PointMan skrev:
Jag gillar't!
Angående engine damper så demonterade jag min efter några dagar bara... herrejösses vad bilen skakade, gick inte att köra som daily driver med den på. Men visst, den launchade något fruktansvärt
Fan, nu blev jag ju sugen på en EP3:a igen
Ja, EP3'or kan bli riktigt roliga med rätt mods och vtec screaming on the roads
Engine Torque damper Hade du undersökt om varför den Engine damper låter och vibrerar så kraftig hade du nog inte plockat bort det, utan åtgärdat problemet. Verkar som många inte varit nöjda med Engine damper dels pga brist på användnings information från leverantör, samt rasslanda oljud och kraftiga vibrationer som de flesta beskriver allt utifrån sin korta användnings period och kort tids erfarenheter.
Alla verkar följa den negativa strömmen om damper, men låt mig förklara om hur grym Engine damper faktiskt är och vilka fördelar man har utav den. Man kan justera hårdheten på Engine damper för Daily körning eller track days.
Gällande rasslande oljud som uppstår osv beror det på att Engine dämparen hårdhet antigen är för hård eller löst inställd från fabrik. Jag rekommenderar att man först byter ut de medföljande 2 bultar och muttrar samt att man lägger dämpnings material mellan Engine damper platta och bilen kaross för att undvika rasslande oljud.
Man måste köra bilen en kort sträcka för att dämparen ska ställa sig efter sin hårdhet. Jag upplever den jävligt bra och dessutom har jag ingen es-inserts monterad och ändå presterar bilen super utan kraftig hjulhopp och instrument skakningar m.m.
Jag upplever efter montering av Engine damper att bilen launchar mycket bättre och vtec slår hårdare och låter mera tydligt, samt att växlarna känns mjukt vid höga varvtal.
Tycker synd att det inte kommer med instruktion anvisning för användning och montering detaljer från Tegiwa.
Bifogar en bild på ingals damper, funktion är samma på tegiwa modellen.