3359
Sök

I väntan på Bella...

28 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Sitter i hotell rummet och funderar över hur fan jag ska kunna somna och kliva upp och vara redo för att köra 14-16h tillbaka till trevliga Stockholm innan söndagen (körförbud sen)

Har vandrat runt i Amsterdams gator hela dagen, gått förbi fler pubar och cofee shops än butiker. Köpt skräp jag inte behöver bara för att stilla tankarna. Den jobbigaste tanken som gått i mitt huvud har varit, funkar bil jäveln nu när jag ska hem, håller den hela 140mil, kommer jag trycka plattan i mattan genom hela tyskland eller kommer jag såsa i högerfilen för att inte bli stoppad och åka på kontroll utan pass...

Fan tankarna är överallt och somna nu är ta mig fan omöjligt.

Behöver tips och idér...
Springa in i väggen för att somna på golvet?
Bränna på genom, holland, tyskland och danmark för att ta mig in i sverige och slippa allt skit vad gäller pass?

4 261 Inlägg
28 juni 2013
vad tusan snackar du om?

ska du köra från holland till stockholm? hade du ingen pass eller var din bil obesiktad???

Fattar ingenting tyvärr, tror du har rökt för mycket där nere.

http://i44.tinypic.com/2q899qt.jpg

28 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
haha! Tydligen.

Åkt utan pass och ska bila upp till Stockholm från Amsterdam och måste vara hemma till söndag för sen är det körförbud. tror det blev tydligare nu? smile

4 261 Inlägg
29 juni 2013
Zeggi skrev:
haha! Tydligen.

Åkt utan pass och ska bila upp till Stockholm från Amsterdam och måste vara hemma till söndag för sen är det körförbud. tror det blev tydligare nu? smile

åkte du ner till amsterdam utan pass?^^^^^^^^^^^^^^^^^^

har jag missat nått? hur tänkte du nu da;)=???

Lycka till i alla fall.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
29 juni 2013
Pass? Inom Schengen behövs inget pass. Inget av dom länder du räknar upp kräver pass om du är Svensk medborgare, bara giltig legitimation.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (29 juni 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

366 Inlägg
29 juni 2013
Försök att ta dig en tupplur så löser det sig smile

* Voff voff *
10 588 Inlägg
29 juni 2013

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
29 juni 2013
inom EU behöver du inget pass OM du ÄR medborgare i ett EU-land. id-kort fungerar som pass INOM EU. Hoppas iaf du har åtmisone ÄVEN körkort med dig. Vrf bilen skulle inte funka,har du haft nåt problem som du har ej åtgärt?

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

28 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Brådhis skrev:
Pass? Inom Schengen behövs inget pass. Inget av dom länder du räknar upp kräver pass, bara giltig legitimation.

//Brådhis

Stämmer men problemet är att det står inte vilken nationalitet du har på ett körkort.
Jag åkte ju ner till Polisen i Arlanda för att fixa ett provisoriskt pass och då sa liraren där att jag inte "egentligen" behövde ett pass då körkortet ska räcka för att kunna legitimera mig själv.

Samtidigt när man läser på polisen.se och massa andra sidor så står det att körkort är inte gilltig ID-handling inom EU eftersom nationalitet inte finns med.

Jag har åkt denna resa 4ggr redan och aldrig behövt visa pass varken vid flygning, gränser eller hotel men med min tur lär jag fan åka på problem denna gång...

28 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
gps18 skrev:
inom EU behöver du inget pass OM du ÄR medborgare i ett EU-land. id-kort fungerar som pass INOM EU. Hoppas iaf du har åtmisone ÄVEN körkort med dig. Vrf bilen skulle inte funka,har du haft nåt problem som du har ej åtgärt?

Nää hade problem förra året pga taskiga verkstäder i Stockholm samt ett motorblock som inte var korrekt borrat av tidigare firma, man använde samma block och borrade om vilket resultera i en diff på 0.15mm (lutning) vilket resultera i att toppen gick när jag förra året skulle lämna in bilen på garanti.

