4241
Sök

Köpråd, Saab, bmw eller audi?

120 Inlägg
16 juli 2013
#41
Alla saabar du funderar på är framhjulsdrivna (fanns några som var 4wd under de sista åren saab tillverkades).
Vad som är bättre är en smaksak, men på en snöig parkering är det roligt med bakhjulsdrift smile


71 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#42
frostyman skrev:
Alla saabar du funderar på är framhjulsdrivna (fanns några som var 4wd under de sista åren saab tillverkades).
Vad som är bättre är en smaksak, men på en snöig parkering är det roligt med bakhjulsdrift smile

Jag är nog mer ute för att köra på raksträckor. Inte sladda så mycket.

Yolo

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juli 2013
#43
dLinkz skrev:
frostyman skrev:
Alla saabar du funderar på är framhjulsdrivna (fanns några som var 4wd under de sista åren saab tillverkades).
Vad som är bättre är en smaksak, men på en snöig parkering är det roligt med bakhjulsdrift smile

Jag är nog mer ute för att köra på raksträckor. Inte sladda så mycket.

Det är fortfarande en smakfråga för även vid acceleration rakt fram på torr asfalt skiljer sig grundbeteendet mellan fram och bakhjulsdrift sig åt, ser man bilen som ett transportmedel är det oväsentligt men är man intresserad av bilar är det de skillnaderna som avgör om man tycker om en bil eller ej.

Och samma punkt avgör valet mellan de modeller du nämner i mina ögon, söker du en bruksbil med transport som första prioritet och bilintresse som andra har du svårt för att hitta mer bil än SAAB 9-5 för 20.000:-. 900/9-3 har ingen fördel utöver att vissa versioner har en bättre motor och 9000 är gammal som gatan vid en jämförelse och hamnar efter på de flesta punkterna med ålderns rätt. Säkerhet är en viktig punkt i mina ögon och där var SAAB erkänt duktiga, så tänk hur mycket de lärde sig under de dryga tio år som skiljer mellan grundversionen av 9000 och 9-5?

Om transport skall vägas mot körglädje tycker jag personligen att BMW E36 hamnar bäst till ett friskt exemplar sitter på en bra dos körglädje, och även om den hamnar efter 9-5 på flera punkter med ålderns rätt är det trots allt en förhållandevis säker, praktisk och bekväm bil även den. Nackdelen med gamla BMW är att hitta ett friskt exemplar till en vettig peng, vilket är svårare än man tror när det gäller en bil som på äldre dagar tilltalar en målgrupp vilka ofta buskör men sällan håller efter sina bilar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

71 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#44
Rquired skrev:
dLinkz skrev:
frostyman skrev:
Alla saabar du funderar på är framhjulsdrivna (fanns några som var 4wd under de sista åren saab tillverkades).
Vad som är bättre är en smaksak, men på en snöig parkering är det roligt med bakhjulsdrift smile

Jag är nog mer ute för att köra på raksträckor. Inte sladda så mycket.

Det är fortfarande en smakfråga för även vid acceleration rakt fram på torr asfalt skiljer sig grundbeteendet mellan fram och bakhjulsdrift sig åt, ser man bilen som ett transportmedel är det oväsentligt men är man intresserad av bilar är det de skillnaderna som avgör om man tycker om en bil eller ej.

Och samma punkt avgör valet mellan de modeller du nämner i mina ögon, söker du en bruksbil med transport som första prioritet och bilintresse som andra har du svårt för att hitta mer bil än SAAB 9-5 för 20.000:-. 900/9-3 har ingen fördel utöver att vissa versioner har en bättre motor och 9000 är gammal som gatan vid en jämförelse och hamnar efter på de flesta punkterna med ålderns rätt. Säkerhet är en viktig punkt i mina ögon och där var SAAB erkänt duktiga, så tänk hur mycket de lärde sig under de dryga tio år som skiljer mellan grundversionen av 9000 och 9-5?

