Chewin skrev:
För ca 1-2 veckor sedan uppmärksammade jag ett ganska knepigt problem med bilen. Har sökt runt lite men inte funnit någon direkt lösning såhär på rak arm.
Om bilen står i ett antal timmar, ca 6 timmar eller så och sedan startas så går bilen igång, men dör direkt ungefär som om man skulle vridit av nyckeln. Trodde att bilen inte fick tillräckligt med luft eftersom luftfiltret var extremt skitigt så det bytte jag och efter det tycktes problemet vara löst. Men ack.
Igår var jag iväg till Stockholm ifrån Uppsala och när jag lämnade hemmet gick allt som smort och hade från det att jag bytte filtret. Var i Stockholm i ett par timmar och skulle hem på kvällen och då krånglade den lite. Bilen la inte av men jag märkte på motorljudet och varvtalet att det inte var långt ifrån.
Kom hem utan problem och sedan stod bilen från igår ca 22:15 till idag ca 10:15. Skulle iväg idag till en polare och nu fick jag vrida på nyckeln två gånger för att bilen skulle starta. Andra gången gav jag lite extra gas och då höll den igång.
När jag varit hos polaren ett par timmar for jag hem och stannade på Ica. Stängde av bilen, gick in och var inne i 10 min kanske, kom ut, startade, bilen gick igång men nu med en liten dryg detalj: MOTORLAMPAN!
Så. Nu till den ultimata frågan: Hur går jag tillväga härifrån?
Bilen har haft problem med startspärren förr men det var många år sedan. Kan det vara återkommande?