3526
Sök

Jösses så ni stavar (inte alla) ungdomar!

Maizer
3 november 2006
Trådstartare
#21
Jag tror inte det är så ofta, men händer säkert att jag kan stava fel här. Skulle dock tro att jag tar dig i en svenska uppstats. Orka gnälla, hälften av alla dina inlägg är ju nästan skrivna i den här tråden.

533 Inlägg
3 november 2006
#22
Fuckface exempel om 240:n i inlägg #15 är väldigt bra men ändå till skillnad från många inlägg fortfarande läsligt.

De enkla stavfelen är inte problemet utan brist på punkter, stor bokstav, särskrivning, kommatecken och meningens uppbyggnad. Att dela upp sin skrift i stycken är också ett tricks för att få texten mer lättläst.

Man kanske skulle ta tiden och läsa igenom sitt inlägg innan man postar?
Känns texten bra?
Är blankstegen placerade rätt? Ex: Ärb lankstegen p lacerad erätt? Detta är en inte helt ovanlig syn!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

115 Inlägg
3 november 2006
#23
Maizer skrev:
Jag tror inte det är så ofta, men händer säkert att jag kan stava fel här. Skulle dock tro att jag tar dig i en svenska uppstats.
Haha! Så hamnade vi i sandlådan igen..

Förresten, vad är en uppstats?

130 Inlägg
3 november 2006
#24
Spelar roll! Bara man förstår vad folk menar.... vilket iofs kan vara lite si och så ibland.
Här har man ju en tendens att skriva mer som man snackar. Inte nån doktorsavhandling precis.

Uppsats = när man ligger på rygg och...uh... never mind!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
3 november 2006
#25
Man kan inte inte skriva "och" med stor bokstav. Lär dig gramatiken själv innan du klagar på andra.

Mvh.


Bmw osv..

hater
656 Inlägg
3 november 2006
#26
dt är itne så vkitgit hur man staavr braa ni frösåtr vad man mnear med mneniegn:D Ha dt bra!

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

533 Inlägg
3 november 2006
#27
UseDubbelTurbo skrev:
Man kan inte inte skriva "och" med stor bokstav. Lär dig gramatiken själv innan du klagar på andra.

Mvh.
Det är ju inte de små och enkla eller de stora och svåra  misstagen som var den stora frågan här utan att skriva meningar som är läsbara.
Det är ingen som kräver doktorsavhandlingar eller så men vafan....!

Som någon sa i forumet någonstans; Varför blir det alltid sandlådenivå så fort någon har en åsikt om något?

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

305 Inlägg
3 november 2006
#28
Åh herregud säger jag bara, det är ju uppenbart att trådskaparen har skrivit här enbart för att diskution och irritation. Tror knappast att någon från skolstyrelsen är här inne och läser så nån förändring i det svenska utbildningssystemet lär vi inte se pga den här tråden.

Men kanske det kan vara så att alla inte vill lägga flera timmar på ett forum för att kunna skriva. Så de engagerar sig på innehållet i inläggen istället för stavning.

Är det något ni inte förstår av det jag skrivit ovan så får ni väl fråga då eller kanske köra texten genom ett rättstavnings-filter............


115 Inlägg
3 november 2006
#29
psittacus skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Man kan inte inte skriva "och" med stor bokstav. Lär dig gramatiken själv innan du klagar på andra.

Mvh.
Det är ju inte de små och enkla eller de stora och svåra  misstagen som var den stora frågan här utan att skriva meningar som är läsbara.
Det är ingen som kräver doktorsavhandlingar eller så men vafan....!

Som någon sa i forumet någonstans; Varför blir det alltid sandlådenivå så fort någon har en åsikt om något?
Vet ej.

Jag syftade på din kommentar om svenskauppsTatsen.

UseDubbel: Stavas det inte grammatik?
Senast redigerat av Chris_Allmighty (3 november 2006)

1 926 Inlägg
3 november 2006
#30
Hmm, låter som crizz får lägga in "felstavnings program" så texterna rättar sig.

Eller vad säger ni ? wink

555 Inlägg
3 november 2006
#31
Freddeponken skrev:
lanred skrev:
THEBADGUY skrev:

"Vad har hänt i skolan de senare åren"

Heter de inte " vad har hänt i skolan dom SENASTE åren?" wink
Nej, det heter "Vad har hänt i skolan de senaste åren?"

Freddeponken, alla orkar inte skriva helt korrekt som i skolan, men om man verkligen vill så kan man. För det första finns det ingen regel som säger att man ska skriva helt korrekt, för det andra, så kanske folk vill skriva som de säger det. Så de känner sig mer personliga och så att folk får en uppfattning hur de talar.

