3142
Sök

Audi A8 - 95 Bakstötdämpare?

21 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
Hejsan.

har har fått oturen till att bakstötdemparen rostat sönder och mot min förvåning så sprutade all servo olja ut samma väg.
inge mer med det, men när jag försöker leta efter reservdelar så är det inte samma sorts dämpare som finns på hyllan, varken begagnat eller nytt!
det som finns och köpa är "slutna" dämpare (gasdämpare/oljedämpare) och inte samma som sitter på min, vad jag förstår så ska dämparen bli hårdare mot det håll jag svänger med servons hjälp. men till min fråga, vart får jag tag i dessa och vad heter dom? försökt googla till mig info men utan resultat.
kanske ska man demontera det gamla oljesystemet och köra med det "vanliga" sortens dämpare?

Sir
935 Inlägg
29 juli 2013
det du har på din är nivåreglerade bakdämpare. Hände samma sak på min a8.
Systemet går att bygga bort och köra med vanliga dämpare men krävs att man har lite mekvana.
När man plokar bort bakdämparna går det att skarva ihop rören så oljan flyter igenom där och tillbaka.
men för att kunna göra detta krävs starkare bakfjädrar som har minst 15mm igenomsnitt i stålet och inte orginal 10mm.

Annars är det bara på audi dessa dämpare går att köpa.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

21 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
Ringde precis audi och fick ett svar på vad stötdämparna med nivåreglering kostade. 15400:- st
och vanliga utan kostar 2000:- st.

men du sa att man kunde koppla ihop rören, men då är min fråga, går det inte och koppla bort dom helt från servon, lr måste det vara cirkulation i rören? och är det bara bak nivåregleringen sitter och inte i fram också?

Sir
935 Inlägg
29 juli 2013
nivåregleringen sitter bara bak. går inte att koppla bort i servon utan då måste du byta den. din servopump i dag har 3 slangar och de utan nivåreglering har 2. Jag kopplade bara ihop mina rör bak vid stötdämparen och det har funkat bra.

21 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
okej, tack för svaren! men då bytte du fjädern till 15mm också lr?

Sir
935 Inlägg
30 juli 2013
hej igen. jag hade redan 15mm bakfjädrar sedan innan då min är sänkt. Så jag slapp det jobbet iaf. men dom sitter inte runt stötdämparen så det är rätt lätt att byta.

mvh Marcus

21 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
jaha, amen då kanske jag också slipper det imed att min också är sänkt! har beställt vanliga nu ialf, .men då kanske jag kan fråga hur du gjorde med "bypassen" också, böjde du bara till rören och köpte kopplingar som passade. eller tog du bort biten som går upp till dämparen och skarvade ihop längre ner? jag menar, man vill ju göra det lätt för sig från början. och dina svar har gjort det betydligt lättare för mig, och inte glömma billigare!  och det tackar jag för! smile

Sir
935 Inlägg
30 juli 2013
Jag kopplade bort röret som gick upp på dämparen och sedan skruvade jag bara ihop dom då det är en hona och hane precis brevid varandra. Fick böja till allt lite. Fick även modifiera övre fästet lite men allt som allt tog ca 2 timmar för mig. Då visste jag inte riktigt hur jag skulle göra heller.
Bara höra av dig om du har fler frågor/funderingar så ska jag försöka hjälpa dig så gott jag kan.

Mvh marcus

Evildan
30 juli 2013
Tjena.
Du har inte funderat på att lägga tråden i rätt del av forumet så att flera kan ha nytta utav den?
(Motorteknik har inte riktigt med stötdämpare att göra)

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
30 juli 2013
hej, hur blir bilen att köra utan nivåregleringen ? tappar man komfort eller är det ej märkbart ?

det går inte att hitta stötdämpare med nivåreglering i tyskland till vettigare priser... 2 stötdämpare kostar ju lika mycket som att byta bil annars ju

21 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
CHEEVA skrev:
hej, hur blir bilen att köra utan nivåregleringen ? tappar man komfort eller är det ej märkbart ?

det går inte att hitta stötdämpare med nivåreglering i tyskland till vettigare priser... 2 stötdämpare kostar ju lika mycket som att byta bil annars ju

det är nog inte så märkbar skillnad tror jag, kört en likadan A8 utan nivå reglering och tycker inte det är en markant skillnad, kan dock tycka att nivåregleringen funkar bättre om man drar tungt.

21 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
måste också nämna att det var så min dämpare sprack, jag flyttade på våran husvagn och trycket blev väl för högt när den försökte reglera höjden,(då dom vär rätt så rostiga) såg då hur den sjönk i höjd och servon slutade funka så klart. vart ganska förvånad faktiskt.

Sir
935 Inlägg
30 juli 2013
Jag har inte märkt någon skillnad alls faktiskt. Sen har jag dock ingen krok bak på min.

Sök