3452
Sök

Honda civic vti 1.8 v-tec -98 Motorstörningar. Problemet löst.

234 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej, Jag har problem med min Honda jag köpte igår. Igår gick den som den skulle tyckte jag själv förutom att den kändes lite slöare än vad borde göra med sina 169hk. Idag servade jag den med olja, oljefilter och gjorde rent luftfiltret (något öppet k&n filter någon tidigare ägare satt på). Efter servicen var gjord så provkörde jag en sväng och då slutade den varva vid ca 5000rpm, den orkade helt enkelt inte mer. Det kommer ett pulserande pysande från motorrummet vid cirka 3000rpm och framåt och när man lyssnar efter vart det kommer ifrån låter det som om ljudet kommer från någonstans vid insuget. Ljudet uppkom även igår men först vid ca 6000rpm och jag trodde det hade med v-tec:en att göra. Jag har noll koll på Honda (ett jätte bra drag att köpa en isåfall jag vet). Det skulle vara guld värt om någon har något tips/ide om vad det kan vara.

Kortfattat för er som inte orkar läsa: Motorn orkar inte varva mer än 5000rpm varken vid belastning eller torrgasning. Den ger ifrån sig ett pulserande pysande ljud någonstans runt insuget och detta ljudet börjar vid ca 3000rpm. Vad kan felet vara?

//Mattias Karlsson
Senast redigerat av Kooza (16 augusti 2013)

Mvh// Mattias

2 763 Inlägg
8 juni 2013
#2
Kolla alla vakuumslangar och sådär till insuget, bara spruta startgas på slangarna och se var de bubblar smile

Volvo - For Life

6 632 Inlägg
8 juni 2013
#3
Kass Luftmassmätare (Sportfilter har en tendens att paja dem) och/eller insugsläckage

De/Dem

234 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#4
Tackar för snabba svar, jag har vart på med startgas över allt där jag kommer åt. Någon luftmassemätare finns inte på den modellen.

Mvh// Mattias

2 763 Inlägg
8 juni 2013
#5
Kooza skrev:
Tackar för snabba svar, jag har vart på med startgas över allt där jag kommer åt. Någon luftmassemätare finns inte på den modellen.

Är det luftmängdsmätare eller? smile

Volvo - For Life

234 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#6
BOLIN_ skrev:
Kooza skrev:
Tackar för snabba svar, jag har vart på med startgas över allt där jag kommer åt. Någon luftmassemätare finns inte på den modellen.

Är det luftmängdsmätare eller? smile

Ja så som jag har fattat det iallafall smile nån tråd lmm finns inte och det sitter ingenting mellan filtret och gasspjället (sitter väll innbygt).

Mvh// Mattias

2 763 Inlägg
8 juni 2013
#7
Kooza skrev:
BOLIN_ skrev:
Kooza skrev:
Tackar för snabba svar, jag har vart på med startgas över allt där jag kommer åt. Någon luftmassemätare finns inte på den modellen.

Är det luftmängdsmätare eller? smile

Ja så som jag har fattat det iallafall smile nån tråd lmm finns inte och det sitter ingenting mellan filtret och gasspjället (sitter väll innbygt).

Åfan smile

Volvo - For Life

234 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#8
BOLIN_ skrev:
Kooza skrev:
BOLIN_ skrev:

Är det luftmängdsmätare eller? smile

Ja så som jag har fattat det iallafall smile nån tråd lmm finns inte och det sitter ingenting mellan filtret och gasspjället (sitter väll innbygt).

Åfan smile

Haha smile är väll så det går när man går utanför sin bekvämlighets gräns och köper något annat än volvo wink Ne men det är en riktigt kul bil, bara tråkigt att den skulle få för sig att balla ur nu.

Mvh// Mattias

234 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#9
https://www.youtube.com/watch?v=RVcmxU_YgjM

Det är såhär den beter sig. Jag har grävt runt på olika forum både svenska och utländska, men jag hittar inget konkret svar. Jag har även skrivit till en Honda "guru" men inte fått svar, grejen med att jag har så bråttom att hitta felet är att jag ska köra hem från mina föräldrar och det är en resa på ca 40mil. Det går ju att köra bilen men det känns ju lite sådär.

