3430
Sök

Husqvarna 250 Haveri

Trucker
166 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#1
Körde med bettan i skogen igår, allt var frid och fröjd tills jag skulle köra hem.
Körde på en liten grus/skogs- väg, låg på rätt låga varv på 4:an och drog på ganska bra, helt plötsligt så bara dör den, jag trodde direkt att den hade varv nöpt lr något liknande..

När jag väl hade kommit hem så testade jag att kicka, skulle se ifall motorn gick runt, vilket den gjorde, men det var riktigt dåligt komp, ap mycket sämre en vad det ska vara på en 250 iaf..
Så undrar vad som kan ha hänt, den startar inte nu, men den får både bensin å gnista.

Kan den ha skurit ?


31 Inlägg
29 oktober 2006
#2
måstje ju nästan va kolvringa som har pajjat

243 Inlägg
29 oktober 2006
#3
ha isär cylindern och kolla läget....ett tips om att ser om kolvringarna gett upp är ju o kolla om det finns brännmärken på sidorna av kolven (inte uppe)....om detta nu inte är felet så hör av dig....kan en hel del om hojjar...har lekt ganska mkt med sådant;)

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
29 oktober 2006
#4
går cyllen runt men du inte får något komp så måste det vara kolvringarna. är det 2 el. 4 takt? det kan ju också vara toplockspackningen eller något annat i toppen som läcker (men inte så troligt).

man lever bara en gång så lev väl!

Rörpulare
1 453 Inlägg
29 oktober 2006
#5
Kolla noga så nikasilen eller hur de nu stavas inte har gett ifrån sig pga ringarna kanske sett sina bästa dagar och repat cylinder väggen!! ivärsta fall får du byta cylinder och de går på ca 2-3000kr med din som inbyte! gjorde ja sj en ggn:) sen lär du ju byta kolv me en ggn vet du änns hur många timmar du kört me grejerna?

Mvh

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Trucker
166 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#6
nissan 200sx skrev:
Kolla noga så nikasilen eller hur de nu stavas inte har gett ifrån sig pga ringarna kanske sett sina bästa dagar och repat cylinder väggen!! ivärsta fall får du byta cylinder och de går på ca 2-3000kr med din som inbyte! gjorde ja sj en ggn:) sen lär du ju byta kolv me en ggn vet du änns hur många timmar du kört me grejerna?

Mvh

Tror du inte att det räcker att horna cylindern isånna fall, och köpa ny kolv, om detta skulle hänt? Beror väl också på hur stora repor det hade blivit.

Jag har inte kört mkt alls, köpte den förra veckan, mekade ihop den för några dagar sen, hade la roligt i skogen 3 dagar sad..


Rörpulare
1 453 Inlägg
29 oktober 2006
#7
Mjo i bästa fall räcker de nog me de! men du lär ju låta nån kika på den om du känner dej osäker.. men så du har fixat ihop hojen nyligena alltså? ny kolv och grejer eller? för annars kanske du inte vet hur länge du ja kört me grejerna tänkte att dom kanske har gått lite länge sen senaste renoveringen! många som ljuger i anonnserna nu för tiden tyvärr....

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

dögött
57 Inlägg
2 juni 2012
#8
Tjena provar den här tråden för att se om jag kan få nå hjälp.

har också en husqvarna 250 2t, va ute o körde för nån dag sen hojjen gick klockrent, körde till en polare den stog på tomgång en stund o sen stängde jag av den, för att sen till min förvåning när jag ska ha igång den så händer nada, kicken är av så ja måste rullar igång den roll men de har alltid funkat tidigare lixom. och den va inte hårt körd innan jag stängde av den heller,

så till er kunniga så kanske man kan få lite tips av er om vad som kan ha hänt o vad jag bör kika efter för fel

hoppas på nåt tips som leder till att den startar smile

mvh Patrik


2 400 Inlägg
2 juni 2012
#9
Patriklilja skrev:
Tjena provar den här tråden för att se om jag kan få nå hjälp.

