3224
Sök

Frågor om BMW 530i

584 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej

Ska byta upp mig lite grann och har bestämt mig för att jag vill ha en i mina ögon snygg bil, 5 dörrar och gärna lite komfort.

http://www.blocket.se/sodermanland/Bmw_ … 13&w=3

Denna bilen ovan uppfyller iaf dom två första kraven jag har, någon som vet hur det är med komforten i dessa bilar? Vägljud/motorljud?

Sen vill jag ha en bil som ej varvar sönder när man ligger o cruisar i 130. Så hur är dessa bilar i lite högre farter? Är de 6 växlade? (vet att det är automat men lådan har väl växlar för det?)

BMW 520 E60
http://www.blocket.se/kronoberg/Sv_sald … 13&w=3

Vad skiljer dessa bilar åt förutom mindra motor i E20?
Senast redigerat av Eddie_Boy (8 augusti 2013)


584 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#2
Pratade med ägaren och han sa att den ej fanns AUX kabel. Är original buissness stereo i. Hur fixar man lättast så man kan spela från mobilen?

Måste jag byta stereo?

Vill ej köra med FM sändare.


2 656 Inlägg
8 augusti 2013
#3
Eddie_Boy skrev:
Pratade med ägaren och han sa att den ej fanns AUX kabel. Är original buissness stereo i. Hur fixar man lättast så man kan spela från mobilen?

Måste jag byta stereo?

Vill ej köra med FM sändare.

går att köpa och installera kabel hos bmw kostar nånstans mellan 1500-2000 kr


584 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#4
ekelund88 skrev:
Eddie_Boy skrev:
Pratade med ägaren och han sa att den ej fanns AUX kabel. Är original buissness stereo i. Hur fixar man lättast så man kan spela från mobilen?

Måste jag byta stereo?

Vill ej köra med FM sändare.

går att köpa och installera kabel hos bmw kostar nånstans mellan 1500-2000 kr

Ok tack tack. svårt o fixa själv eller?


Evildan
8 augusti 2013
#5
http://www.cars-data.com/en/bmw-5-serie-2003/278
lite info ang växlar och utväxling med mera.
De jag länkade i din M3-tråd var för dyra skrev du, men du har fortfarande inte uppgett någon budget eller andra krav förutom färgen.

450 Inlägg
8 augusti 2013
#6
Men lite måste du väl klara ta reda på själv, såsom skillnader, om de går installera kabel och liknande, du har väl tillgång till google som alla andra, om inte så är de väl bara att lyfts luren och göra jobbet

1 587 Inlägg
8 augusti 2013
#7
Henrik-N skrev:
Men lite måste du väl klara ta reda på själv, såsom skillnader, om de går installera kabel och liknande, du har väl tillgång till google som alla andra, om inte så är de väl bara att lyfts luren och göra jobbet

HÄR KOMMER FORUM POLISEN !


1 587 Inlägg
8 augusti 2013
#8
Eddie_Boy skrev:
Hej

Ska byta upp mig lite grann och har bestämt mig för att jag vill ha en i mina ögon snygg bil, 5 dörrar och gärna lite komfort.

http://www.blocket.se/sodermanland/Bmw_ … 13&w=3

Denna bilen ovan uppfyller iaf dom två första kraven jag har, någon som vet hur det är med komforten i dessa bilar? Vägljud/motorljud?

Sen vill jag ha en bil som ej varvar sönder när man ligger o cruisar i 130. Så hur är dessa bilar i lite högre farter? Är de 6 växlade? (vet att det är automat men lådan har väl växlar för det?)

BMW 520 E60
http://www.blocket.se/kronoberg/Sv_sald … 13&w=3

Vad skiljer dessa bilar åt förutom mindra motor i E20?

