s73N1s skrev:
Tjena micke, ett monosteg säger du men är inte det bara till 1st bas?
Den viktigaste frågan jag skulle behöva ha svar på är nog hur mycket watt man behöver på ett slutsteg jämfört med basen man har. Ifall jag har detta svaret så kan jag ta och leta lite själv.
T.ex. ska man ha ett slutsteg som klarar samma watt rms som basen eller ska man ha mer eller mindre.
RMS är en bra utgångs punkt men ta gärna ett slutsteg som klarar av att leverera lite mera än basarnas angivna rek.
Varför: Jo det är så att man lätt frestas att vrida upp volymkontrollen och pressa slutsteget till sitt max och kan då få klippta signaler som bränner basen
.
Ett monosteg kan du driva flera basar på,Det är impedansen som du ska hålla koll på.
Har du tex 2 st 4 Ohms högtalare (som jag antar att du har) och kopplar båda på samma + och minus så får du en belastning på 2 Ohm.
Tar du ett två kanals steg som du länkade till så måste du bryggkoppla det för att driva basarna (för man vill inte köra basar i stereo) och det klarar inte det steget som du länkade till för det är bara stabilt i 4 ohm bryggat.
Du kan ju även koppla dom till 8 ohm men då levererar steget för lite effekt och du kommer som jag skrev ovan säkert vrida upp volymen för mycket då så att basarna blir förstörda.
Blev kanske lite rörigt nu
men som svar på din fråga, Leta efter ett monosteg som levererar ca 5-600 wrms