Vädret i helgen var ju varken trevligt eller inspirerande men slapp iallafall att va ute i skiten och lyckades få en del gjort
Skippade ju att spänna tyg och bestämde mig för att plasta upp emot ringen direkt för att fästa den och även få en liten radie, ringarna fäste jag till en början med ett par små klickar superlim och sen va det bara att gå lös. Skulle ha limmat runt om hela ringen med BT multibon men det blev så stora mellanrum på sina ställen mellan plast och mdf så körde på att plasta först och sedan fylla upp utrymmet om det behövdes.
Så här blev det efter första omgången. Det va mycket svårare än jag trodde måste jag erkänna, glasfibern ville inte riktigt göra som jag ville hehe
Testade lite på en av dörrsidorna samtidigt.
Klippte bort spreterna på en av bitarna och dubbelkollade passformen, måste säga att det blev ganska bra
Maskerade andra dörrsidan och rensade av bänkarna lite så att jag fick mer plats inför den andra omgången plast
Såhär blev det när det va färdigt, la lite olika tjockt med glasfiber, mestadels 2-3 lager men blev bara ett lager på lite krångliga ställen. Lite klåpvarning men hade tyvärr inte nog med polyester hemma
Ringarna ser väl nästan likadana ut som efter första vändan men det va lite lättare att få till det nu, berodde nog både på att det redan fans en liten radie och att man nu hade lärt sig lite hur man skulle gå till väga
Lite kladd men faktiskt inte så farligt
När det hade härdat ordentligt så var det bara att börja slipa, hade inga smidiga verktyg så körde med en liten fil. Tar ganska lång tid men man tar iaf inte bort för mycket
Gjorde det utan handskar, kanske inte så smart haha. Va lite stickigt i händerna men försvann efter 1-2 dygn.
Kom fram till att popnitar inte skulle vara nog så körde på små bultar istället. Drog dom bara rakt igenom nu men tänkte försänka ner dom och fästa i plasten senare så att dom inte syns men det var en smidig tillfällig lösning.
Dom va lite långa så sågade av dom till passande längder och sedan va det bara att skruva fast allt.
Lite lödning är ju ganska trevligt med
Men en extra arm eller två hade ju inte skadat
Diskanten va smidigast att sätta på den lilla plastbiten vid A stolpen, satta mig i bilen och testade lite olika lutningar och sen tejpade jag fast den och gjorde tre små märken där det skulle borras.
För er som undrar så är det två skruvhål och ett för sladden
Delningsfiltret va lite små jobbigt att placera men kom fram till att detta blev bäst, skulle kanske ha bestämt det lite tidigare så att jag hade kunnat plasta under den svarta klumpen med
Med 1kg polyester nästan 1m2 glasfiber, en midbas och ett delningsfilter blev det lite små tungt men funkade ju till slut xP Egentligen hade jag nog behövt förstärka infästningen med bultar eller något men clipsen fick duga nu iallafall.
Och sådär ser det ut med allt på plats
Tänkte att jag skulle spela lite med det och se hur det verkar innan jag fixar finishen så att jag kan rätta till eventuella brister samtidigt. Förmodligen blir det en mattsvart lack men farsan hade ett lite små kul förslag om att köpa lite kålfiber och lägga på (riktig kolfiber och inte nån vinyl alltså). Men vi får se hur det blir med det, kanske något man kan hålla i minnet till kommande byggen
Blev ju klar med detta i söndags kväll men har inte haft tid att uppdatera så jag har ju hunnit pilla och prova lite med ljudet, måste säga att det börjar låta riktigt bra. Hade nog egentligen behövt en ljudprocessor för fin inställningarna men med lite inspelning och sedan lite dämpning och tätning i dörren så tror jag det kommer låta riktigt skönt även utan
Ser fram emot att njuta av lite kvalitets ljud!