Vad jag kan berätta om bilen är att min kusin har en 525 som jag fått provköra men det är samma bil som 530 förutom motorn alltså, dom är otroligt sköna att köra, väldigt tysta men dock inte så mjuka i stadskörning, vissa upplever dom som stötiga och föredrar volvo eller mercedes istället. Man känner att bilen ligger väldigt fint på vägen i högre farter, 150-200. Väldigt tyst i kupén under all slags körning dvs stads och landsväg. Ja dom är alla 6-växlade (manuella) men automatarn är säkert det också. Uppe i 130 så håller den från 2.000-2300 rpm om jag inte minns helt fel men känns väldigt kraftlös i 6ans växel.
Senast redigerat av Severin (8 augusti 2013)


584 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#9
Severin skrev:
Eddie_Boy skrev:
Hej

Ska byta upp mig lite grann och har bestämt mig för att jag vill ha en i mina ögon snygg bil, 5 dörrar och gärna lite komfort.

http://www.blocket.se/sodermanland/Bmw_ … 13&w=3

Denna bilen ovan uppfyller iaf dom två första kraven jag har, någon som vet hur det är med komforten i dessa bilar? Vägljud/motorljud?

Sen vill jag ha en bil som ej varvar sönder när man ligger o cruisar i 130. Så hur är dessa bilar i lite högre farter? Är de 6 växlade? (vet att det är automat men lådan har väl växlar för det?)

BMW 520 E60
http://www.blocket.se/kronoberg/Sv_sald … 13&w=3

Vad skiljer dessa bilar åt förutom mindra motor i E20?

Vad jag kan berätta om bilen är att min kusin har en 525 som jag fått provköra men det är samma bil som 530 förutom motorn alltså, dom är otroligt sköna att köra, väldigt tysta men dock inte så mjuka i stadskörning, vissa upplever dom som stötiga och föredrar volvo eller mercedes istället. Man känner att bilen ligger väldigt fint på vägen i högre farter, 150-200. Väldigt tyst i kupén under all slags körning dvs stads och landsväg. Ja dom är alla 6-växlade (manuella) men automatarn är säkert det också. Uppe i 130 så håller den från 2.000-2300 rpm om jag inte minns helt fel men känns väldigt kraftlös i 6ans växel.

Tack för infon MR smile

Hum såg att dom ej har turbo, vad kommer det sig?

Har haft en saab med 270hk o turbo tidigare.. frågan är om dessa BMW blir rena sömnpillrena?


584 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#10
Evildan skrev:
http://www.cars-data.com/en/bmw-5-serie-2003/278
lite info ang växlar och utväxling med mera.
De jag länkade i din M3-tråd var för dyra skrev du, men du har fortfarande inte uppgett någon budget eller andra krav förutom färgen.

tack det var till stor hjälp.

Budgeten, kan sträcka sig till max 130K ungefär.. gör absolut inget om de ligger mellan 80-100K


144 Inlägg
8 augusti 2013
#11
Eddie_Boy skrev:
Severin skrev:
Eddie_Boy skrev:
Hej

Ska byta upp mig lite grann och har bestämt mig för att jag vill ha en i mina ögon snygg bil, 5 dörrar och gärna lite komfort.

http://www.blocket.se/sodermanland/Bmw_ … 13&w=3

Denna bilen ovan uppfyller iaf dom två första kraven jag har, någon som vet hur det är med komforten i dessa bilar? Vägljud/motorljud?

Sen vill jag ha en bil som ej varvar sönder när man ligger o cruisar i 130. Så hur är dessa bilar i lite högre farter? Är de 6 växlade? (vet att det är automat men lådan har väl växlar för det?)

BMW 520 E60
http://www.blocket.se/kronoberg/Sv_sald … 13&w=3

Vad skiljer dessa bilar åt förutom mindra motor i E20?

Vad jag kan berätta om bilen är att min kusin har en 525 som jag fått provköra men det är samma bil som 530 förutom motorn alltså, dom är otroligt sköna att köra, väldigt tysta men dock inte så mjuka i stadskörning, vissa upplever dom som stötiga och föredrar volvo eller mercedes istället. Man känner att bilen ligger väldigt fint på vägen i högre farter, 150-200. Väldigt tyst i kupén under all slags körning dvs stads och landsväg. Ja dom är alla 6-växlade (manuella) men automatarn är säkert det också. Uppe i 130 så håller den från 2.000-2300 rpm om jag inte minns helt fel men känns väldigt kraftlös i 6ans växel.

