2930
Sök

B5234t vs b5244t

101 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#1
Vilka är skillnaderna på dessa motorerna ?
en b5244t från 02-
och en b5234t från 850
är det samma el ? smile
går den lägga i 740 utan mer jobb än 850 motorn och vilka skillnader isf?


101 Inlägg
98 Inlägg
22 juli 2013
#3
23 har 81mm bor
24 har väl 83mm borr.

för trim och hållbarhet är 2,3l motorn bättre


101 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#4
menar du b5234t är bättre för trim eller den andra


8 250 Inlägg
22 juli 2013
#5
I princip allt skiljer mellan dem motorerna. Motorn från -02'n har suttit ihop med en helt annan sorts elsystem än vad det är i en 850. Monteringsmässigt bör det vara ungefär samma. Den nyare motorn har dock ett annat bultmönster på vänster motorfäste än det äldre blocket.


101 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#6
så det skiljer lite i volym men inte mer i motor?


8 250 Inlägg
22 juli 2013
#7
J_arne skrev:
menar du b5234t är bättre för trim eller den andra

B5234T är den vanligaste, och en av dem bästa motorerna att bygga på.

B5244T går visserligen att bygga på också, men kräver ett annat tankesätt pga tunnare cylinderväggar och högre grundkompression och kan beroende på mål vara ett sämre utgångsobjekt.

J_arne skrev:
så det skiljer lite i volym men inte mer i motor?

Block, vevaxel, vevstakar, kolvar, tråg, topp, kammar, insug, grenrör, motorfästen och en del annat skiljer mellan dem motorerna.


38 Inlägg
14 november 2013
#9
Hej.
Jag Har lite funderingar nu när ni är inne på motorer till 850. Jag har en 855  T5 -94 som blocket spruckit vågrätt ca en dm under topppackningsytan. Jag funderar om min topp ( 20 valve) går att sätta på ett 2.5 liters block från en 10 valve sug motor från v70-98?

Hur blir det med returledningar till turbo å sånt i 2.5 blocket? Jag hade tänkt köra turbo å så som vanligt på ett 2.5 liters block altså. Undrar bara för att jag har en 10 valve reservdelsmotor som sitter i en v70 -98. Så tänkte att jag kunde slippa att köpa ett nytt turboblock.

*Eller är det värt att ta ur blocket och lämna in det på svetsning?  Ser endå ut att vara rätt enkelt att svetsa då det bara är ytterväggen till vattenkanalen som det är ca 20 cm vågrät spricka i. Har förmodligen spruckit för tidigare ägare kört utan glykol vintertid. Förövrigt verkar blocket fräscht.


Mvh Mattias


8 250 Inlägg
14 november 2013
#10
Gangsson skrev:
Jag funderar om min topp ( 20 valve) går att sätta på ett 2.5 liters block från en 10 valve sug motor från v70-98?

Det korta svaret är nej.

Gangsson skrev:
Hur blir det med returledningar till turbo å sånt i 2.5 blocket?

Finns inte såvida du inte har tur och har ett pluggat turboblock.


38 Inlägg
17 november 2013
#11
Ok, tack för svar. Rekomenderar ni/du som är mer erfaren att jag kan svetsa sprickan i blocket? Det är bara ytterväggen i vattenkanalen som är spräck så det sipprar enbart ut lite vatten. Och inget som blandas med oljan eller så så ja tycker att de borde gå att svetsa.


8 250 Inlägg
17 november 2013
#12
Är det ytterväggen på blocket som spruckit och det är någon som är bra på at svetsa så kan det gå att laga.


38 Inlägg
17 november 2013
#13
Marlboroman skrev:
Är det ytterväggen på blocket som spruckit och det är någon som är bra på at svetsa så kan det gå att laga.

Okej, japp de är ytterväggen. Ska höra med en aluminiumsvetsare om han vill ta på sig det smile Tack för snabba svar smile


226 Inlägg
23 oktober 2014
#14
såvida inte B5244t kommer från en s60-05-> då e dom 81 borr och bättre stakar o kolvar.

Mvh Kristoffer "Blue Shadow" Hansson


Sök