3128
Sök

Honda Civic Type-R =EP3= [Projekt Krrish]

Förbättra prestanda och utseende. Trimprylar, Fälgar, mugen vingen m.m.

Life changes its beauty all the time..
121 317 Visningar
Uppdaterades senast 3 oktober 2015
Life changes its beauty all the time..
154 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#121
Turbobulten skrev:
Härligt!
Snyggt jobbat. Hoppas att det passar wink
Funderar själv starkt på att skaffa en torque damper.. insatskuddarna räcker inte till..

Tack mannen smile jag ska se till att den passar wink annars blir det svets tortyr på grenröret igen.

Gällande torque damper
Jag är riktigt nöjd och upplever ingen hjulhopp / kraftiga intrument skakningar vid launch.
Det blev klar skillnad enbart med dampen som jag skrev tidigare smile Jag tycker engine torque damper bör prioriteras före ES inserts. Motorn pressterar mycket bättre ju mindre motorn flexar fram och tillbaka.
Senast redigerat av Krrish (24 april 2014)

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..

71 Inlägg
24 april 2014
#122
Krrish skrev:
Kicko85 skrev:
Grymt fin bil du får till. Blir sugen på att fixa en hel del till min ep3:a

Tackar för kommentaren smile Antar att du skaffat type-r nyligen, GRATTIS!
CTR är riktigt roliga bilar redan som orginal med 200hk, med enkla bolt on mods går den som drömmen.
Finns en rad olika eftermarknads delar du kan välja och prioritera efter ekonomin.

Haft den i snart 2 år nu. Jo den e grymt kul som den är men man vill ju alltid ha mer smile

Life changes its beauty all the time..
154 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
#123
Projekt update Juni 2014
• Tonade rutor runtom med 5% Bak och 35% Fram (Tonade snabbt första gången i garage utan värme pistol)
• Mugen vingen på plats och lackad i Hondas original färg R-81 honda milano red.
• Rota Grid Fälgar monterad nu
• Nytt Spoon N1 Replica 2.5" rostfritt Catback
• DC-Sport 4-2-1 grenrör med race/sport katt modiferad och monterad på plats
• Bilen Bänkad och fin mappad av Jim's Tuning i Tomelilla med DYNO-mite 2WD rullande landsväg/bromsbänk med elektromagnetisk broms.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-c1816b3ac2d5417467a3a27647a23dc5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-3cda82bf729985f90340a02a9248946c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-e4d21cab4bd29f36cb8d42a29de0d385_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-20cf4d57216d1967e9bbc58fb20eea99_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-854205413a03dcc343a25422cce2ce6e_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-929a39d595b3f9b901ccc446c74ad70f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-341ee2ffe2e41dbddad5369c7e80c57c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-9609a5bedbd74e70e6d4b55181e66114_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-ccddb21a2e95d7174bf90ce4a3b972fd_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-994c9ea4898763db9fcab03124d30ee0_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-aefe3d041bfabd63858205bbe8674021_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-09bda31164ac8696e2178136c39854ab_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-59e6c38e70c32b40965dc36ffa4eb937_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-fb7f831d624fe6f6e7ae39eb64466784_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-428fdeffbbf319200807ee990cd9de7f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-f35c46bd555d192c2b5945068c0c3da1_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-35feec80f34f075c5437e979f34c02dc_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-2be0f82f99680dd61ff058d6beca9db4_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-0f4b601c7c09f765a36db21f29bac23f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-312b8ae40839db939229454b66315bbd_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-ce57aa12d94a14022f33465f334f582e_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-0ed1bd491d0cb2469c7b58dcd89437d4_large.jpg
Senast redigerat av Krrish (22 juni 2014)

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..

301 Inlägg
21 juni 2014
#124
Blev riktigt snyggt med toningen.. Hur mycket häst blev det??

Life changes its beauty all the time..
154 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#125
CTR-Jante skrev:
Blev riktigt snyggt med toningen.. Hur mycket häst blev det??

Tack så mycket! smile
Kanske inte bästa resultat med toningen, men duger gott för att vara första gången..

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-f9e023746deb2e2fc44b5ad3b1fec414_large.jpg

Resultat ca. 25-30 hästar klämdes ur enbart i mellan register med fin mappning. big_smile
Senast redigerat av Krrish (23 november 2014)

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..

71 Inlägg
22 juni 2014
#126
Den blir riktigt snygg 👍

Life changes its beauty all the time..
154 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
#127
Kicko85 skrev:
Den blir riktigt snygg ��

Tack! big_smile
Skall bli ännu snyggare när jag sänker bilen i dagarna med D2 Coilovers och camber kit bak tongue
Senast redigerat av Krrish (23 juni 2014)

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..

39 Inlägg
23 juni 2014
#128
Härlig tråd att följa. Såg att D2 ska på bilen hade de på min ep3. Sjukt bra väghållning

Life changes its beauty all the time..
154 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
#129
pip skrev:
Härlig tråd att följa. Såg att D2 ska på bilen hade de på min ep3. Sjukt bra väghållning

Ser verkligen fram emot att skruva ner bilen och känna gokart känsla tongue
Stay tuned.. kommer mera väghållnings kit runtom om bilen wink

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..

65 Inlägg
26 juni 2014
#130
Fram med dynokurvan nu! smile vill se lite toppeffekt också!


Life changes its beauty all the time..
154 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
#132
Time for some Action with GOPRO Hero 3+ HD-CAM
Ska bli spännande att filma CTR'en med nya kamera vinklar och testa och bjuda på launch control & varvstopp och avgasljud med nya Spoon N1 Catback monterad tongue Stay tuned!