Tack för infon MR smile

Hum såg att dom ej har turbo, vad kommer det sig?

Har haft en saab med 270hk o turbo tidigare.. frågan är om dessa BMW blir rena sömnpillrena?

Möjligen, eftersom du antagligen har rätt go ketchupeffekt nu. Dessutom kommer fartkänslan dödas en hel del om du går från en 9-3 till en 5-serie, då dessa bilar är väldigt välisolerade. Sedan är inte skillnaden så stor i verkligheten som den upplevs förstås.

Men jag har själv varit i ungefär samma sits som du och ångrar inte att jag bytte bil.


584 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#12
werik skrev:
Eddie_Boy skrev:
Severin skrev:

Vad jag kan berätta om bilen är att min kusin har en 525 som jag fått provköra men det är samma bil som 530 förutom motorn alltså, dom är otroligt sköna att köra, väldigt tysta men dock inte så mjuka i stadskörning, vissa upplever dom som stötiga och föredrar volvo eller mercedes istället. Man känner att bilen ligger väldigt fint på vägen i högre farter, 150-200. Väldigt tyst i kupén under all slags körning dvs stads och landsväg. Ja dom är alla 6-växlade (manuella) men automatarn är säkert det också. Uppe i 130 så håller den från 2.000-2300 rpm om jag inte minns helt fel men känns väldigt kraftlös i 6ans växel.

Tack för infon MR smile

Hum såg att dom ej har turbo, vad kommer det sig?

Har haft en saab med 270hk o turbo tidigare.. frågan är om dessa BMW blir rena sömnpillrena?

Möjligen, eftersom du antagligen har rätt go ketchupeffekt nu. Dessutom kommer fartkänslan dödas en hel del om du går från en 9-3 till en 5-serie, då dessa bilar är väldigt välisolerade. Sedan är inte skillnaden så stor i verkligheten som den upplevs förstås.

Men jag har själv varit i ungefär samma sits som du och ångrar inte att jag bytte bil.

Ok ok, jo man får ju en kick när man har turbo.

Hur är det om man chippar 530i ? Hjälper de nått?


584 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#13
hur ser serviceintervallerna ut för 530i efter 12000mil? hittade bara detta:

2200 mil, Motorolja
4000 mil, Microfilter och bromsvätska
4800 mil, Motorolja och allmän kontroll
7300 mil, Motorolja och luftfilter
9200 mil, Mikrofilter och bromsvätska
10000 mil, Motorolja, tändstift och allmän kontroll
12500 mil, Motorolja, Bromsbelägg/skivor fram och bak


1 435 Inlägg
8 augusti 2013
#14
Nej det är som att kasta pengar i sjönn. Köp en 545 eller 550 istället. V8 power som kissar på saab wink
Senast redigerat av Alpinabiturbo (8 augusti 2013)


584 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#15
inten som vet serviceintervallerna?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 augusti 2013
#16
Eddie_Boy skrev:
hur ser serviceintervallerna ut för 530i efter 12000mil? hittade bara detta:

2200 mil, Motorolja
4000 mil, Microfilter och bromsvätska
4800 mil, Motorolja och allmän kontroll
7300 mil, Motorolja och luftfilter
9200 mil, Mikrofilter och bromsvätska
10000 mil, Motorolja, tändstift och allmän kontroll
12500 mil, Motorolja, Bromsbelägg/skivor fram och bak

På en E39 räknas servicebehovet efter när 2500L bränsle gått åt, så kör du mycket i stan och har en tung gasfot blir det kortare intervall mellan service än om du pendlar längre sträckor i lugnt takt till exempel. Service är uppdelat i tre kategorier, oljeservice, inspektion 1 och inspektion 2. Mellan varje inspektion kommer en oljeservice så det blir fyra servicetillfällen innan det börjar om igen.