Om transport skall vägas mot körglädje tycker jag personligen att BMW E36 hamnar bäst till ett friskt exemplar sitter på en bra dos körglädje, och även om den hamnar efter 9-5 på flera punkter med ålderns rätt är det trots allt en förhållandevis säker, praktisk och bekväm bil även den. Nackdelen med gamla BMW är att hitta ett friskt exemplar till en vettig peng, vilket är svårare än man tror när det gäller en bil som på äldre dagar tilltalar en målgrupp vilka ofta buskör men sällan håller efter sina bilar.

Jag är mest ute för att få så bra acceleration som möjligt samt att åka supermegadupersnabbt.

Yolo

Trucker
2 710 Inlägg
16 juli 2013
#45
dLinkz skrev:
Rquired skrev:
dLinkz skrev:

Jag är nog mer ute för att köra på raksträckor. Inte sladda så mycket.

Det är fortfarande en smakfråga för även vid acceleration rakt fram på torr asfalt skiljer sig grundbeteendet mellan fram och bakhjulsdrift sig åt, ser man bilen som ett transportmedel är det oväsentligt men är man intresserad av bilar är det de skillnaderna som avgör om man tycker om en bil eller ej.

Och samma punkt avgör valet mellan de modeller du nämner i mina ögon, söker du en bruksbil med transport som första prioritet och bilintresse som andra har du svårt för att hitta mer bil än SAAB 9-5 för 20.000:-. 900/9-3 har ingen fördel utöver att vissa versioner har en bättre motor och 9000 är gammal som gatan vid en jämförelse och hamnar efter på de flesta punkterna med ålderns rätt. Säkerhet är en viktig punkt i mina ögon och där var SAAB erkänt duktiga, så tänk hur mycket de lärde sig under de dryga tio år som skiljer mellan grundversionen av 9000 och 9-5?

Om transport skall vägas mot körglädje tycker jag personligen att BMW E36 hamnar bäst till ett friskt exemplar sitter på en bra dos körglädje, och även om den hamnar efter 9-5 på flera punkter med ålderns rätt är det trots allt en förhållandevis säker, praktisk och bekväm bil även den. Nackdelen med gamla BMW är att hitta ett friskt exemplar till en vettig peng, vilket är svårare än man tror när det gäller en bil som på äldre dagar tilltalar en målgrupp vilka ofta buskör men sällan håller efter sina bilar.

Jag är mest ute för att få så bra acceleration som möjligt samt att åka supermegadupersnabbt.

Då kan jag lova dig att den där 9000 jag länkade är precis den du söker, OM den nu laddar som den ska o mår allmänt bra smile

0-120 på snabb tid = inga problem (bilen är gammal o trött, det är ingen Ferrari, men den går bra!)
Hålla 200km/h i farthållare är heller inga problem smile

Fart missbrukare

71 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#46
trippelturbo skrev:
dLinkz skrev:
Rquired skrev:

Det är fortfarande en smakfråga för även vid acceleration rakt fram på torr asfalt skiljer sig grundbeteendet mellan fram och bakhjulsdrift sig åt, ser man bilen som ett transportmedel är det oväsentligt men är man intresserad av bilar är det de skillnaderna som avgör om man tycker om en bil eller ej.

Och samma punkt avgör valet mellan de modeller du nämner i mina ögon, söker du en bruksbil med transport som första prioritet och bilintresse som andra har du svårt för att hitta mer bil än SAAB 9-5 för 20.000:-. 900/9-3 har ingen fördel utöver att vissa versioner har en bättre motor och 9000 är gammal som gatan vid en jämförelse och hamnar efter på de flesta punkterna med ålderns rätt. Säkerhet är en viktig punkt i mina ögon och där var SAAB erkänt duktiga, så tänk hur mycket de lärde sig under de dryga tio år som skiljer mellan grundversionen av 9000 och 9-5?

