16 juni 2013
Trådstartare
Åter ett fel med min Vw Golf Variant 2010. Motorn är en 1.6tdi och körd i dagsläget 67tkm.
När jag var på väg till jobbet så helt plötsligt när jag stannat i en korsning för att väja, startade och skulle ta upp farten så dog bilen stegvis bort.
1:ans växel drog den helt normalt iväg.
2:ans växel drog iväg normalt ända till ca 2000rpm, då jag kände ett litet knyck och stegvis så avtog effekten och varvtalet bara sjönk. Efter ca 300 meter så fanns det ingen effekt alls att köra bilen och jag fick ta in till sidan. När bilen stod stilla så bara dog den bort. Fick ringa bärgning och fixa bilen till verkstad. Det började inte lysa någon varningslampa överhuvudtaget på instrumentpanelen ej heller kom det några fel meddelanden i displayen.
Efter en vecka på verkstad så har ännu ingen kunnat säga var problemet är. Det kommer inga felkoder överhuvudtaget. Partikelfiltret är borttaget och styrboxen omprogramerad. Har ny programvara i hela styrsystemet som fungerar felfritt.
Bilen startar gång på gång och går klockrent i 10 sekunder, varpå den börjar gå ojämt och till sist dör bort. Motoroljan luktar pyton och bilen röker vitt ur avgasröret.
Februari 2012 så stockade partikelfiltret, då räckte det med att bränna upp det med hjälp av datorn så fungerade bilen igen. Trodde att det var samma fel åter, men det är helt borttaget nu och ännu återstår problemet.
Någon som kan ha tips på var man skall börja söka felet?