Mvh// Mattias

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
9 juni 2013
#10
när jag hade liknande problem på min så va de lambdasonden de va fel på.


234 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#11
JDMy00 skrev:
när jag hade liknande problem på min så va de lambdasonden de va fel på.

Ok, går det att mäta på lamdasonden för att se om den är kass?
Bullet--- skrev:
Har motorlampan börjat lysa?
Hur är tomgången, jämn eller varvar den upp och ner?
Var det endast olja och filter som byttes vid servicen eller har du gjort något annat också?

Kollat runt lite och det kan ha med antingen fördelaren eller ecu att den beter sig så, får helt enkelt felsökas lite mer innan man vet något exakt, kan tyvärr inte svara på varför det pyser. hmm

För att bringa lite klarhet, så nej, det finns ingen luftmassemätare på dessa. Dem använder sig av mapsensor istället och programmerad bränsleinsprutning.  LMM har dock kommit på dem senare modellerna av K-serie motorerna.

Motorlampaan lyser inte. Tomgången är lite orolig, det är precis så att man ser att varvräknar nålen rör sig lite fram och tillbaka (den beter sig precis som bilen på den videon jag länkade, bara att min varvar fram till 5000rpm istället). Jag ska felsöka lite mer idag och se om jag kan göra några framsteg.


Tack för svaren smile

Mvh// Mattias

234 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#12
Bullet--- skrev:
Har motorlampan börjat lysa?
Hur är tomgången, jämn eller varvar den upp och ner?
Var det endast olja och filter som byttes vid servicen eller har du gjort något annat också?

Kollat runt lite och det kan ha med antingen fördelaren eller ecu att den beter sig så, får helt enkelt felsökas lite mer innan man vet något exakt, kan tyvärr inte svara på varför det pyser. hmm

För att bringa lite klarhet, så nej, det finns ingen luftmassemätare på dessa. Dem använder sig av mapsensor istället och programmerad bränsleinsprutning.  LMM har dock kommit på dem senare modellerna av K-serie motorerna.

Förutom olja och filter var det bara ac:n vi fixade. Men det känns ju konstigt om det skulle pga att man har fixat kylan i bilen hmm.

Mvh// Mattias

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 juni 2013
#13
Testa att göra rent din kallstartsventil eacv eller iatv kan du söka på. Den sitter vid/på spjällhus/insug och har vattenslangar till sig. Om den kärvar tror motorn att den är kall och vtec fungerar inte, dvs den varvar till 5k. Ta loss ventilen, några m6or, spraya 5-56 och montera tillbaka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 juni 2013
#14
Kan inte kylartemp hänga ihop? Jag är tvärsäker på att jag läst om att kärvande eacv strulat till det med vtec men tror det var en B16

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

234 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#15
Lite uppdatering på läget med bilen.
Igår började jag och farsan med att mäta upp lite givare (vi har autodata tillhands och där står de värdena man behöver när man mäter upp dem) vi han mäta upp mapsensorn och spjälllägesgivaren. Vi fick inga konstiga värden, utan vi fick de som skulle vara.
Sen var jag tvungen att åka iväg (skulle ju jobba idag) bilen gick riktigt mysko, den bluddrade och var riktigt slö (den orkade knappt ta sig uppför några backar alls) och efter ca 3km så orkade den inget mer. Bilen tvärstannade, det blev ungefär som när man får soppatorsk. Sen orkade den inte med mer än 4korta halvdana startförsök innan batteriet var dött. Nu blir det ju att mäta upp generatorn och kolla bränsletillförseln till att börja med.

Allt resulterade i att jag fick ta min volvo ner till Höör där jag bor. Nu får farsan stå för felsökandet.

Men jag har läst på en hel del om denna motorn som sitter i ( det är en D18C4) och har lärt mig en del om hur v-tec:en fungerar. Sedan säger alla jag har pratat personligen med att det är sällan några allvarliga fel på dessa motorer och jag hoppas att det stämmer.

Hittar vi felet kommer jag självklart att dela med mig av det.
Senast redigerat av Kooza (10 juni 2013)

Mvh// Mattias

234 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#17
Lite uppdatering då. Bilen går inte än, det går långsamt i och med att jag inte har haft tid att åka upp till den. Just nu står den hos en granne till mina föräldrar (En kompis farsa som har en liten verkstad och han tar grejar med den när han får lite tid över).

