3588
Sök

Vw Golf Variant 1.6TDI Bluemotion 2010. Effekten försvann under körning, en vecka på verkstad utan resultat.

16 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#1
Åter ett fel med min Vw Golf Variant 2010. Motorn är en 1.6tdi och körd i dagsläget 67tkm.

När jag var på väg till jobbet så helt plötsligt när jag stannat i en korsning för att väja, startade och skulle ta upp farten så dog bilen stegvis bort.

1:ans växel drog den helt normalt iväg.
2:ans växel drog iväg normalt ända till ca 2000rpm, då jag kände ett litet knyck och stegvis så avtog effekten och varvtalet bara sjönk. Efter ca 300 meter så fanns det ingen effekt alls att köra bilen och jag fick ta in till sidan. När bilen stod stilla så bara dog den bort. Fick ringa bärgning och fixa bilen till verkstad. Det började inte lysa någon varningslampa överhuvudtaget på instrumentpanelen ej heller kom det några fel meddelanden i displayen.

Efter en vecka på verkstad så har ännu ingen kunnat säga var problemet är. Det kommer inga felkoder överhuvudtaget. Partikelfiltret är borttaget och styrboxen omprogramerad. Har ny programvara i hela styrsystemet som fungerar felfritt.

Bilen startar gång på gång och går klockrent i 10 sekunder, varpå den börjar gå ojämt och till sist dör bort. Motoroljan luktar pyton och bilen röker vitt ur avgasröret.

Februari 2012 så stockade partikelfiltret, då räckte det med att bränna upp det med hjälp av datorn så fungerade bilen igen. Trodde att det var samma fel åter, men det är helt borttaget nu och ännu återstår problemet.

Någon som kan ha tips på var man skall börja söka felet?


5 119 Inlägg
16 juni 2013
#2
Kolla efter sot runt avgaskylaren och avgasåterföringsventilen. Den sitter bakom motorn.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

16 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#3
Och om sot finns. Vad kan då vara orsaken till det?


5 119 Inlägg
16 juni 2013
#4
Emppeli skrev:
Och om sot finns. Vad kan då vara orsaken till det?

en kåpa vid ett spjäll som trillar bort så det läcker ut avgaser och luft in typ. vissa bilar går skit när den lossar andra går inte alls. bara startar och lägger av typ.
fixas med ny avgaskylare, dyra. men brukar täckas av garantin.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

582 Inlägg
16 juni 2013
#5
mb_pucken skrev:
Emppeli skrev:
Och om sot finns. Vad kan då vara orsaken till det?

en kåpa vid ett spjäll som trillar bort så det läcker ut avgaser och luft in typ. vissa bilar går skit när den lossar andra går inte alls. bara startar och lägger av typ.
fixas med ny avgaskylare, dyra. men brukar täckas av garantin.

Vi ska och kolla till bilen imorgon, försöker samla lite kött på benen nu tills dess.

- Skulle bilen ge ut felkoder ifall EGR inte fungerar som den ska/läcker? Den här bilen ger ju inga felkoder alls.
- Sitter EGR på grenröret före turbon eller efter turbon?
- EGR aktiveras tydligen genom en vakuumklocka. Vad styr klockan? Gaspådrag/turbotryck? När återförs avgaser - alltså när tjuvar EGR luft ifall den läcker?
- Vad innebär det där med avgaskylning som sitter i samband med EGR?
- Kan man genom någon enkel manöver - t.ex. rycka en vakuumslang till vakuumklockan - avaktivera EGR och se om bilen går som den ska då?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

5 119 Inlägg
16 juni 2013
#6
Der är inte alls säkert att den sätter felkoder då det är en mekanisk del.
Japp den styrs av en vakumklocka som man kan kontrolera med en vakumpump tex.
Den sitter skruvad på motorblocket och har 2 rör. Ca 30cm lång och 5cm tjock med vakumklocka på. Brukar läcka in mot blocket. Syns bäst underifrån men eftersom blocket är svart så syns de inte så bra. Om ja inte mins fel så sitter det ett rör mot grenröret skruvat med 2st 12mm muttrar i mässing eller koppar. Går ett rör från avgaskylaren till spjället på insuget. Brukar sitta skruvade med 2st inbus 8 eller liknande vid avgaskylaren.
Dom brukar även ibland få invändigt lekage av kylarvatten.
Inte säkert att det är felet men drar den luft där så kommer det in i insuget och det brukar ge konstiga fel. Täcklocket är ca 3cm i diameter har ja för mig. Det som lossnar.
Mvh