Om transport skall vägas mot körglädje tycker jag personligen att BMW E36 hamnar bäst till ett friskt exemplar sitter på en bra dos körglädje, och även om den hamnar efter 9-5 på flera punkter med ålderns rätt är det trots allt en förhållandevis säker, praktisk och bekväm bil även den. Nackdelen med gamla BMW är att hitta ett friskt exemplar till en vettig peng, vilket är svårare än man tror när det gäller en bil som på äldre dagar tilltalar en målgrupp vilka ofta buskör men sällan håller efter sina bilar.

Jag är mest ute för att få så bra acceleration som möjligt samt att åka supermegadupersnabbt.

Då kan jag lova dig att den där 9000 jag länkade är precis den du söker, OM den nu laddar som den ska o mår allmänt bra smile

0-120 på snabb tid = inga problem (bilen är gammal o trött, det är ingen Ferrari, men den går bra!)
Hålla 200km/h i farthållare är heller inga problem smile

Vilken går bäst? http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … =9&w=3 eller http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =9&w=1

Yolo

120 Inlägg
16 juli 2013
#47

Svårt att säga. Men är det orginalmjukvara i den första så lär nog den med 280 påstådda hästar gå bättre. Du verkar otrolig fixerad över fart och acceleration, har du haft nån bil förr ö.h.t?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juli 2013
#48
dLinkz skrev:
Rquired skrev:
dLinkz skrev:

Jag är nog mer ute för att köra på raksträckor. Inte sladda så mycket.

Det är fortfarande en smakfråga för även vid acceleration rakt fram på torr asfalt skiljer sig grundbeteendet mellan fram och bakhjulsdrift sig åt, ser man bilen som ett transportmedel är det oväsentligt men är man intresserad av bilar är det de skillnaderna som avgör om man tycker om en bil eller ej.

Och samma punkt avgör valet mellan de modeller du nämner i mina ögon, söker du en bruksbil med transport som första prioritet och bilintresse som andra har du svårt för att hitta mer bil än SAAB 9-5 för 20.000:-. 900/9-3 har ingen fördel utöver att vissa versioner har en bättre motor och 9000 är gammal som gatan vid en jämförelse och hamnar efter på de flesta punkterna med ålderns rätt. Säkerhet är en viktig punkt i mina ögon och där var SAAB erkänt duktiga, så tänk hur mycket de lärde sig under de dryga tio år som skiljer mellan grundversionen av 9000 och 9-5?

Om transport skall vägas mot körglädje tycker jag personligen att BMW E36 hamnar bäst till ett friskt exemplar sitter på en bra dos körglädje, och även om den hamnar efter 9-5 på flera punkter med ålderns rätt är det trots allt en förhållandevis säker, praktisk och bekväm bil även den. Nackdelen med gamla BMW är att hitta ett friskt exemplar till en vettig peng, vilket är svårare än man tror när det gäller en bil som på äldre dagar tilltalar en målgrupp vilka ofta buskör men sällan håller efter sina bilar.

Jag är mest ute för att få så bra acceleration som möjligt samt att åka supermegadupersnabbt.

I så fall har varken Audi eller BMW några fördelar mot SAAB. Du kan få en nyare bil med mer motor original om du väljer en SAAB Turbo och det är enklare att öka effekten i dem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

71 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#49
frostyman skrev:

Svårt att säga. Men är det orginalmjukvara i den första så lär nog den med 280 påstådda hästar gå bättre. Du verkar otrolig fixerad över fart och acceleration, har du haft nån bil förr ö.h.t?

Vad ska jag med bil till? är bara 17 wink Nej men gillar fart och har alltid gjort det.
Senast redigerat av dLinkz (16 juli 2013)

Yolo

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
16 juli 2013
#50
är det acceleration, snabbhet mm då 9000 är svaret!
billiga att fixa, enkla att trimma mm

framhjulsdrift är stabilare än bakhjulsdrift. Bakshjulsdrift är "bättre" om du ska dra husvagn (även om det går bra med 9000, läs kommentarer  även från bmwfantast http://www.garaget.org/?car=325843&image=3073404 )mm eller om du vill "leka" på snö.

