15 juli 2013
Trådstartare
Jag uttryckte mig tydligen inte så tydligt som jag trodde, men i alla fall - såhär mycket vet jag:
Det är inget fel på tändspolar eller tändstift, det är kollat! Men det kommer ingen gnista på cylinder nr 3. Alltså provade jag med hjälp av Haynes reparationshandbok att felsöka kablaget från tändspolarna med tanke på att det kanske var något kontaktfel/brott eller dylikt som gör att tändstiftet inte får ström.
Jag började med att mäta motståndet mellan de tre olika kablarna i själva kontakterna som går till tändspolarna. Alla utom kontakten till cylinder 3, den som alltså inte fungerar, betedde sig likadant, dvs hade motstånd om man mätte mellan de tre olika kablarna. Men i kontakten till cylinder 3 saknades motstånd mellan två av kablarna och den tredje. Denna tredje kabel visade sig gå till tändningsförstärkaren. Jag ohm-mätte då själva kabeln mellan kontaktpunkterna, dvs mellan tändspolen och tändningsförstärkaren och kabeln var hel. Då tolkade jag detta som att felet åtminstone inte finns EFTER tändningsförstärkaren. Tändstift och tändspole är ju hela, och kabeln från tändningsförstärkaren är också hel.
Nu har jag provat att ohm-mäta själva tändningsförstärkaren. Den har på ena sidan 5 stift, varav det femte går till jord och på andra sidan 4 stift på vilka alltså kablarna som går till tändspolarna sitter. Alla mätningar ger utslag på ohm-mätaren UTOM om man håller ena elektroden på stiften som går till tändspole tre, då inget motstånd visas, oavsett vilket annat stift man mäter mot.
Jag mätte också motståndet mot jord med tändningsförstärkaren bortkopplad, alltså direkt mot jord utan att gå genom tändningsförstärkaren. Alla fyra kablarna var ok och visade likadana utslag på ohm-mätaren.
Min tolkning: Det är något fel på tändningsförstärkaren, och det första man bör göra nu är att köpa en ny sådan och se om det löser problemet.
Jag har försökt hitta en sådan tändningsförstärkare, men det verkar inte finnas på varken biltema eller mekonomen. Någon som vet var man kan köpa en? Och förstås: Verkar det jag skrivit ovan vettigt, eller tolkar jag det hela fel?