Nä körkortet hade jag med mig ner så det ska vara i plånboken :p

28 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Brådhis skrev:
Lite mer om Schengen: http://europa.eu/youreurope/citizens/tr … dex_sv.htm

//Brådhis

"Tänk på att det bara är id-kort som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags id-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis."

alltså gäller inte mitt körkort...

fan jag kanske borde börja multi-citera inser jag nu..  fel tillfälle att lära sig nya saker..

902 Inlägg
29 juni 2013
Zeggi skrev:
Brådhis skrev:
Pass? Inom Schengen behövs inget pass. Inget av dom länder du räknar upp kräver pass, bara giltig legitimation.

//Brådhis

Stämmer men problemet är att det står inte vilken nationalitet du har på ett körkort.
Jag åkte ju ner till Polisen i Arlanda för att fixa ett provisoriskt pass och då sa liraren där att jag inte "egentligen" behövde ett pass då körkortet ska räcka för att kunna legitimera mig själv.

Samtidigt när man läser på polisen.se och massa andra sidor så står det att körkort är inte gilltig ID-handling inom EU eftersom nationalitet inte finns med.

Jag har åkt denna resa 4ggr redan och aldrig behövt visa pass varken vid flygning, gränser eller hotel men med min tur lär jag fan åka på problem denna gång...

id-kort ÄR legitimation. Körkort är inget legitimation. I Sverige ett körkort kan fungera som legitimation(kanske nåt annat nordiskt land). För många ämne den svenska polisen leer i sin egen värld! Bara du ÄR medborgare i ett EU-land p reser INOM eu-länder (inkl Schengenavtal-länder)

28 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Jo då är svenskmedborgare så det är grönt, vet bara att så fort jag hamnar i kontakt med snutar i utlandet så slutar det alltid illa.. Jag får se till att vara lugnt och kanske varva ner inatt så morgondagen blir lugn.. hmm

902 Inlägg
29 juni 2013
bra att bilen är ok. du har minst körkort. Den svenska staten har deligerat till andra institutiioner att ge ut id-kort, så det funkar.Jag har gjort det, inga problem!

6 632 Inlägg
29 juni 2013
Bro, har kört Alfa mellan Stockholm - Kiruna två gånger nu och den tredje gången kommer om några veckor.

De håller..det är luuugnt! wink

De/Dem

28 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Malheus skrev:
Bro, har kört Alfa mellan Stockholm - Kiruna två gånger nu och den tredje gången kommer om några veckor.

De håller..det är luuugnt! wink

Jo det tror jag också, har själv kört en ca 8ggr utomlands med Flera AR och det har aldrig varit några större problem förutom förra året. Är endast nojig över självaste resan..

Fick iaf någon timme sömn. Ska plocka upp bilen om 20min ^^

5 089 Inlägg
29 juni 2013
Så du har kört utomlands åtta gånger tidigare och du hade ingen tanke på att fixa pass till denna gången? Framförhållning?

Och hamlar du i trubbel hos polisen hela tiden får du nog ta och lära dig. och blir man stannad mer utomrikes än här hemma? Tror ju inte någon stannar dom om du följer lagarna och håller dig till dom stora vägarna... 
Och blir du stoppad är det väll bara säga att ditt pass har blivit stulet men du har ditt svenska körkort med dig(förmodar jag att du har??). Vad är problemet? Har du hela bagaget fullt med knark??
Eller skrev du detta efter att du vart inne i en coffyshopp och fick nu ångest när du ska åka hem dagen efter att du fortfarande är hög som ett hus?

\Lindgren

1 282 Inlägg
29 juni 2013
Lycka till på resan! smile

Kan tillägga att jag åkte italien-sthlm i mars utan regplåtar och vart aldrig stoppad. Såg bara en snut på hela vägen och det var vid Jönköping (Elmia-helgen).
Senast redigerat av Vita_Vargen (29 juni 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
29 juni 2013
Zeggi skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Måste man inte vara svensk medborgare för att ta körkort i Sverige? På mitt körkort har jag ett EU-märke med ett "S" på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

730 Inlägg
29 juni 2013
Kör bara

Sök