9-5
nästan alla påstår att 9-5 (98-01) hade problem med oilsladge, men bevisligen finns flera åsikter om det.
9-5 är bra,modernare men 9000 är bättre på grövre trimning & billigare.

vill du "piska" kolla lite http://www.garaget.org/?car=111197&image=1317991 & http://www.garaget.org/?car=27343&image=237021 UTAN att det ska kosta skjortan.

RÅD:
I vilket fall som helst det är VIKTIGT att först kör en svagare bil, att lära dig hantera kraften o sen komma till snabbare bilar!!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Trucker
2 710 Inlägg
16 juli 2013
#51
dLinkz skrev:
trippelturbo skrev:
dLinkz skrev:

Jag är mest ute för att få så bra acceleration som möjligt samt att åka supermegadupersnabbt.

Då kan jag lova dig att den där 9000 jag länkade är precis den du söker, OM den nu laddar som den ska o mår allmänt bra smile

0-120 på snabb tid = inga problem (bilen är gammal o trött, det är ingen Ferrari, men den går bra!)
Hålla 200km/h i farthållare är heller inga problem smile

Vilken går bäst? http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … =9&w=3 eller http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =9&w=1

Fortfarande den med 200hk! den med 170hk är lättryckare = inte samma tryck som i dne med 200hk smile

Fart missbrukare

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
16 juli 2013
#52
För 20 000 kr kan du hitta en 9000 Aero i acceptabelt skick, och där har du ett erkänt kraftpaket med en sjuhelvetes  accelerationsförmåga. Motorerna är i regel skottsäkra och väghållningen betydligt vassare än hos 9-3.

Se dock upp med rosten som enkelt brukar få fästa kring skärmkanter och dörrarnas nederdel.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
16 juli 2013
#53
trippelturbo skrev:
dLinkz skrev:
trippelturbo skrev:

Då kan jag lova dig att den där 9000 jag länkade är precis den du söker, OM den nu laddar som den ska o mår allmänt bra smile

0-120 på snabb tid = inga problem (bilen är gammal o trött, det är ingen Ferrari, men den går bra!)
Hålla 200km/h i farthållare är heller inga problem smile

Vilken går bäst? http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … =9&w=3 eller http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =9&w=1

Fortfarande den med 200hk! den med 170hk är lättryckare = inte samma tryck som i dne med 200hk smile

chippar du till steg1 du får samma effekt ca 235-245hk oavsett om den är ltt eller ftt
även med steg1 på en 2,0t/150hk får du ut 225hk, dvs lika mkt som aeron!
skå kolla helst att den är välvårdad, än antalet hk.
hk kan man öka enormt även i efterhand

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

huh?
10 427 Inlägg
16 juli 2013
#54
gps18 skrev:
framhjulsdrift är stabilare än bakhjulsdrift.

Det är ju snarare tvärtom och därmed därför man bygger lite potentare bilar med bakhjulsdrift wink (eller fyrhjulsdrift)

Edit: Och denna är ju alltid lika fin:
Senast redigerat av steifan (16 juli 2013)


med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
16 juli 2013
#55
steifan skrev:
gps18 skrev:
framhjulsdrift är stabilare än bakhjulsdrift.

