Dags för en liten uppdatering!Bromsarna var totalt tvärslut bak så det var ju tvunget att åtgärdas. Ett dyrt besök hos Volvo senare så hade jag en uppsättning skivor och klossar bak.
Då jag är tvungen att vara ute å skruva så får man passa på när det är fint väder. Så efter en vecka av regn så var det dags
Ska försöka förklara hur jag gått till väga så gott det går. Men man börjar ju givetvis med att släppa hjulbultarna och hissa upp bilen. Var noga med att palla upp bilen ordentligt så du inte får den över dig!!
När du har fått bort hjulet så sticker du in huvudet bakom bromsoket som du vill få bort först av allt. Då ser det ut såhär: Där ser ni två bultar som måste bort. På bilden har jag redan släppt dom för att det bättre ska synas vilka jag menar. Till dom behöver man en fast nyckel, lednyckel, eller spärrskaft med en 13mm hylsa. Själv kör jag med lednyckel då det är ganska ont om plats där bakom.
När dessa är borta så är oket löst och det är bara att lyfta bort, Tänk på att inte belasta broms-slangen i onödan. På den här bilen var slangen så pass lång att det gick att lägga oket på backen.
Såhär långt har vi kommit nu:Nästa steg är att ta bort den lilla skruven som håller skivan på plats.
Här har vi den och den till den behövs en 10mm hylsa eller fast nyckel:När den är borta så får man ibland slå lite med en plastklubba för att skivan ska släppa, sen är det bara att plocka bort skivan.
Nu är skivan borta och just här glömde jag att ta bild
Men hur som helst så ser vi nu navet framför oss, Här brukar jag göra rent med en stålborste, Sedan så kör jag med ett tunt lager med kopparpasta. Finns även Aluminiumpasta som säkert fungerar lika bra. Det råder delade meningar om vad som funkar bäst men kopparpastan har aldrig gjort mig besviken
Handbromsbackarna kan vara en god idé att byta samtidigt. Jag glömde dock köpa nya
men dom som satt var riktigt fina så dom fick sitta kvar. Dock så hade en hållare gått av, turligt nog hade jag en ny i garaget.
Såhär ser den ut:Nu var nya skivan på plats. Då det ligger ett rostskydd på dom från fabrik så måste man tvätta av dom med T.ex T-Röd för att inte medlet ska "klägga" igen dom nya bromsklossarna.
Här har vi nya skivan:Det är inte jag som lackat skivan så där slarvigt, det såg ut så från fabrik
Nu är det dags att stoppa i nya klossar i oket. Då är det viktigt att man rengör klossens "glidytor" så det inte kärvar senare.
Såhär ser ett skitigt ok ut:Kolla även så att gummi-damaskerna är hela, det gör inget om det är lite rost längst ut på kolven som synes på bild. Längre in vill man dock inte ha rost då det med all säkerhet kommer att kärva.
Huruvida man har rostig kolv eller inte brukar märkas vid det här steget. Det är dags att pressa tillbaka kolven in i oket så man får i sina nya klossar. Det gör man lättast med en polygrip eller en tving. Denna gången körde jag med en polygrip.
Såhär ser den proceduren ut:Tryck in kolven hela vägen. Detta är ett såkallat flytande ok. Det innebär att oket är delat och bara har en kolv på ena sidan. En kritiskt punkt på dessa är glidpinnarna som håller ihop dom båda ok-delarna. Glider dom fint är det som det ska vara, kärvar det så kan man köpa en renoverings-sats på Volvo.
Sedan så är det bara att lägga i nya klossarna i oket och montera tillbaka oket i omvänd ordning. Var noga med att dra allt ordentligt. Sedan så är det bara på med hjulet igen och det var klart!
Bara en sida kvar
Såhär blev det med nya bromsar:Kanske kan vara till nytta för någon?