3458
Sök

V70 växellåds byte behöver tips/råd

36 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
hej.
jag ska byta växellåda på min v70 t5 Awd -99.
någon som har tips hur man gör de på lättaste sätt?
jag har rensat ovanför lådan, tänkte ge mig på undersidan idag.

mycket tacksam för snabba svar smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 juni 2013
Nu har jag bara bytt på icke awd, men bort med vänster drivaxel, lossa höger från lådan (men kan sitta kvar i hjulet) lossa alla motor-fästen (förutom höger) lossa styrstång från styrservo,demontera knarrstag på vänster sida i kränghämmaren, och styrled (det blir också lättare ifall du demonterar fjäderbenet helt på vänster sida) bort med alla bultar mellan låda och motor, släpp subframe på höger sida så den bara sitter kvar med ett par gängor (den skall hänga kvar) lossa subframe på vänster sida helt (ha stöd under motorn (domkraft med träskiva eller liknande)  vinkla ner subframe så mkt det går, sänk sedan motorn så du ser att lådan går fri i överkant och sedan ut med den i hjulhuset... (missa inte demontera typ slavcylinder (eller slang ifall du har intern) osv.

nu tillkommer ju även allt runt AWD som jag som sagt inte skruvat med

ordningen på det jag skrivit är inte helt rätt, men det ger ett hum
Senast redigerat av Xoff (6 juni 2013)

36 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
Xoff skrev:
Nu har jag bara bytt på icke awd, men bort med vänster drivaxel, lossa höger från lådan (men kan sitta kvar i hjulet) lossa alla motor-fästen (förutom höger) lossa styrstång från styrservo,demontera knarrstag på vänster sida i kränghämmaren, och styrled (det blir också lättare ifall du demonterar fjäderbenet helt på vänster sida) bort med alla bultar mellan låda och motor, släpp subframe på höger sida så den bara sitter kvar med ett par gängor (den skall hänga kvar) lossa subframe på vänster sida helt (ha stöd under motorn (domkraft med träskiva eller liknande)  vinkla ner subframe så mkt det går, sänk sedan motorn så du ser att lådan går fri i överkant och sedan ut med den i hjulhuset... (missa inte demontera typ slavcylinder (eller slang ifall du har intern) osv.

Tack så enormt smile blir o fortsätta någon timme imorn smile fördelnings lådan sitter in klämd bakom motor och ovanför styrväxeln. såg att den läcker olja så det är den som gått , blir väl att demontera den helt.
jag återkommer hur det går smile

Tack big_smile

36 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Allejz skrev:
Xoff skrev:

Tack så enormt smile blir o fortsätta någon timme imorn smile fördelnings lådan sitter in klämd bakom motor och ovanför styrväxeln. såg att den läcker olja så det är den som gått , blir väl att demontera den helt.
jag återkommer hur det går smile

Tack big_smile

Tack för beskrivningen igen smile
nu är lådorna nere smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 juni 2013
så den hjälpte? trevligt!

hur mkt extra va det runt vinkelväxlen?

36 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Xoff skrev:
så den hjälpte? trevligt!

hur mkt extra va det runt vinkelväxlen?

Det hjälpte massor smile
jag tog bort fördelningslåda/vinkelväxel men var tvungen att skjuta motorn framåt för att få ut den.
när den väl var borta så fanns det enormt mkt plats xD
Nu väntar jag på att den nya drivaxeln till höger sida ska komma hem.

De var ju inte så hemskt som jag hade tänkt mig att byta låda.
stort tack smile

Sök