3427
Sök

Volvo 740 går i kok

192 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej. smile

Jo det va så att min 740 gick i kok idag.. jag skruvade upp expansionskärlet och där forsar det ut massa brunt vatten. (ingen glykol alls)

Sen där slangen går in till termostaten så pyser det som en gammal kaffekokare och det har läckt lite vatten där ifrån också.
Så min gissning är att termostaten är sönder? sad

Min tempgivare är sönder likaså för den visar ingenting i mätarhuset så kan inte riktigt hålla koll på tempen när jag kör. Någon som haft liknande problem och har en lösning?


/mvh big_smile

Refined
1 770 Inlägg
7 augusti 2013
#2
ttefwes skrev:
Hej. smile

Jo det va så att min 740 gick i kok idag.. jag skruvade upp expansionskärlet och där forsar det ut massa brunt vatten. (ingen glykol alls)

Sen där slangen går in till termostaten så pyser det som en gammal kaffekokare och det har läckt lite vatten där ifrån också.
Så min gissning är att termostaten är sönder? sad

Min tempgivare är sönder likaså för den visar ingenting i mätarhuset så kan inte riktigt hålla koll på tempen när jag kör. Någon som haft liknande problem och har en lösning?


/mvh big_smile

Om du misstänker att termostaten är kass så lossa bara två M6 muttrar och plocka ur termostaten och kör utan och se om samma preblem/fenomen fortfarande kvarstår.

Absolut inget problem att köra utan den.

192 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#3
Zwudda skrev:
ttefwes skrev:
Hej. smile

Jo det va så att min 740 gick i kok idag.. jag skruvade upp expansionskärlet och där forsar det ut massa brunt vatten. (ingen glykol alls)

Sen där slangen går in till termostaten så pyser det som en gammal kaffekokare och det har läckt lite vatten där ifrån också.
Så min gissning är att termostaten är sönder? sad

Min tempgivare är sönder likaså för den visar ingenting i mätarhuset så kan inte riktigt hålla koll på tempen när jag kör. Någon som haft liknande problem och har en lösning?


/mvh big_smile

Om du misstänker att termostaten är kass så lossa bara två M6 muttrar och plocka ur termostaten och kör utan och se om samma preblem/fenomen fortfarande kvarstår.

Absolut inget problem att köra utan den.

okej men måste jag byta packning då eller går det med samma?

kan tillägga att jag får värme i kupen när man kör med bilen, Om detta nu har med saken att göra smile

Refined
1 770 Inlägg
7 augusti 2013
#4
ttefwes skrev:
Zwudda skrev:
ttefwes skrev:
Hej. smile

Jo det va så att min 740 gick i kok idag.. jag skruvade upp expansionskärlet och där forsar det ut massa brunt vatten. (ingen glykol alls)

Sen där slangen går in till termostaten så pyser det som en gammal kaffekokare och det har läckt lite vatten där ifrån också.
Så min gissning är att termostaten är sönder? sad

Min tempgivare är sönder likaså för den visar ingenting i mätarhuset så kan inte riktigt hålla koll på tempen när jag kör. Någon som haft liknande problem och har en lösning?


/mvh big_smile

Om du misstänker att termostaten är kass så lossa bara två M6 muttrar och plocka ur termostaten och kör utan och se om samma preblem/fenomen fortfarande kvarstår.

Absolut inget problem att köra utan den.

okej men måste jag byta packning då eller går det med samma?

kan tillägga att jag får värme i kupen när man kör med bilen, Om detta nu har med saken att göra smile

Du kan nog köra med samma packning, det har jag alltid gjort. Så länge den inte är torr eller sprucken.

Jag vet inte på vilken sida av kylsystemet som kupevärmen går på.

600 Inlägg
7 augusti 2013
#5
gick inte toppacknigen då? brukar inte olja kunna komma i vattnet då?

192 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#6
Zwudda skrev:
ttefwes skrev:
Zwudda skrev:

Om du misstänker att termostaten är kass så lossa bara två M6 muttrar och plocka ur termostaten och kör utan och se om samma preblem/fenomen fortfarande kvarstår.

Absolut inget problem att köra utan den.

okej men måste jag byta packning då eller går det med samma?

kan tillägga att jag får värme i kupen när man kör med bilen, Om detta nu har med saken att göra smile

Du kan nog köra med samma packning, det har jag alltid gjort. Så länge den inte är torr eller sprucken.

Jag vet inte på vilken sida av kylsystemet som kupevärmen går på.

Okej tack,ska testa detta! smile

vet någon om det finns det något sätt man kan kolla om vattenpumpen är kass? (får hoppas att det är termostaten smile

JFfoto
7 augusti 2013
#7
Jag skulle vart mer orolig för vattnet var brunt, tyder på att olja är blandat med vattnet, varken termostaten eller vattenpumpen kan göra så vattnet blir brunt.

