3123
Sök

Saab 9-5 2.3t . vad gör denna slang ?

7 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#1
Vad gör denna slang  ? har aldrig vart ikopplad sen ja köpt bilen.
Innan den inte va ikopplad så ladda bilen mellan 1 - 2 bar  vilket är fööör mkt. och den hade ett skönt pysljud från dumpen  vid alla varvtal och växlar .

Idag såg jag att slangen inte va ikopplad , koppla in den och bilen laddar 1,4 i ladd konstant vid full gas vilket är bra. Men det sköna pysljudet har försvunnit. bilen i helhet går mycket renare och bättre nu med slangen i.

Varför har förra ägaren dragit ur slangen  ?? Laddar turbon mer om den är bortkopplad ? mad


http://www1.garaget.org/archive/64/6314 … 155453.jpg
Senast redigerat av amilo (28 juni 2013)


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
28 juni 2013
#2
Jadu, undra på att dessa bilar går sönder.
Inget illa mot dig nu.


Självklart ska slangen sitta på plats. Den styr avlastningsventilen, och sitter inte slangen på plats öppnar inte dumpen (vilket leder till det sköna ljudet som är direkt skadligt för turbon)
Laddtrycket kan jag inte svara för dels för att du skriver lite luddigt, och dels för att jag vet inte vad det är gjort på bilen.
En orginal 9-5 ladar mellan 0,5-1,2 beroende på många saker.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

7 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#3
UhrJr skrev:
Jadu, undra på att dessa bilar går sönder.
Inget illa mot dig nu.


Självklart ska slangen sitta på plats. Den styr avlastningsventilen, och sitter inte slangen på plats öppnar inte dumpen (vilket leder till det sköna ljudet som är direkt skadligt för turbon)
Laddtrycket kan jag inte svara för dels för att du skriver lite luddigt, och dels för att jag vet inte vad det är gjort på bilen.
En orginal 9-5 ladar mellan 0,5-1,2 beroende på många saker.

Ursäkta att jag skriver lite luddigt då.
Det som delvis är gjort är Nordic steg 3 , den ska leverera ca 300-320 hk. Så 1,4 i laddtryck är väll normalt i mitt fall ?

Då vet ja vad den slangen är till för, tack för svaret !


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
28 juni 2013
#4
Våra steg 3 levererar 280-300hk.
Den var trimmad när du köpte den misstänker jag?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

7 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#5
UhrJr skrev:
Våra steg 3 levererar 280-300hk.
Den var trimmad när du köpte den misstänker jag?

Aa precis , förra ägaren sa att det satt ett steg 3 och så var något mer gjort mins inte vad. Nu när slangen är inkopplad känns det även som om att det tar lite tid för tomgången att gå ner. Alltså när jag växlar från 3an till neutral så tar de 2 SEK tills varvräknaren börjar röra sig ner mot tomgång och den går sakta ner hmm några idéer ?


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
28 juni 2013
#6
Lossa en batteripol och sätt tillbaka så mjukvaran får adaptera om sig från början. Då ser du direkt om det blir skillnad.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

7 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#7
UhrJr skrev:
Lossa en batteripol och sätt tillbaka så mjukvaran får adaptera om sig från början. Då ser du direkt om det blir skillnad.

Okej tack för hjälpen kalle smile


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
28 juni 2013
#8
Det är nämligen så att mjukvaran försöker hela tiden kompensera för diverse läckage eller misständningar osv osv. Så sätter du tillbaka en slang som suttit löst under en lång tid kan det ge konstiga resultat. Startar du däremot om adaptionerna bör allt bli bra. smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

7 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#9
UhrJr skrev:
Det är nämligen så att mjukvaran försöker hela tiden kompensera för diverse läckage eller misständningar osv osv. Så sätter du tillbaka en slang som suttit löst under en lång tid kan det ge konstiga resultat. Startar du däremot om adaptionerna bör allt bli bra. smile

Fan va nice, ska ner och dra minuspolen nu smile



Sök