panda666 skrev:
Teho skrev:
panda666 skrev:
jag står bakom dig till 1000%
dom brände precis min farsas s40, stackars pappa sitter och har ångest.
så fånga den **** som håller på så. vi tar en bra snack me dom
Frågan jag ställer mig är varför man eldar personlig egendom när upploppen fungerar som en slags protest mot staten/offentliga sektorn? Vill man ha dit polisen för att skapa ännu fler konflikter?
En bilbrand kan ställa till med mycket mer skada för ägaren än bara det ekonomiska.
vet inte vad jag ska säga men har jag ett problem med nån så går inte ja o bränner upp bilar eller nån annans egendom. jag tar problemet direkt där det ska gå.
vi behöver fan prickskyttar på taket ..
Är det där verkligen så svårgreppat som ni framhäver?
Låt säga att ungdomarna i "Håla X" är missnöjda med, ptja, en massa saker. Som vi alla vet är politiker både duktiga på att lyssna, speciellt på ungdomar, och än bättre på att faktiskt försöka lösa.. saker..na...nej just.
Ett alternativ är då helt enkelt att visa sitt missnöje med att gå ut och "leva jävel". Det skapar uppmärksamhet och öppnar frågan "varför".
Det är ett möjligt scenario, finns ett par till.
Men, att hitta en anledning till det är inte så förbannat svårt. Är det rätt att slå sönder saker och ting och bygga om bilar till grillar? Nej givetvis inte, men, det är väl ganska underförstått.
Just Husby har fångat mitt intresse (som kriminolog) och det finns flera anledningar till att det "sprack" där.
Husby har under en längre tid kämpat mot social nedrustning, man har under de senaste två åren fightats mot nedläggning av vårdcentralen, mot privatisering av badhuset, mot flytt av deras träffpunkt och mot en, i mitt tycke, helt idiotisk strukturplan stadshuset snickrat ihop som skulle förstöra en faktiskt förbannat trygg (speciellt ur småttingperspektiv) trafikseparering. Där har man väl faktiskt luckats bra.
"Borgarna" gav sig dessutom på ett försök till en hyreshöjning...kanske inget farligt... tills man inser att den skulle höjas med 70%. Givetvis så påtalades att det var "rimligt", medan de boende i Husby snarare såg det som ett försök att "rensa upp".
Detta i sin tur var knappast det som fick bägaren att rinna över just i Husby, nej, det var en helt annan händelse.
Har ni följt med i media i det senaste, så har ni också noterat dödsskjutningen av en 69-årig man (aka "Machetemannen") för snart två veckor sen. Det var, och det vågar jag säga med ganska stor säkerhet, -det- som utlöste vandaliseringen. Polisen ingrep givetvis mot den snurriga mannen, men inte direkt lugnt och stilla. Det var "head on" med full kraft. Det har i efterhand också visat sig att informationen polisen gick ut med är helt felaktig. Vilket har fått boende där att se det mer som en avrättning än ett "strukturerat och bra ingripande". (Polisens rapport säger bland annat att mannen fördes iväg och dog på sjukhus - han avled de facto på plats och fördes bort i likbil)
Tittar man sen vidare, så inser man också att polisen kanske inte helt handlat 100%igt. Man försökte i princip möta upp vandaliseringen med våld. Eller åtminstone alldeles för mycket brutalitet. Detta i sin tur gjorde knappast något bättre. Man har gett sig på "alla". Det finns rapporter om mammor med barn, butiksägare osv (som uppenbart inte varit inblandade) som fått ta emot både batongslag och gliringar.
Husby har länge haft problem. Det är inget nytt, problemet i sig ligger i att vi i landet lagom inte behandlar alla lika, men förväntar oss att få en "jämnvärdig" behandling tillbaka. Det har varit problem under en längre tid och polisen har väl alltid varit, vad man borde se som..."hårdhänta", och i många fall kanske lite väl hårdhänta med tanke på omständigheterna.
Så, det som utlöste det var att man under en längre tid tagit "mycket skit" i Husby, polisens tidigare attityd mot ungdomar och invånare där, dödsskjutningen av "machetemannen" och så vidare och så vidare.
Och nej, jag bor inte i Husby, har ingen koppling dit, jag försvarar inte heller handlingarna (som redan tidigare påpekat). Det intresserar mig bara uppenbart som kriminolog.
Att förstå är -inte- att försvara.