2747
Sök

Vilka krav kan man ställa vid omlackering? (blev olika nyanser)

Dieselgypsy
538 Inlägg
5 augusti 2013
Har själv blandat glasürit-lack och där säger programmet: "varning, vid mindre mängder kan nyansskillnader uppstå."

Som du säger: 5 olika alternativ, sen har du kanske 5 olika nyanser per leverantör, någon har kanske 1, men i slutändan har du då oturligt nog 25 olika alternativ du måste välja mellan. I regionen där jag bor, finns det endast att få tag i Sikkens, Glasürit, samt PPG, så då finns det 10 olika alternativ som jag INTE kan välja mellan. Detta gör risken är 2/5(=10/25), dvs: 40% att jag inte får rätt färg, speciellt eftersom det är svårt att få fram färgkartor från alla leverantörer, enbart så jag ska kunna jämföra dom saknade alternativen som kan vara av intresse för mig.

Av denna anledning förespråkar jag en utsprutning av den närmast korrekta nuansen på bilar som inte ska vara utställningsbilar, men ska behållas i.a.f. ett tag. Är det en billig köp-sälj-bil är det bara att lackera den saken som behöver ny lack och hoppas att kulören stämmer.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Sök