Vilka är skillnaderna på dessa motorerna ? en b5244t från 02- och en b5234t från 850 är det samma el ? går den lägga i 740 utan mer jobb än 850 motorn och vilka skillnader isf?
I princip allt skiljer mellan dem motorerna. Motorn från -02'n har suttit ihop med en helt annan sorts elsystem än vad det är i en 850. Monteringsmässigt bör det vara ungefär samma. Den nyare motorn har dock ett annat bultmönster på vänster motorfäste än det äldre blocket.
menar du b5234t är bättre för trim eller den andra
B5234T är den vanligaste, och en av dem bästa motorerna att bygga på.
B5244T går visserligen att bygga på också, men kräver ett annat tankesätt pga tunnare cylinderväggar och högre grundkompression och kan beroende på mål vara ett sämre utgångsobjekt.
J_arne skrev:
så det skiljer lite i volym men inte mer i motor?
Block, vevaxel, vevstakar, kolvar, tråg, topp, kammar, insug, grenrör, motorfästen och en del annat skiljer mellan dem motorerna.
Hej. Jag Har lite funderingar nu när ni är inne på motorer till 850. Jag har en 855 T5 -94 som blocket spruckit vågrätt ca en dm under topppackningsytan. Jag funderar om min topp ( 20 valve) går att sätta på ett 2.5 liters block från en 10 valve sug motor från v70-98?
Hur blir det med returledningar till turbo å sånt i 2.5 blocket? Jag hade tänkt köra turbo å så som vanligt på ett 2.5 liters block altså. Undrar bara för att jag har en 10 valve reservdelsmotor som sitter i en v70 -98. Så tänkte att jag kunde slippa att köpa ett nytt turboblock.
*Eller är det värt att ta ur blocket och lämna in det på svetsning? Ser endå ut att vara rätt enkelt att svetsa då det bara är ytterväggen till vattenkanalen som det är ca 20 cm vågrät spricka i. Har förmodligen spruckit för tidigare ägare kört utan glykol vintertid. Förövrigt verkar blocket fräscht.
Ok, tack för svar. Rekomenderar ni/du som är mer erfaren att jag kan svetsa sprickan i blocket? Det är bara ytterväggen i vattenkanalen som är spräck så det sipprar enbart ut lite vatten. Och inget som blandas med oljan eller så så ja tycker att de borde gå att svetsa.