Om du ändå ska vara petig så kan jag ju påpeka att det låter lite oseriöst med fler än ett frågetecken "???" det är lekisklass på det också, så sluta klaga på andra om du inte själv kan vara seriös när du skriver det här inlägget.
Lekisklass? haha

Jag klagar hur mycket jag vill!

Hur seriös måste man vara? Det är väl bra om man förstår varandra? Det räcker tycker jag!
Jag kan säkert skriva fel men det är inte så jobbigt att försöka skriva en hyffsad mening i ett forum!

Puss/Fredde
Nehe, säg en seriös människa som skriver med mer än ett frågetecken, är frågan mycket svårare om det är med tre eller mera eller?

Klaga om du vill, men ingen kommer ändra sig pga att du tycker att folk inte kan stava.

Sen om man kan förstå hur de andra har formulerat sig, det är upp till var och en.

Hyffsad är inte korrekt stavat.

115 Inlägg
3 november 2006
#32
lanred skrev:
Hyffsad är inte korrekt stavat.
HYFSAD © Svenska Akademien, uppdaterad:2006-08-28
--------------------------------------------------------------------------------


ORDKLASS: p. adj.;

BÖJNING: n. o. adv. -at.

ETYMOLOGI: [p. pf. till HYFSA]

– jfr O-HYFSAD.

533 Inlägg
3 november 2006
#33
..puh....

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Meister
6 763 Inlägg
3 november 2006
#34
haha fan va roligt att läsa. jag tycker inte de är några problem. de största proböemen är i trådar som denna. men de är väldigt kul att läsa alla ord som folk tar sig tid att rätta


kontorsråtta
231 Inlägg
3 november 2006
#35
språkpolisen strikes again...  var ju en rolig tråd härom dagen, en kille som frågade om "suaside doors" eller vad han nu skrev. sovit sig igenom engelskalektionerna? wink

892 Inlägg
3 november 2006
#36
Tänker inte vara någon språkpolis, folk verkar nog sura ändå(:roll:), men man kan väl åtminstone ha i åtanke att om man vill att folk ska ta sig tid till att svara på ens inlägg så kan man väl för 17 ta sig tid till att skriva förståeligt och välformulerat?
Skadar det? Tar det extra mycket tid? Skulle inte tro det...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Administratör
11 858 Inlägg
3 november 2006
#37
Jag måste ta tillfället i akt och tipsa om Firefox 2.0 som har inbyggd stavningskontroll (engelska, svenska, osv...) som kollar orden samtidigt som man skriver t.ex. i ett forum, eller webbmail.

Högerklickar man på det ord som verkar vara felstavad (lätt understruket) så får man rättstavningsförslag.

Otroligt bra att ha, inte minst på engelska för min egen del.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
3 november 2006
#38
Jag e absolut inte petig å folk får gärna skriva med en personlig dialekt, det stör mig ej!
Men texten bör ju iaf vara förstålig....
Stavar själv lite sådär halvrisigt men försöker iaf vara tydlig i det jag skriver då det e mkt lättare att bli missförståd i  skrivspråket än i talspråket....

Ha det nu så gött! Å vara rädda om varandra!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Miklen
3 november 2006
Trådstartare
#39
chrizz skrev:
Jag måste ta tillfället i akt och tipsa om Firefox 2.0 som har inbyggd stavningskontroll (engelska, svenska, osv...) som kollar orden samtidigt som man skriver t.ex. i ett forum, eller webbmail.

Högerklickar man på det ord som verkar vara felstavad (lätt understruket) så får man rättstavningsförslag.

Otroligt bra att ha, inte minst på engelska för min egen del.
Ja har redan nämt det i ett inlägg innan wink men tack för förtydligan wink

454 Inlägg
3 november 2006
#40
Freddeponken skrev:
Hej!

Jag blir mörkrädd när jag läser i forumen. Finns inte många som kan skriva en helt vanlig enkel mening! Vad har hänt i skolan dom senaste åren?

Visst tror jag att internet har en del påverkan på språket tex lunar etc...

Och kom inte här och säg nu att många har dyslexi och är ordblinda osv...visst det finns men alla kan ju inte vara det eller?

Visst är garaget.org en av världens bästa sidor men sluta runka till det i skolan och lyssna på läraren istället på lektionerna!

Visst kan jag också skriva fel men när jag inte får ihop texten någon skrivit till mig så blir det svårt!

Nä nu skja ja gå ock såva så jag årkar jåbba imårgån! gånatt på er ala där ute i cijber ryjmden!!!!
Haha läs inte på foumet då din stofil


Sök