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 119 Inlägg
16 juni 2013
#7
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&a … 101&vc[0]=202115100&vcx=4908&pc[0]=101100112
här finns bilder på avgaskylaren inkl egrventil

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 119 Inlägg
16 juni 2013
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-f059074b763aaa8ffb70b9ce944b416c.jpg
här syns den på bilden moterad. inte säkert att det är samma motor men placeringen är lika smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

582 Inlägg
16 juni 2013
#9
Vilken sabla massa skrot kring den motorn! Bäst att få med sig ficklampan... tongue

Så avgaskylaren tar alltså vätskan från spjällhusförvärmningen, om jag förstår saken rätt?
mb_pucken skrev:
Dom brukar även ibland få invändigt lekage av kylarvatten. Mvh

Ifall den läcker kylarvätska in till avgaserna, som den sedan återcirkulerar, skulle det förklara varför den ryker vitt...

Ska bli intressant att se, detta. wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

5 119 Inlägg
16 juni 2013
#10
Big-Nyz skrev:
Vilken sabla massa skrot kring den motorn! Bäst att få med sig ficklampan... tongue

Så avgaskylaren tar alltså vätskan från spjällhusförvärmningen, om jag förstår saken rätt?
mb_pucken skrev:
Dom brukar även ibland få invändigt lekage av kylarvatten. Mvh

Ifall den läcker kylarvätska in till avgaserna, som den sedan återcirkulerar, skulle det förklara varför den ryker vitt...

Ska bli intressant att se, detta. wink

Kylarvätskan tas från 2 sycken slangar från vanliga kylsystemet vad ja kan minnas smile men inte säkert att den är trasig men kan vara den som spökar. Skulle den visa sig trasig så är det inte omöjligt att den kan gå på din garanti. Även om bilen är äldre än 3år så har du 5 års avgasgaranti och där kan denna klassa in.
Annars kanske dom kan söka godwill på felet så repareras de billigare smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

16 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#11
Felet har blivit lokaliserad till EGR ventilen och avgaskylaren. Käyttöauto (vw märkes verkstad i Finland) har gått med på att byta ut hela EGR ventilen + avgaskylaren på garanti. Jag hamnar att stå för 50% utav arbetskostnaderna. Så bara att hålla tummarna nu och hoppas problemet är löst när bilen kommer från verkstaden.


5 119 Inlägg
20 juni 2013
#12
De låter bra smile inte helt ovanligt tyvärr

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
20 juni 2013
#13
dom där j-vla avgaskylarna är rena skiten..

5K kostar dom här i örebro
bytte en sån på en passat 2.0tdi 08:a inget roligt jobb framvagnsbalk och puckofilter fick man montera ner..
och detta var dessutom en 4motion så medbringaren var tvungen att tas bort på ena sidan och drivaxel

blev dyrt för kunden smile 15K inkl chipning som var det som tanken från början smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 119 Inlägg
20 juni 2013
#14
Growe skrev:
dom där j-vla avgaskylarna är rena skiten..

5K kostar dom här i örebro
bytte en sån på en passat 2.0tdi 08:a inget roligt jobb framvagnsbalk och puckofilter fick man montera ner..
och detta var dessutom en 4motion så medbringaren var tvungen att tas bort på ena sidan och drivaxel

blev dyrt för kunden smile 15K inkl chipning som var det som tanken från början smile

Fan vad man suckar när man ser 4motion på arbetsorden wink annars går de utan att plocka ner framvagnsbalken smile bara rycka höger drivaxel och lägga undan partickelfiltret så går det smile då slipper man hjulinställning wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök