3398
Sök

Besiktnings värden hur funkar det!?

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
Tänkte kolla lite hur det fungerar med olika värden dom mäter på besiktningen.

co 0.0 (0.5) HC 82 (100)

co2500 0.0 (0,3) LAMBDA 1.02 (0.97-1.03)

är detta normala värden? ! och varflör är HC värdet så högt? och vad är det som jag förmodligen kommer att behöva åtgärda om den blir underkänd pga HC värdet??  yikes

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
samma år som den fick högt HC värde hade den 1 st 2a på besiktningen = oljeläckage kan detta påverka hc?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
21 juli 2013
nitrex92 skrev:
Tänkte kolla lite hur det fungerar med olika värden dom mäter på besiktningen.

co 0.0 (0.5) HC 82 (100)

co2500 0.0 (0,3) LAMBDA 1.02 (0.97-1.03)

är detta normala värden? ! och varflör är HC värdet så högt? och vad är det som jag förmodligen kommer att behöva åtgärda om den blir underkänd pga HC värdet??  yikes

82...är det högt, det får ju vara 100.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
ja men det är ju ganska nära gränsen? så tänkte om det var någon som börjar bråka lite! är det katten som ska bytas då eller?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
21 juli 2013
nitrex92 skrev:
ja men det är ju ganska nära gränsen? så tänkte om det var någon som börjar bråka lite! är det katten som ska bytas då eller?

Ja men då är ju LAMBDA-värdet ännu närmare gränsen.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
jo det är sant men det beror väl på läckage eller dålig kat?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
21 juli 2013
nitrex92 skrev:
jo det är sant men det beror väl på läckage eller dålig kat?

Har du LAMBDA efter katen? Sitter LAMBDAN före katen så vet ju inte LAMBDAN om katen är trasig. Men däremot kan det säkert bli fel på andra värden.

/Benny

Min youtubekanal!

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
hade ju hc på 82 och 1.02 Lambda! kan det bero på ett oljeläckage som fanns samma år?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
21 juli 2013
nitrex92 skrev:
hade ju hc på 82 och 1.02 Lambda! kan det bero på ett oljeläckage som fanns samma år?

Oljeläckage var?

/Benny

Min youtubekanal!

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
vet inte eftersom det var innan jag ägde bilen! men tkr ändringen i värdena var lite för stor eftersom året innan var resultatet

CO =0      Hc =0 

Co 2500 =0     Lamda=  1.03              men bilen rycker lite i låg hastighet ! funderar på om det är lambda sonden som luras lite! kan det vara så?   och därefter kommer det sämre värden?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 juli 2013
kan ju oxå vara så att bilen va olika varm de gångerna den va inne på bes sånt påverkar värderna med. och så länge den är innan för max gränsen och godkännd inget och bry sig om föräns de blir en 2a på de.

väldigt liten chans att oljeläck  styr dina avgasvärden då ska du ha oljeläck i avgasystemet bla tex vid trasig turbo

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
okej men om vi går tillbaka till lambdasonden då! den borde ju kunna påverka ganska mkt att bilen  går LITE ojämt på tomgång och att den rycker lite på låga varv! högre varv märsks det inte på! tänkte att om den läser fel så skickar den kanske mer/mindre soppa via styrenheten!???

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
21 juli 2013
nitrex92 skrev:
okej men om vi går tillbaka till lambdasonden då! den borde ju kunna påverka ganska mkt att bilen  går LITE ojämt på tomgång och att den rycker lite på låga varv! högre varv märsks det inte på! tänkte att om den läser fel så skickar den kanske mer/mindre soppa via styrenheten!???

Jovisst, Lambdan styr lite hur soppan ska minskas eller ökas, så visst kan det vara den som är paj.

/Benny

Min youtubekanal!

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
känner det BARA 40-45 km i timmen! sen är det helt borta! men kanske inte märker det eftersom man i regel inte ligger på så låga varv när man kör på 90 väg!

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
och om den är paj sabbar det jue avgasvärdena lite med! och en sond är ju inte direkt så dyr!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
21 juli 2013
nitrex92 skrev:
och om den är paj sabbar det jue avgasvärdena lite med! och en sond är ju inte direkt så dyr!

Det beror ju lite på vad det är för bil! Bytte min på Vetten om det var i våras eller höstas och den kostade mellan 150 och 200 kronor vill jag minnas.

Näe 300 kr var det nog iaf.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (21 juli 2013)

Min youtubekanal!

177 Inlägg
21 juli 2013
Ser ut som att det kan vara ett luftläckage på lambdavärdet, det kan även skapa hög HC-halt samt ryckningar/ojämn tomgång. Om sonden är kass finns det oftast en eller flera felkoder på det med motorlampa som följd.

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
du menar en vakumslang? har sprayat skiten med startgas utan resultat!

177 Inlägg
21 juli 2013
nitrex92 skrev:
du menar en vakumslang? har sprayat skiten med startgas utan resultat!

Vakumslangar ,vevhusslangar, insugspackning, laddluftslangar listan kan göras lång. Svårt att ge bra tips när man inte vet vad för bil/motor det rör sig om.

Kortsagt läckage efter lmm.
Senast redigerat av scorpan6662 (21 juli 2013)

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
det är en golf 3a  1.6 adz så det finns inte så mkt att checka! den servon och förgasarfoten, eller har du något mer ställe på den tror du?

Sök