Han har bytt bränslefilter och kollat så att det är fritt flöde till spridarbryggan, han har mätt bränsletrycket, kollat nollningen på kamremmen (remmen var en aning slak, men det är fixat), tändstift är bytta och tändningen är ok, gjort komptest.
Allt han har kollat är ok.
Han skulle haka ner avgassystemet och kolla så att det inte är katten har satt igen sig nu när han får tid, det känns som det enda som är kvar.

Sen har jag en fundering som inte är så väsentlig i detta felsökandet. När man går ut på Mekonomen.se/bds.se och dylika sidor står det att det är en d18c4 som sitter i bilen, men när jag söker runt på olika forum står det bara nästan om b18c4. Kan det vara en felskrivning på bds.se eller finns det två olika b18c? och i så fall vad är skillnaden?

Mvh// Mattias

234 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#18
Bullet--- skrev:
Kooza skrev:
Lite uppdatering då. Bilen går inte än, det går långsamt i och med att jag inte har haft tid att åka upp till den. Just nu står den hos en granne till mina föräldrar (En kompis farsa som har en liten verkstad och han tar grejar med den när han får lite tid över).

Han har bytt bränslefilter och kollat så att det är fritt flöde till spridarbryggan, han har mätt bränsletrycket, kollat nollningen på kamremmen (remmen var en aning slak, men det är fixat), tändstift är bytta och tändningen är ok, gjort komptest.
Allt han har kollat är ok.
Han skulle haka ner avgassystemet och kolla så att det inte är katten har satt igen sig nu när han får tid, det känns som det enda som är kvar.

Sen har jag en fundering som inte är så väsentlig i detta felsökandet. När man går ut på Mekonomen.se/bds.se och dylika sidor står det att det är en d18c4 som sitter i bilen, men när jag söker runt på olika forum står det bara nästan om b18c4. Kan det vara en felskrivning på bds.se eller finns det två olika b18c? och i så fall vad är skillnaden?

B18c är den japanska motsvarigheten, dvs en JDM-motor. B18C4 är motorn du har i din. Sen finns det en hel del andra B18 också.
Kan vara värt att kolla fördelaren när ni ändå är igång, kontrollera funktionen av Tändmodul, spole ,etc.

Han hade kollat tänddelarna och de verkade ok, men han har inte bytt något mer än stift. Jag kommer kolla igenom bilen mer när jag åker upp på min semester, det kan väll vara värt att byta fördelarlock och kablar då kanske. Bilen har ju ändå gått ca 21.000 mil. Det kanske var dumt att köpa en som har gått så pass, är ju full servicebok på den men ändå.

Edit: tack för svaret om motorerna förresten.
Senast redigerat av Kooza (8 juli 2013)

Mvh// Mattias

337 Inlägg
17 juli 2013
#19
jag har samma bil, med liknande problem, men min dör och sedan går den att starta igen, och går att köra en liten stund, är nyfiken på vad ni kommer fram till och får jag löst mitt problem så säger jag givetvis till smile lycka till smile

3 liters diesel, mumma!

234 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#20
Ok nu har jag äntligen fått tillbaka bilen fungerande efter många om och men. Det visade sig att problemet var att kamremmen hade hoppat ett kugg på vevaxeln(även fast det hade kollats innan, det är lätt att se fel) vilket förklarar varför bilen kändes lite orkeslös, och eftersom remmen låg fel har det ju bara östs på bränsle som inte hade hunnits förbrännas vilket resuterade i att katalysatorn sa upp sig den med. Så nu efter en ordentlig koll och service (Olja, oljefilter, bränslefilter, tändstift, kamrem med spännare, vattenpump, drivremmar till (generator, ac, servo), batteri och katalysator).

Tidigare ägare hade inte servat den så noggrant som det sades vid köpet, kamremmen skulle vart bytt för länge sedan och det samma med de andra remmarna.

Det var också skönt att jag kunde lämna iväg bilen i och med att jag har vart 40mil i från den, visst det har tagit tid men nu funkar den ju iallafall och går som en  klocka igen.
Senast redigerat av Kooza (16 augusti 2013)

Mvh// Mattias


Sök