3586
Sök

Klar skillnad mellan varmt och kallt väder?

85 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#1
Märkte idag att bilen gick märkbart tröttare mitt på dagen idag jämfört med nu lite senare på kvällen.

Vi hade runt 30 grader här och luften ovanför asfalten var väl säkert nästan det dubbla så det är ju riktigt varmt men är det normalt att man brukar tappa mycket på det?

Bilen är en S60 2.5T 2005 som är optimerad med steg 1 och det är verkligen en sjukt stor skillnad hur den går beroende på hur varmt det är ute.

Antar att en större intercooler skulle göra lite nytta eller var sitter flaskhalsen? smile

Evo raggare
386 Inlägg
3 augusti 2013
#2
Det är normalt, kallare luft innehåller mer syre

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

5 119 Inlägg
3 augusti 2013
#3
Jo varm luft innehåller ju mindre syre så de är ganska naturligt smile lika normalt som att bilen går sjukt bra en dimmig höstkväll när temperaturen kryper under 10 grader smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

85 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#4
Jo alltså att kall luft innehåller mer syre vet jag men jag har faktiskt inte märkt en sån här stor skillnad innan jag gjorde optimeringen. Men det kanske blir känsligare när man laddar på mer och snurran får jobba lite hårdare, utvecklar väl mer värme.

Tänkte mest höra om det är normalt att det blir sån skillnad men då är det inte bara jag då. Men skulle man kunna motverka det problemet med en större IC?

113 Inlägg
3 augusti 2013
#5
Blir stor skillnad även på en N/A bil, de säger ju att det krävs 10 hk +- innan man märker skillnad så minst 10 hk slöare blir de nog iaf. min BMW 523 är sjukt trött nu när det är som varmast, får varvas friskt vid omkörningar.


JFfoto
3 augusti 2013
#6
Märker också skillnad, om det nu inte sitter i hjärnan, men har inte tänkt på det, tänker först på hur slö bilen verkar, sen kommer tanken på att de är varmt ute..
Senast redigerat av Kalltkaffe (3 augusti 2013)

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 augusti 2013
#7
8 grader är en häst. Ungefär. Frågan är om inte ICn är hyfsat bra på en S60? På min har jag 40-50graders insugstemp på sommaren vilket är otrevligt högt. Blir det runt 20 grader så kryper det ner till 35. Även på motorväg. I kö kan det bli 60. Men min IC är som Bosse skulle sagt kass kass kass.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 751 Inlägg
4 augusti 2013
#8
Märker detta när jag är nere i mediteranländerna, temperaturen kan uppnå 40+, bilen är seg som satan då

Who Djaa bless no man curse

85 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#9
Läste att en användare på rejsa.nu mätt upp en effektskillnad på 10% på sin Porsche turbo vid 30 graders skillnad på insugstempen. Riktigt så stora skillnader har väl knappast jag men då vet jag iallafall att det absolut förekommer.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 augusti 2013
#10
Emil889 skrev:
Läste att en användare på rejsa.nu mätt upp en effektskillnad på 10% på sin Porsche turbo vid 30 graders skillnad på insugstempen. Riktigt så stora skillnader har väl knappast jag men då vet jag iallafall att det absolut förekommer.

Procentuellt är det nog exakt samma då det handlar om ganska enkel fysik. Sedan är ju frågan hur man mäter sin insugstemp. Jag har skaffat en sån enkel termometer man monterar före spjällhuset för några tior på ebay. Jag bryr mig inte så mycket om tillförlitligheten på den egentliga temperaturen, men däremot ser jag skillnaderna. När bilen går i kallare väder, runt 15 grader så håller sig tempen vid normal körning runt 20-25. Om det är 25 grader ute stiger det rejält, uppåt 50-60 vilket inte är bra. Alltså 30-40grader varmare luft en högsommardag. Det är väldigt märkbart och handlar säkert om minst 10procent.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

85 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#11
caromania skrev:
Emil889 skrev:
Läste att en användare på rejsa.nu mätt upp en effektskillnad på 10% på sin Porsche turbo vid 30 graders skillnad på insugstempen. Riktigt så stora skillnader har väl knappast jag men då vet jag iallafall att det absolut förekommer.

Procentuellt är det nog exakt samma då det handlar om ganska enkel fysik. Sedan är ju frågan hur man mäter sin insugstemp. Jag har skaffat en sån enkel termometer man monterar före spjällhuset för några tior på ebay. Jag bryr mig inte så mycket om tillförlitligheten på den egentliga temperaturen, men däremot ser jag skillnaderna. När bilen går i kallare väder, runt 15 grader så håller sig tempen vid normal körning runt 20-25. Om det är 25 grader ute stiger det rejält, uppåt 50-60 vilket inte är bra. Alltså 30-40grader varmare luft en högsommardag. Det är väldigt märkbart och handlar säkert om minst 10procent.

Är det så mycket det skiljer alltså i temperatur? Tänkte skaffa en OBD2-läsare och sen en app till telefonen eller program till datorn och övervaka tempen där för att se lite hur den ligger till. Men snackar man 10% så är det ju en märkbar skillnad i effekt (i mitt fall runt 25hp) och då är det ju inte konstigt att den känns tröttare.. Möjligt att 10% är högt så man får kanske tänka sig att det ligger mellan 5 och 10 om det är riktigt varmt ute.


Sök