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-4047f08cd2df1c61a7716a5248999d01_large.jpg
Senast redigerat av Krrish (15 augusti 2014)

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..

65 Inlägg
15 augusti 2014
#133
Kul. Väntar med spänning. Häng på ikväll, vi är 3 ep3or som ska ut!


Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
15 augusti 2014
#134
Jag gillar't!

Angående engine damper så demonterade jag min efter några dagar bara... herrejösses vad bilen skakade, gick inte att köra som daily driver med den på. Men visst, den launchade något fruktansvärt smile

Fan, nu blev jag ju sugen på en EP3:a igen wink

Life changes its beauty all the time..
154 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
#135
Turbobulten skrev:
Kul. Väntar med spänning. Häng på ikväll, vi är 3 ep3or som ska ut!

Ska stanna hemma ikväll pga några ärenden, tyvärr!
ev kommer till sätra träffen imorgon en kort stund, dock om jag lyckas komma loss smile

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..

Life changes its beauty all the time..
154 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
#136
PointMan skrev:
Jag gillar't!

Angående engine damper så demonterade jag min efter några dagar bara... herrejösses vad bilen skakade, gick inte att köra som daily driver med den på. Men visst, den launchade något fruktansvärt smile

Fan, nu blev jag ju sugen på en EP3:a igen wink

Ja, EP3'or kan bli riktigt roliga med rätt mods och vtec screaming on the roads wink

Engine Torque damper
Hade du undersökt om varför den Engine damper låter och vibrerar så kraftig hade du nog inte plockat bort det, utan åtgärdat problemet. Verkar som många inte varit nöjda med Engine damper dels pga brist på användnings information från leverantör, samt rasslanda oljud och kraftiga vibrationer som de flesta beskriver allt utifrån sin korta användnings period och kort tids erfarenheter.

Alla verkar följa den negativa strömmen om damper, men låt mig förklara om hur grym Engine damper faktiskt är och vilka fördelar man har utav den. Man kan justera hårdheten på Engine damper för Daily körning eller track days.
Gällande rasslande oljud som uppstår osv beror det på att Engine dämparen hårdhet antigen är för hård eller löst inställd från fabrik. Jag rekommenderar att man först byter ut de medföljande 2 bultar och muttrar samt att man lägger dämpnings material mellan Engine damper platta och bilen kaross för att undvika rasslande oljud.
Man måste köra bilen en kort sträcka för att dämparen ska ställa sig efter sin hårdhet. Jag upplever den jävligt bra och dessutom har jag ingen es-inserts monterad och ändå presterar bilen super utan kraftig hjulhopp och instrument skakningar m.m.

Jag upplever efter montering av Engine damper att bilen launchar mycket bättre och vtec slår hårdare och låter mera tydligt, samt att växlarna känns mjukt vid höga varvtal.

Tycker synd att det inte kommer med instruktion anvisning för användning och montering detaljer från Tegiwa.
Bifogar en bild på ingals damper, funktion är samma på tegiwa modellen.

http://www.japtuning.se/catalog/images/ingals.jpg

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..

65 Inlägg
15 augusti 2014
#137
Eftersom att den endast sitter i ena sidan av motorn påverkas andra sidan negativt. Motorn vrider sig åt det hållet istället. Utveckla gärna hur dämparen får vtec att låta tydligare. smile
Den enda hållbara lösningen är hårdare motorfästen.

Men om dämparen funkar bra för dig så kör på! Var själv lite inne på de där ett tag.
Testa inserts i växellådsfästet, för att motverka kraften på den sidan smile


88 Inlägg
17 augusti 2014
#138
Hm jag som hade tänkt köpa just motordämpare till min men nu blev jag lite mer tveksam hmm vad kostar de ungefär? Ca 1500:- eller är jag helt ute och cyklar?


Life changes its beauty all the time..
154 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
#139
Turbobulten skrev:
Eftersom att den endast sitter i ena sidan av motorn påverkas andra sidan negativt. Motorn vrider sig åt det hållet istället. Utveckla gärna hur dämparen får vtec att låta tydligare. smile
Den enda hållbara lösningen är hårdare motorfästen.

Men om dämparen funkar bra för dig så kör på! Var själv lite inne på de där ett tag.
Testa inserts i växellådsfästet, för att motverka kraften på den sidan smile

Jag säger inte att ETD är bättre än altv hårdare kuddar i första steg, men att den funkar utan större problem och att den inte behöver ställas extreme hård så den gör mer skada än nytta för övriga motorkuddar. Kan vara bra i kombination med innovative hårdare kuddar eller ES-inserts för minder belastning på orginal motorkuddar.

Reducerad motorflex och hjulhopp gör att motorn lägger mera kraft på hjulen som i sin tur får bättre hjulgrepp på vägen och svarar mycket snabbare på acceleration och lättare växlingar i högavarv och därav stabil/jämnare vtec övergång insugsljud som låter ngt skarpt och tydligare smile

Vtec kan också ändra karaktär beoende på insugsrör och filter, samt hur dynokurvan är inställd m.m.

Jag har inte kommit ifrån hjulhopp helt, men att den blivit mycket reducerad smile
Stöddämpare och fjädrar spelar stor roll när det gäller hjulhopp på ep3'or.
Laborerar med mina D2-Coilovers hårdhet (36lägen) för att hitta bra punkt att ställa Launch control och reducera hjulhopp.

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..

Life changes its beauty all the time..
154 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
#140
-K- skrev:
Hm jag som hade tänkt köpa just motordämpare till min men nu blev jag lite mer tveksam hmm vad kostar de ungefär? Ca 1500:- eller är jag helt ute och cyklar?

Ca 700:-

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..


Sök