Synd inte 02orna såldes med turbin-motor big_smile



Sök