2876
Sök

Tomgångsproblem Seat Cordoba 1999

7 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej! Jag är ny här på forumet och behöver eran hjälp!! Jag har en Seat Cordoba 1999 med AFT motor. När jag startar bilen vilket den gör väldigt lätt så har den ingen tomgång, den tvärdör om jag inte håller gas. När motorn har blivit varm (över choke temp) så går den perfekt på tomgång. Ska tillägga att när den är kall så tappar den inte bara tomgången utan den tvekar och går lite halvilla precis som att den inte chokar eller nåt. Men så fort tempen gått upp lite går bilen perfekt. Jag måste även hålla tomgången själv i några sekunder när jag startar den varm men efter dessa sekunder så går den perfekt på tomgång. Alltså kallstart ingen tomgång alls och halvtaskig gång till motorn fått lite temp sen går den perfekt och har perfekt tomgång. Vad f-n är det för fel????? Jag hade ett hål i vevhusvent slangen men har bytt den och har sökt efter andra vakumläckor utan resultat. Kan det vara tempgivaren, den styr väl chokning m.m vad jag förstår eller lambdasonden??? Men bilen går ju klockrent varm så har svårt att tänka mig lambdan. Lmm tror jag inte heller, har provat att dra ut den kontakten när bilen går sjäv på tomgång och då går den som en kratta så den funkar nog. Vad kan det vara????? Vore mycket tacksam för lite matnyttiga förslag och info ang detta!!!! Tack så mycket på förhand!!!

7 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#2
Hej igen! Är det verkligen ingen på ett så stort forum som detta som har en susning eller lite förslag?? Jag vore oerhört tacksam för lite hjälp med detta fenomen. Det är ju en vanlig vw motor 1.6 liter som sitter i Seaten så det borde finnas många som varit utsatta för liknande fel. Snälla hjälp!!!!

14 Inlägg
23 juni 2013
#3
Hej mitt tips är att kolla spjällhuset, om ej detta är gjort. Vanligt fel på dessa motorer, men också enkelt att åtgärda.
Enkel guide: http://fotifixes.com/2012/06/09/cleanin … -polo-1-4/

Om du rengjort och gjort grundinställning av spjällhuset, så kan det vara den elektroniska delen av spjällhuset som det är fel på, den sitter bakom svarta plasten på själva huset. kan leta efter en guide om hur man rengör den också.

Mvh

7 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#4
PoloPowerTurbo skrev:
Hej mitt tips är att kolla spjällhuset, om ej detta är gjort. Vanligt fel på dessa motorer, men också enkelt att åtgärda.
Enkel guide: http://fotifixes.com/2012/06/09/cleanin … -polo-1-4/

Om du rengjort och gjort grundinställning av spjällhuset, så kan det vara den elektroniska delen av spjällhuset som det är fel på, den sitter bakom svarta plasten på själva huset. kan leta efter en guide om hur man rengör den också.

Mvh

Tack så mycket för ditt svar!!! Jag ska testa att rengöra spjällhuset. Jag har inga datadosor till hands men det borde väl gå ändå? Eller måste man nolla felkoder med nån dosa för att få en förbättring? Inställningar borde väl inte ändras av lite rengörning?? Eller har jag fel?? Återigen tusen tack för ditt svar!!

14 Inlägg
24 juni 2013
#5
Testa att bara rengöra och montera tillbaka. Lyssna på motorn och kör en sväng och se hur den beter sig..skriv en rapport här om hur de gick. ( har läst om att man kan göra någon form av grundinställning genom att koppla bort batteriet x antal sekunder samt låta den gå på tomgång en stund samt efter detta ge lite gas...men men kommer inte ihåg i detalj hur det gick till....så första steget är att rengöra och montera tillbaka för att se om det gör någon skillnad.)

Mvh

7 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#6
PoloPowerTurbo skrev:
Testa att bara rengöra och montera tillbaka. Lyssna på motorn och kör en sväng och se hur den beter sig..skriv en rapport här om hur de gick. ( har läst om att man kan göra någon form av grundinställning genom att koppla bort batteriet x antal sekunder samt låta den gå på tomgång en stund samt efter detta ge lite gas...men men kommer inte ihåg i detalj hur det gick till....så första steget är att rengöra och montera tillbaka för att se om det gör någon skillnad.)

Mvh

Ok jag ska testa att rengöra i helgen och så klart rapporterar jag om hur det gick. Jag är mycket tacksam för dina svar och info. Jag rapporterar i helgen hur det gick. Återigen tusen tack!!!!

7 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#7
Hej igen! Jo jag tog dän spjällhuset och gjorde rent detta så det vart som en spegel invändigt:). Bilen går nu faktiskt riktigt bra på tomgång nu även kall:). Det enda som stör nu är att det i plaströret som går mellan lmm och spjällhuset samt även grenar till vevhusventen och grenrören för insprutningen sitter en liten ventil eller gummimembran eller vad man ska säga, den var paj och ramla ur när jag tog dän röret, någon form av tomgångsventil kan jag tro?? Bilen vandrar lite lite på tomgång upp och ner när motorn är varm nu och precis mellan tomgång och gaspådrag blir det nu väldigt ryckiga motorbromsningar och jag misstänker den lilla ventilen i plaströret som jag inte har någon benämning på?? Kanske någon vet mer om detta?? Tacksam för info!!! Men som sagt i det stora hela så löste sig tomgångsproblemet genom att göra rent spjällhuset, Tack så mycket PoloPowerTurbo!!! Tacksam för mer info som sagt då det inte är helt 100%!!

14 Inlägg
1 juli 2013
#8
Hade motorn samma problem med ryckningar när den var varm förut?
Eller uppstod detta problem efter rengöringen av spjällhuset?


Gummimembranet satt det i plastburken där luftfiltret sitter? försök att kolla om det är några  vacuum slangar som ser spruckna ut eller som kan ha hoppat loss när du demonterade7monterade spjällhuset eller luftburken. Om gummimembranet har försvunnit/gått sönder.
köp ett nytt och montera medan du letar efter spruckna eller lösa slangar.

Mvh

7 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#9
PoloPowerTurbo skrev:
Hade motorn samma problem med ryckningar när den var varm förut?
Eller uppstod detta problem efter rengöringen av spjällhuset?


Gummimembranet satt det i plastburken där luftfiltret sitter? försök att kolla om det är några  vacuum slangar som ser spruckna ut eller som kan ha hoppat loss när du demonterade7monterade spjällhuset eller luftburken. Om gummimembranet har försvunnit/gått sönder.
köp ett nytt och montera medan du letar efter spruckna eller lösa slangar.

Mvh

Hej och tack för ditt svar!! Jag har nu löst problemet med vandrande tomgång. Jag tog bort slangen från vevhusventen som går till luftröret där gummimembranet satt och pluggade igen den ingången, men vevhusventen som går till ventilkåpan sitter kvar, det är ju en Y koppling där, ena går till ventilkåpan och en till luftröret. Så alltså slangen till luftröret från vevhusventen rätt ut i luften och nu går den perfekt på tomgång, varm som kall:) . Ska titta på vad nytt membran kostar framöver om det ens är möjligt att köpa nytt, enbart membranet? Men som sagt motorn går perfekt nu tack vare rengörning av spjällhus och pluggning av ingång till luftrör från vevhusventilation och den slangen rätt ut i luften. Hoppas detta kan hjälpa någon annan med liknande problem:) . Återigen tusen tack för dina svar PoloPowerTurbo:)


Sök