3424
Sök

Kommer det att funka?

174 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
tja!
har en bas och ett steg som jag skulle vilja få ihop men vet inte hur jag ska koppla för att inget ska gå sönder....
basen är en lanzar 12" på 1000w (lanzar vibe pro)
och steget är ett denver cap-4100 tror jag det hette..
steget är iaf på 4 x 200w... (http://www.denver-electronics.com/denver-cap-4100/)

länk till basen:http://www.kandtsales.com/shop/product_page.php?parent_top=Electronics&parent_mid=Mobile&parent_low=Subwoofers&prod_id=881

mvh jocke!

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
9 juli 2013
Steget ger enligt manualen ut 2x120 WRMS i bryggat läge, man bryggar kanal 1+2 för att driva basen eftersom endast de kanalerna har lågpassfilter. Effekten räcker inte till för att driva på basen ordentligt, tänk på det. smile

174 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Steget ger enligt manualen ut 2x120 WRMS i bryggat läge, man bryggar kanal 1+2 för att driva basen eftersom endast de kanalerna har lågpassfilter. Effekten räcker inte till för att driva på basen ordentligt, tänk på det. smile

men kommer det räcka? har hört att man kan brygga två kanaler och sedan en kanal på ena "kolven" och en på andra sidan av basen? hoppas du förstår vad jag menar:)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!

21 761 Inlägg
9 juli 2013
Den där basen har väl bara en talspole, dvs en anslutningsterminal?

174 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den där basen har väl bara en talspole, dvs en anslutningsterminal?

öppnade och kollade då är det två ställen där man kan koppla in en - och en +.. sen är det bryggat nu på dom:)

21 761 Inlägg
9 juli 2013
Okej, talspolarna ska seriekopplas med varandra iaf. Plus från ena stället till minus på andra stället, sedan drar du kablar från de lediga ställena till slutstegets bryggade kanal 1+2. smile

174 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Okej, talspolarna ska seriekopplas med varandra iaf. Plus från ena stället till minus på andra stället, sedan drar du kablar från de lediga ställena till slutstegets bryggade kanal 1+2. smile

så jag kan alltså inte ta och brygga kanal 1 och 2 på slutsteget och koppla det på ena sidan av basen och sedan brygga kanal 3 och 4 för att sedan sätta den bryggningen på andra sidan?

21 761 Inlägg
10 juli 2013
Kanal 3+4 har inget lågpassfilter så steget kan alltså inte ge enbart basfrekvenser på de kanalerna. Om stereon däremot har lågpassfilter så kan du aktivera det och sedan ställa stegets båda brytare på "FULL", då går det att använda kanal 1+2 till ena sidan och kanal 3+4 till andra sidan.

Men kör man på det sättet så gäller det att ställa in båda gainkontrollerna precis likadant , annars jobbar inte basens talspolar riktigt bra och man får inte fram basljudet som det är tänkt. smile

174 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kanal 3+4 har inget lågpassfilter så steget kan alltså inte ge enbart basfrekvenser på de kanalerna. Om stereon däremot har lågpassfilter så kan du aktivera det och sedan ställa stegets båda brytare på "FULL", då går det att använda kanal 1+2 till ena sidan och kanal 3+4 till andra sidan.

Men kör man på det sättet så gäller det att ställa in båda gainkontrollerna precis likadant , annars jobbar inte basens talspolar riktigt bra och man får inte fram basljudet som det är tänkt. smile

men så om jag kopplar in skiten på kanal 1 och 2 så borde jag ju få allt utom tillräckligt med watt? smile

21 761 Inlägg
21 juli 2013
Ja, allt utom bra ljudkvalitet och tillräcklig effekt kan man nog säga. smile

174 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, allt utom bra ljudkvalitet och tillräcklig effekt kan man nog säga. smile

hur kommer ljudkvaliteten vara då? smile skrapa? slå igenom? lågt?
smile

21 761 Inlägg
21 juli 2013
Steget är en lågbudgetmodell och då är det sällan riktigt bra ljudkvalitet, sedan kommer ju inte effekten att räcka till för att driva på basen rejält. Jag har dock inte lyssnat på CAP4100 och ska väl inte uttala mig om ljudet, men helt fel har jag nog inte. smile

Sök