har också en husqvarna 250 2t, va ute o körde för nån dag sen hojjen gick klockrent, körde till en polare den stog på tomgång en stund o sen stängde jag av den, för att sen till min förvåning när jag ska ha igång den så händer nada, kicken är av så ja måste rullar igång den roll men de har alltid funkat tidigare lixom. och den va inte hårt körd innan jag stängde av den heller,

så till er kunniga så kanske man kan få lite tips av er om vad som kan ha hänt o vad jag bör kika efter för fel

hoppas på nåt tips som leder till att den startar smile

mvh Patrik

Härligt lyft...tråden är bara 6 år gammal tongue   Ang din fråga så skulle jag rengöra förgasaren och köpa ett originalstift. Är en 2-t svårstartad när den är varm så är det oftast skit med stift/förgasare. Hur länge sedan bytte du kolven? Hur länge sedan rengjorde du luftfiltret?


dögött
57 Inlägg
2 juni 2012
#10
Nybergrobin skrev:
Patriklilja skrev:
Tjena provar den här tråden för att se om jag kan få nå hjälp.

har också en husqvarna 250 2t, va ute o körde för nån dag sen hojjen gick klockrent, körde till en polare den stog på tomgång en stund o sen stängde jag av den, för att sen till min förvåning när jag ska ha igång den så händer nada, kicken är av så ja måste rullar igång den roll men de har alltid funkat tidigare lixom. och den va inte hårt körd innan jag stängde av den heller,

så till er kunniga så kanske man kan få lite tips av er om vad som kan ha hänt o vad jag bör kika efter för fel

hoppas på nåt tips som leder till att den startar smile

mvh Patrik

Härligt lyft...tråden är bara 6 år gammal tongue   Ang din fråga så skulle jag rengöra förgasaren och köpa ett originalstift. Är en 2-t svårstartad när den är varm så är det oftast skit med stift/förgasare. Hur länge sedan bytte du kolven? Hur länge sedan rengjorde du luftfiltret?

haha jo de blev så x) förgasarn rengjord innan den turen, stift har jag provat ett annat har även provat starta utan filter och den tänder inte ens på startgas tongue och jag har inte en aning om när kolven är bytt, men jag fick med en kolv av förra ägarn så han hade bytt den en sväng och den har inte körts mycket eter det "sa" han.


2 400 Inlägg
2 juni 2012
#11
Patriklilja skrev:
Nybergrobin skrev:
Patriklilja skrev:
Tjena provar den här tråden för att se om jag kan få nå hjälp.

har också en husqvarna 250 2t, va ute o körde för nån dag sen hojjen gick klockrent, körde till en polare den stog på tomgång en stund o sen stängde jag av den, för att sen till min förvåning när jag ska ha igång den så händer nada, kicken är av så ja måste rullar igång den roll men de har alltid funkat tidigare lixom. och den va inte hårt körd innan jag stängde av den heller,

så till er kunniga så kanske man kan få lite tips av er om vad som kan ha hänt o vad jag bör kika efter för fel

hoppas på nåt tips som leder till att den startar smile

mvh Patrik

Härligt lyft...tråden är bara 6 år gammal tongue   Ang din fråga så skulle jag rengöra förgasaren och köpa ett originalstift. Är en 2-t svårstartad när den är varm så är det oftast skit med stift/förgasare. Hur länge sedan bytte du kolven? Hur länge sedan rengjorde du luftfiltret?

haha jo de blev så x) förgasarn rengjord innan den turen, stift har jag provat ett annat har även provat starta utan filter och den tänder inte ens på startgas tongue och jag har inte en aning om när kolven är bytt, men jag fick med en kolv av förra ägarn så han hade bytt den en sväng och den har inte körts mycket eter det "sa" han.

Så var det med crossen som jag köpte också big_smile  kolven var inte ens inkörd när jag köpte den och 15h senare så blev det ett ordentligt ras tongue  Bild finns på mitt album... smile



Sök