4237
Sök

Hur många hästkrafter ungefär?

773 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
#1
har trimmat min 240 lite nu undrar vad det kan vara för hk iden ungefär ni som kan. nu till motorn
volvos h-kam
portad och planad 530 topp ca 1,5-2mm nyrenoverda topp
och ny renoverad motor för ca 5år sedan så kanske 6-7k milsen?

664 Inlägg
25 maj 2013
#2
Vad det är för motor kan vara bra att skriva också wink

773 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
#3
Toddemannen skrev:
Vad det är för motor kan vara bra att skriva också wink

haha glömde b230f

Majestas
1 319 Inlägg
26 maj 2013
#4
En effekthöjning, kanske genom kammen på låt säg, 5-10 hk smile
Så har du tur aningen mer än original?

Bara min egna uppfattning, lämnar resten till experterna. hahaha

Team VeboTrim

Forummoderator
26 340 Inlägg
26 maj 2013
#5
_MaCCe_ skrev:
En effekthöjning, kanske genom kammen på låt säg, 5-10 hk smile
Så har du tur aningen mer än original?

Bara min egna uppfattning, lämnar resten till experterna. hahaha

Tror också på nåt sånt faktiskt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
26 maj 2013
#6
Finns dessutom flertalet versioner av B230f, olika insprut och mjukvaror på dom.
Gissningsvis 5-10hk till med lite tur, kanske till och med hela 116hk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/B23
givetvis glöms -87 versionen bort med sina 113hk och 185Nm.

773 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#7
Evildan skrev:
Finns dessutom flertalet versioner av B230f, olika insprut och mjukvaror på dom.
Gissningsvis 5-10hk till med lite tur, kanske till och med hela 116hk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/B23
givetvis glöms -87 versionen bort med sina 113hk och 185Nm.

ok men vad är nästa steg på bottendelen ? på motorn som är orginal plana kolvar? får b21 kolvar plats i b230 eller måste man borra och hur mycket isåfall?

7 120 Inlägg
26 maj 2013
#8
Varför ens ödsla tid på en sån tråkig motor?

4 146 Inlägg
26 maj 2013
#9
Aerodynamik skrev:
Varför ens ödsla tid på en sån tråkig motor?

+1

Vill du ha mer sughästar så köp dig en GLT motor och sätt i istället. Då får du 160 hk direkt.

Vill du lägga 30000 på din nuvarande motor så kan du väll få upp den i 200 hk lr ngt.


675 Inlägg
26 maj 2013
#10
Hur många hästar är du ute efter? Man kan ju börja där.


773 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#11
Linkan_740 skrev:
Hur många hästar är du ute efter? Man kan ju börja där.

kanske 140hk det är mest vridet jag är ute efter.

eller som den här 240in https://www.youtube.com/watch?v=0f-A9wfkv5o
någon som vet hur man flyttar varvstopp på lh2,2 har hört att det ska gå.
Senast redigerat av tvedberg (26 maj 2013)

675 Inlägg
26 maj 2013
#12
Finns ju någon rallysida som säljer chip till sugisar (minns inte vad den heter) om du ska köra insprutning. sedan ett extraktorgrenrör med flödesvänligare avgas och din H-kam så har du dina 140hk.


90 Inlägg
26 maj 2013
#13
varför ska alla va så hk kåta? Min polare ha en 140 med små trimmad B20, portad/planad topp, R kam, Extraktorgrenrör, dubbla SU och han kan knappast ha MAX 120hk! Men han kör lungt i från en 740 16v och förlora med ca max en sec på 201 meter mot en 940 turbo med ca: 250 hk.

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

5 111 Inlägg
26 maj 2013
#14
Linkan_740 skrev:
Finns ju någon rallysida som säljer chip till sugisar (minns inte vad den heter) om du ska köra insprutning. sedan ett extraktorgrenrör med flödesvänligare avgas och din H-kam så har du dina 140hk.

140 hk är ju just vad det är i 1979-80 års B23E som har H-kammen original. Den har även 405-topp med bättre utformade kanaler, svanhalsinsuget (vilket väl skall vara bättre än F-motorns), högre kompression än 230F har den väl också? (Kanske fixat sig med planingen iofs).


4 146 Inlägg
26 maj 2013
#15
_volvo740 skrev:
varför ska alla va så hk kåta? Min polare ha en 140 med små trimmad B20, portad/planad topp, R kam, Extraktorgrenrör, dubbla SU och han kan knappast ha MAX 120hk! Men han kör lungt i från en 740 16v och förlora med ca max en sec på 201 meter mot en 940 turbo med ca: 250 hk.

Startade 940n på femman då eller? Eller är hans bil såpass lättad att den väger 800 kg?


90 Inlägg
27 maj 2013
#16
zemet skrev:
_volvo740 skrev:
varför ska alla va så hk kåta? Min polare ha en 140 med små trimmad B20, portad/planad topp, R kam, Extraktorgrenrör, dubbla SU och han kan knappast ha MAX 120hk! Men han kör lungt i från en 740 16v och förlora med ca max en sec på 201 meter mot en 940 turbo med ca: 250 hk.

Startade 940n på femman då eller? Eller är hans bil såpass lättad att den väger 800 kg?

haha ja hur kunde du veta de, näe men skit och sidor!

de går ju inte bara slänga ihop en motor med de "bästa" trim man kan ha och sen tro man är kung i byn, mycket ligger på hur allt bli inställt, sen vad man ha utväxling.

angånde 940 så körde dom bara en gång och jag kan inte svara på hur bra förare dom är men han med 140 är en riktigt duktig grabb att få till inställningarna.

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

773 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#17
Volvo544special65 skrev:
Linkan_740 skrev:
Finns ju någon rallysida som säljer chip till sugisar (minns inte vad den heter) om du ska köra insprutning. sedan ett extraktorgrenrör med flödesvänligare avgas och din H-kam så har du dina 140hk.

140 hk är ju just vad det är i 1979-80 års B23E som har H-kammen original. Den har även 405-topp med bättre utformade kanaler, svanhalsinsuget (vilket väl skall vara bättre än F-motorns), högre kompression än 230F har den väl också? (Kanske fixat sig med planingen iofs).

men toppen är portad och planad så den borde vara bättre en 405 toppen

773 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#18
Volvo544special65 skrev:
Linkan_740 skrev:
Finns ju någon rallysida som säljer chip till sugisar (minns inte vad den heter) om du ska köra insprutning. sedan ett extraktorgrenrör med flödesvänligare avgas och din H-kam så har du dina 140hk.

140 hk är ju just vad det är i 1979-80 års B23E som har H-kammen original. Den har även 405-topp med bättre utformade kanaler, svanhalsinsuget (vilket väl skall vara bättre än F-motorns), högre kompression än 230F har den väl också? (Kanske fixat sig med planingen iofs).

men vad är nästa steg ska man plana blocket? för ska plocka bort toppen igen för han trycker ursig olja i insuget.
och ska komptesta vet nån vad kompen ligger på b230f org?

773 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#19
är det någon som vet hur man flyttar varvstopp på lh 2,2

749 Inlägg
27 maj 2013
#20
Om man kollar i Volvos tillbehörskatalog till 7-900 serien (går nog att söka upp på nätet) så fanns det i den ett effekthöjningskitt till B230F som bla innefattade ett annat cylinderhuvud som ökade kraften kanske 10-15hk.
Nån som har sett denna sats förrut?

Men iallafall vinner man generellt väldigt lite effekt på att trimma sugmotorer.
Senast redigerat av Bjornn (27 maj 2013)



Sök