192 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#8
Kalltkaffe skrev:
Jag skulle vart mer orolig för vattnet var brunt, tyder på att olja är blandat med vattnet, varken termostaten eller vattenpumpen kan göra så vattnet blir brunt.

mjo tänkte jag med först men det såg mer ut som smutsigt lervatten, men att olja blandas in borde väl toppen vara gången och det borde väl ryka vitt?

samt att det gör väl inte att den börjar koka och pysa vid slangen till termostaten?
Senast redigerat av ttefwes (7 augusti 2013)

192 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#9
Zwudda skrev:
ttefwes skrev:
Hej. smile

Jo det va så att min 740 gick i kok idag.. jag skruvade upp expansionskärlet och där forsar det ut massa brunt vatten. (ingen glykol alls)

Sen där slangen går in till termostaten så pyser det som en gammal kaffekokare och det har läckt lite vatten där ifrån också.
Så min gissning är att termostaten är sönder? sad

Min tempgivare är sönder likaså för den visar ingenting i mätarhuset så kan inte riktigt hålla koll på tempen när jag kör. Någon som haft liknande problem och har en lösning?


/mvh big_smile

Om du misstänker att termostaten är kass så lossa bara två M6 muttrar och plocka ur termostaten och kör utan och se om samma preblem/fenomen fortfarande kvarstår.

Absolut inget problem att köra utan den.

jag har nu plockat bort termostaten men inte testat att köra med bilen,   går det på något sätt se om termostaten är trasig när man har den i handen?

97 Inlägg
7 augusti 2013
#10
ttefwes skrev:
Zwudda skrev:
ttefwes skrev:
Hej. smile

Jo det va så att min 740 gick i kok idag.. jag skruvade upp expansionskärlet och där forsar det ut massa brunt vatten. (ingen glykol alls)

Sen där slangen går in till termostaten så pyser det som en gammal kaffekokare och det har läckt lite vatten där ifrån också.
Så min gissning är att termostaten är sönder? sad

Min tempgivare är sönder likaså för den visar ingenting i mätarhuset så kan inte riktigt hålla koll på tempen när jag kör. Någon som haft liknande problem och har en lösning?


/mvh big_smile

Om du misstänker att termostaten är kass så lossa bara två M6 muttrar och plocka ur termostaten och kör utan och se om samma preblem/fenomen fortfarande kvarstår.

Absolut inget problem att köra utan den.

jag har nu plockat bort termostaten men inte testat att köra med bilen,   går det på något sätt se om termostaten är trasig när man har den i handen?

Koka den så ser du om den öppnar sig


192 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#11
MaulinR93 skrev:
ttefwes skrev:
Zwudda skrev:

Om du misstänker att termostaten är kass så lossa bara två M6 muttrar och plocka ur termostaten och kör utan och se om samma preblem/fenomen fortfarande kvarstår.

Absolut inget problem att köra utan den.

jag har nu plockat bort termostaten men inte testat att köra med bilen,   går det på något sätt se om termostaten är trasig när man har den i handen?

Koka den så ser du om den öppnar sig

jag testade att koka den, hur mycket ska den öppna sig? hade den i kokande vatten ca 2 minuter och den öppnade sig väl runt 5mm max

311 Inlägg
7 augusti 2013
#12
Att vattnet är brunt, kan lika gärna bero på att det är rost och avlagringar i slangar / rör. Vattenpumpen kan du lätt kolla genom att ta tag i fläkten och känna om det glappar när du drar / vickar den upp och ner. Glapp = byt vattenpump. Sen skulle jag sköljt ur hela kylsystemet innan du häller i nytt vatten och glykol. Men kolla givetvis om det försvinner olja eller om du har olja i kylvattnet. Testade du att köra utan termostat?


192 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#13
kajc skrev:
Att vattnet är brunt, kan lika gärna bero på att det är rost och avlagringar i slangar / rör. Vattenpumpen kan du lätt kolla genom att ta tag i fläkten och känna om det glappar när du drar / vickar den upp och ner. Glapp = byt vattenpump. Sen skulle jag sköljt ur hela kylsystemet innan du häller i nytt vatten och glykol. Men kolla givetvis om det försvinner olja eller om du har olja i kylvattnet. Testade du att köra utan termostat?

hej, jag testade aldrig att köra utan termostat då jag tänkte att det inte är något fel på den (eftersom den  öppnade sig)

Jag testade att tag tag i 2 fläktblad och rycka åt alla håll det känns som att det glappar någon mm , men det känns mer som att det är fläkten som glappar och inte pumpen.. men kan inte riktigt avgöra detta..sad


Men kan jag ta bort slangen till vattenpumpen och startabilen och se ifall det snurrar eller går allting åt skogen då? smile

311 Inlägg
8 augusti 2013
#14
Kör en runda utan termostat. Givetvis med vatten påfyllt o luftat ( Luftning: fyll på vatten, låt locket till expansionskärlet vara öppet, sätt på värmen på fullt starta och låt den stå på tomgång ett tag. Fyll på mer om det behövs). Hålla på o ta bort slangen mm är bara slöseri med tid, även om vattenpumpen är dålig kommer den att skyffla ut vatten men du kan inte se om du har ett flöde genom hela kylsystemet.


192 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#15
jag testade att ha bilen på tomgång i ca 10minter, nedre kylar slangen blir varm men den övre är fortfarande kall, sen noterade jag ett visslande ljud ur motorn som jag inte noterat förrut..

311 Inlägg
8 augusti 2013
#16
Kör en runda så den hinner gå lite. Givetvis, kolla vattennivån  först o skruva på locket



Sök