3479
Sök

855R -96 rycker/hackar, går endast med urkopplad LMM

Large Cap
1 816 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#1
Köpte en 855R 1996 med Autotech steg 4 idag och påväg hem så gick allt bra till en början, men helt plötsligt började motorn hacka till när jag kom till en rondell. Blev värre och värre. Va rätt dåligt med bensin (ca 10l kvar enligt bensinmätaren). Åkte och tankade 98 oktan och det blev lite bättre, men efter ett tag så började den hacka som satan vid minsta gaspådrag. Efter ett tag gick det inte att gasa alls, då dog den bara... Lambdasond-lampan tändes i instrumenthuset. Stannade till efter motorvägen och felsökte motorutrymmet lite snabbt utan att hitta något speciellt. Drog ut LMM kontakten och den reagerade inte något alls på det. Brukar ju ändra varvtal/bli orolig tomgång vanligtvis, men inget hände... Kopplade in kontakten igen och försökte "gasa" ur den lite, men den bara blöddrade och svartrykte. Sen bara dog den.. Kopplade då UR LMM kontakten och då startade bilen, hade normal tomgång osv.

Så vad kan det vara för problem på bilen? Bilen går alltså INTE med LMM kontakten i, den går enbart med kontakten URkopplad till LMM och då går den inte helt bra, utan rycker till ibland.

Mvh
Senast redigerat av Westergren (19 juni 2013)

471 Inlägg
19 juni 2013
#2
Hade väll inte riktigt samma symptom på min Audi men många var liknande och jag hade tändproblem.

Min bil högg, hackade, small och kändes orkelös. Men hur mycket körde du totalt innan problem uppstod? Då menar jag innan du köpte den också.


Large Cap
1 816 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#3
muuns skrev:
Hade väll inte riktigt samma symptom på min Audi men många var liknande och jag hade tändproblem.

Min bil högg, hackade, small och kändes orkelös. Men hur mycket körde du totalt innan problem uppstod? Då menar jag innan du köpte den också.

När jag provkörde bilen ihop med säljaren gick den bra, lika så när jag åkte ifrån säljaren. Var efter ca 2 mil (lugn/vanlig körning) som bilen började hacka och gå dåligt, sen efter ca 2 mil till så tändes lambda-lampan och efter ca 1 mil till så "dog" den helt... bilen är dock körbar med urdragen lmm kontakt, går väl inte helt 100 men är körbar som sagt och de va så jag körde hem.

471 Inlägg
19 juni 2013
#4
Westergren skrev:
muuns skrev:
Hade väll inte riktigt samma symptom på min Audi men många var liknande och jag hade tändproblem.

Min bil högg, hackade, small och kändes orkelös. Men hur mycket körde du totalt innan problem uppstod? Då menar jag innan du köpte den också.

När jag provkörde bilen ihop med säljaren gick den bra, lika så när jag åkte ifrån säljaren. Var efter ca 2 mil (lugn/vanlig körning) som bilen började hacka och gå dåligt, sen efter ca 2 mil till så tändes lambda-lampan och efter ca 1 mil till så "dog" den helt... bilen är dock körbar med urdragen lmm kontakt, går väl inte helt 100 men är körbar som sagt och de va så jag körde hem.

Tändes lambda-lampan med eller utan LMM kontakt ikopplad?


Large Cap
1 816 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#5
muuns skrev:
Westergren skrev:
muuns skrev:
Hade väll inte riktigt samma symptom på min Audi men många var liknande och jag hade tändproblem.

Min bil högg, hackade, small och kändes orkelös. Men hur mycket körde du totalt innan problem uppstod? Då menar jag innan du köpte den också.

När jag provkörde bilen ihop med säljaren gick den bra, lika så när jag åkte ifrån säljaren. Var efter ca 2 mil (lugn/vanlig körning) som bilen började hacka och gå dåligt, sen efter ca 2 mil till så tändes lambda-lampan och efter ca 1 mil till så "dog" den helt... bilen är dock körbar med urdragen lmm kontakt, går väl inte helt 100 men är körbar som sagt och de va så jag körde hem.

Tändes lambda-lampan med eller utan LMM kontakt ikopplad?

Lambda-lampan tändes när kontakten var inkopplad till LMM

|Make Low Not War|
119 Inlägg
19 juni 2013
#6
låter som om lmm är trasig:/ satt det något typ av insatsfilter i original luftburken eller var det ett original oljefritt filter?

Tailored Squad | same ambition different style

Large Cap
1 816 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#7
alex47 skrev:
låter som om lmm är trasig:/ satt det något typ av insatsfilter i original luftburken eller var det ett original oljefritt filter?

Ja, det lutar ju åt det.. Sitter insatsfilter i smile

|Make Low Not War|
119 Inlägg
19 juni 2013
#8
okej eftermarknads alltså? då är det förmodligen ett "oljat" filter och med tiden så fräter olje beläggningen sönder den lilla glödtråd som sitter på lmm:/ därför man alltid ska använda oljefria filter på bilar med lmm=)

fast det vet du väl redan=)
Senast redigerat av alex47 (19 juni 2013)

Tailored Squad | same ambition different style

Large Cap
1 816 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#9
alex47 skrev:
okej eftermarknads alltså? då är det förmodligen ett "oljat" filter och med tiden så fräter olje beläggningen sönder den lilla glödtråd som sitter på lmm:/ därför man alltid ska använda oljefria filter på bilar med lmm=)

fast det vet du väl redan=)

Åfan.. nja trodde de enbart va om man hade "öppet" filter smile Ska läsa ut felkoderna, sen får man väl utgå efter det, men det lutar ju åt att det är LMM som är trasig ;p

33 Inlägg
19 juni 2013
#10
de behöver ju inte vara lmm, kan även vara lambdasonden. hade liknande fel på min gamla audi och då blev de ingen skillnad med urryckt kabel till lmm, så trodde de var den först, men visade sig att de var lambdan smile men en felsökning ger nog ett hett tips!


99 Inlägg
19 juni 2013
#11
Samma med min . Dock så funkar min efter ja byta kamaxellägesgivaren hmm så prova o ryck ur den o se om den går annorlunda. Ska in o läsa felkoder nästa vecka.


Large Cap
1 816 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#12
Tack för tipset boys! Gjorde en mer "seriös" felsökning idag och hittade en vakumslang som hade lossnat från en magnetventils liknande grej som satt i fronten, ingen aning om va det är. Sen va även sjävla magnetventilen inte rätt kopplad, va pystrimmad, så kopplade in den rätt och kopplade även in Lmm kabeln och vred igång bilen och den gick igång och gick hyffsat. Åkte o läste felkoder och fick koder på LMM och Magnetventilen. Magnetventilens felkod försvann (för jag kopplade MV:n rätt igen) när vi raderade felkoderna men LMM koden kom tillbaka hela tiden. Ska köpa ny LMM och testa om det blir bättre smile


Sök