Det är ju snarare tvärtom och därmed därför man bygger lite potentare bilar med bakhjulsdrift wink (eller fyrhjulsdrift)

Absolut inte det som du påstår!
du styr framhjul o vagnen följer!
på bakhjulsdrift bakhjul puttar vagnen dit som bakhjul har placering!
Därför många företag byter till framhjul som tex volvo!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Evildan
16 juli 2013
#56
gps18 skrev:
trippelturbo skrev:

Fortfarande den med 200hk! den med 170hk är lättryckare = inte samma tryck som i dne med 200hk smile

chippar du till steg1 du får samma effekt ca 235-245hk oavsett om den är ltt eller ftt
även med steg1 på en 2,0t/150hk får du ut 225hk, dvs lika mkt som aeron!
skå kolla helst att den är välvårdad, än antalet hk.
hk kan man öka enormt även i efterhand

Du menar förenklat att det är bättre att köpa en fin bil som inte är trimmad än en som redan är trimmad?
Hmm, låter bekant detta påstående cool

huh?
10 427 Inlägg
16 juli 2013
#57
gps18 skrev:
steifan skrev:
gps18 skrev:
framhjulsdrift är stabilare än bakhjulsdrift.

Det är ju snarare tvärtom och därmed därför man bygger lite potentare bilar med bakhjulsdrift wink (eller fyrhjulsdrift)

Absolut inte det som du påstår!
du styr framhjul o vagnen följer!
på bakhjulsdrift bakhjul puttar vagnen dit som bakhjul har placering!
Därför många företag byter till framhjul som tex volvo!

Jo men sen är det en kostnadsfråga och utrymmesfråga då du inte behöver tillverka
kardanaxlar eller göra utrymme för kardantunnlar osv osv. Billigare att skruva ihop allt
i ett kompakt paket och bara lyfta ned i motorutrymmet på vilken bil som helst oavsett
hjulbas osv osv. Det är alltså billigare att bygga framhjulsdrivet.

Skulle gärna vilja se dig cykla på en framhjulsdriven cykel och samtidigt påstå att det är stabilt
när man ska svänga..

Du kan ju klura några minuter på varför Ford måste separera styrningen så mycket som möjligt
från drivningen på sina framhjulsdrivna bilar för att dom ska gå riktigt bra:


wink


med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
16 juli 2013
#58
jag ser körbeteende på snö/is men även på kurvor då fram- & bakhjlsdrivna beteer sig helt olika....

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

2 337 Inlägg
16 juli 2013
#59
gps18 skrev:
steifan skrev:
gps18 skrev:
framhjulsdrift är stabilare än bakhjulsdrift.

Det är ju snarare tvärtom och därmed därför man bygger lite potentare bilar med bakhjulsdrift wink (eller fyrhjulsdrift)

Absolut inte det som du påstår!
du styr framhjul o vagnen följer!
på bakhjulsdrift bakhjul puttar vagnen dit som bakhjul har placering!
Därför många företag byter till framhjul som tex volvo!

Rimligtvis blir det ju stabilare om framhjulen får ägna sig åt att styra och bakhjulen driver. Annars blir det en jäkla massa jobb för framhjulen, om som vi alla vet blir det sällan bättre av att göra flera saker samtidigt. Nu var det här ju oerhört ovetenskapligt, men som steifan säger så finns det ju en anledning till att majoriteten av alla sportbilar byggs med bakhjulsdrift, och den är nog inte att det är ostabilt.

Evildan
16 juli 2013
#60
steifan skrev:
gps18 skrev:
framhjulsdrift är stabilare än bakhjulsdrift.

Det är ju snarare tvärtom och därmed därför man bygger lite potentare bilar med bakhjulsdrift wink (eller fyrhjulsdrift)

Edit: Och denna är ju alltid lika fin:

Alltid lika kul att se hur ESC behövs till BMW medans de andra två körs utan, vad bevisas då?
Jo, att en BMW utan svångrem och hängslen inte klarar en undanmanöver?

Även underhållande att se hur framhjulen flitigt styrs för att undvika tillbakakastet på BMWn medans de andra två bilarna inte pareras alls utan tilläts ploga på, undrar vad som hänt om BMWn inte heller tilläts parera sladden?

Inte särskilt trovärdig journalistik enligt mig, speciellt inte när testet görs av en av GBGs antagligen körskickligaste kvinnor med en stor förkärlek för bakhjulsdrift.
just my two cents


Sök