3361
Sök

Besiktnings värden hur funkar det!?

177 Inlägg
21 juli 2013
Vevhusventilationen är standard på dom.

383 Inlägg
21 juli 2013
Besiktningen mäter lambdavärdet(syret i avgaserna) längst bak i avgassystemet, och eftersom dina andra värde är nästan perfekta så har du ett läckande avgassystem efter lambdasonden (mer syre högre värde). Högt HC i ditt fall beror garanterat på att katten kylts ner något när man stått och väntat på att komma in i hallen.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 juli 2013
Hög HC brukar bero på oförbrända grejer i avgaserna, att den går ojämt på lågvarv/tomgång kan mycket väl orsaka ett högt värde. Värdet kan även bli högt om det är länge sen man bytt motorolja.

Enda gången ett oljeläckage kan påverka värdena är om oljan ta sig in i motorns förbränningsrum/avgassystem på nåt sätt. Olja som läcker "ut" påverkar inga värden.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 juli 2013
Är ju ingen splittny bil. Tycker värdena ser bra ut för en "gammal" golf3.

Om något så går den lite snålt enligt lambda-värdet. Kan beror på tjuvlyft som någon skrev. dvs trasig vakumslang eller torrspricka i någon insugsslang.

Annars skulle jag inte lägga förmycket tid på det. Kan även vara så enkelt som att bilen inte var tillräckligt varm vid besiktnings tillfället eller att du så enkelt behöver byta tändstift. Eller så är det bara normalt slitage på grejjerna.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
sant! bilen exploderar snart av all start gas! har sprutat vid insugsgummit utan resultat! och har sprayat alla slangar! men det är väl ALLTID att man missa just 1 slang man glömt bort tongue

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 juli 2013
Felaktigt lambdavärde beror nästan alltid (om nu inte nåt i insprutningen är trasigt) på läckage i avgassystemet. Behöver inte vara nåt stort hål utan det räcker med att det fiser ut lite avgaser för att det ska påverka. Enklaste sätter att felsöka det på är att ha bilen igång o känna om det blåser nånstans runt avgasröret.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

22 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
bilen går inte skit direkt! men den gungar lite i låga hastigheter! lambda ligger ju på gränsen ! och har precis bytt ljuddämpare! kanske borde kolla om det finns fler läckage än dom jag hittat! men avgassystemet ser ju så gott som nytt ut! kanske är så enkelt att han inte varmkört bilen riktigt innan besiktningen! att den inte är i en bra arbetstemp!

383 Inlägg
22 juli 2013
Har du högt lambdavärde läcker ditt avgassystem EFTER katten, har du lågt lambdavärde så har du fel på något i bilens motorstyrsystem tex, lambdasond, luftmassemätare, tempgivare.

Kolla skarven på nya ljuddämparen så det inte läcker där, räcker med ett pyttelitet hål för att det ska bli fel hos bilprovningen eftersom dom mäter så som dom gör.

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
23 juli 2013
Lärde mig nått nytt idag: GMC Sonoma har färskluftsförsörjning före kat, tydligen ska det hjälpa till att sänka HC-värdet. Nått att prova? wink

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
23 juli 2013
-Westerlund- skrev:
Lärde mig nått nytt idag: GMC Sonoma har färskluftsförsörjning före kat, tydligen ska det hjälpa till att sänka HC-värdet. Nått att prova? wink

Bygga det snyggt bara så inte bilprovningen ser det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

JFfoto
23 juli 2013
Men det är ju inget fel på värderna, vänta och se tills nästa besiktning, bilen kanske inte var varm eller vad som helst. Sen en service kanske gör gott? inte bytt olja på ett tag?

Sen det där med färskluftförsörjning? njäe, det är ju inget fel, och om det nu blir fel senare, så fixa felet istället för att dölja det.

12 086 Inlägg
23 juli 2013
-Westerlund- skrev:

Jag antar att det är samma system som BMW har på många bilar, de öser in friskluft vid kallstart så katen ska komma upp i temp fortare. Den håller bara på någon minut.

Sök