En E60 använder en lite mer avancerad version av samma princip, men här kan du se hur lång körsträcka bilen har till nästa service genom att titta under servicemenyn i IDrive. En skillnad som var lite onödig är att fordonskontroll och oljeservice inte längre slås ihop till en inspektion som på E39 utan är två enskilda punkter, ofta föreslår Kundmottagaren att du gör allt på en gång även om det är säg 200mil kvar till nästa punkt.

Edit: Microfilter skall ingå i punkterna ovan men bromsvätska är en egen punkt och skall bytas vartannat år, bilen håller reda på detta själv och du kan få fram vilket år och vilken månad nästa byte skall göras. Efter start visar bilen hur många kilometer du kan köra tills det är dags för service, trycker du då på knappen till höger i instrumenthuset visar den tiden för nästa byte av bromsvätska.
Senast redigerat av Rquired (8 augusti 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

584 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#17
Rquired skrev:
Eddie_Boy skrev:
hur ser serviceintervallerna ut för 530i efter 12000mil? hittade bara detta:

2200 mil, Motorolja
4000 mil, Microfilter och bromsvätska
4800 mil, Motorolja och allmän kontroll
7300 mil, Motorolja och luftfilter
9200 mil, Mikrofilter och bromsvätska
10000 mil, Motorolja, tändstift och allmän kontroll
12500 mil, Motorolja, Bromsbelägg/skivor fram och bak

På en E39 räknas servicebehovet efter när 2500L bränsle gått åt, så kör du mycket i stan och har en tung gasfot blir det kortare intervall mellan service än om du pendlar längre sträckor i lugnt takt till exempel. Service är uppdelat i tre kategorier, oljeservice, inspektion 1 och inspektion 2. Mellan varje inspektion kommer en oljeservice så det blir fyra servicetillfällen innan det börjar om igen.

En E60 använder en lite mer avancerad version av samma princip, men här kan du se hur lång körsträcka bilen har till nästa service genom att titta under servicemenyn i IDrive. En skillnad som var lite onödig är att fordonskontroll och oljeservice inte längre slås ihop till en inspektion som på E39 utan är två enskilda punkter, ofta föreslår Kundmottagaren att du gör allt på en gång även om det är säg 200mil kvar till nästa punkt.

Edit: Microfilter skall ingå i punkterna ovan men bromsvätska är en egen punkt och skall bytas vartannat år, bilen håller reda på detta själv och du kan få fram vilket år och vilken månad nästa byte skall göras. Efter start visar bilen hur många kilometer du kan köra tills det är dags för service, trycker du då på knappen till höger i instrumenthuset visar den tiden för nästa byte av bromsvätska.

Hej ok tack för svaret

Vad innebär inspektion 1 och 2?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 augusti 2013
#18
Eddie_Boy skrev:
Rquired skrev:
Eddie_Boy skrev:
hur ser serviceintervallerna ut för 530i efter 12000mil? hittade bara detta:

2200 mil, Motorolja
4000 mil, Microfilter och bromsvätska
4800 mil, Motorolja och allmän kontroll
7300 mil, Motorolja och luftfilter
9200 mil, Mikrofilter och bromsvätska
10000 mil, Motorolja, tändstift och allmän kontroll
12500 mil, Motorolja, Bromsbelägg/skivor fram och bak

På en E39 räknas servicebehovet efter när 2500L bränsle gått åt, så kör du mycket i stan och har en tung gasfot blir det kortare intervall mellan service än om du pendlar längre sträckor i lugnt takt till exempel. Service är uppdelat i tre kategorier, oljeservice, inspektion 1 och inspektion 2. Mellan varje inspektion kommer en oljeservice så det blir fyra servicetillfällen innan det börjar om igen.

En E60 använder en lite mer avancerad version av samma princip, men här kan du se hur lång körsträcka bilen har till nästa service genom att titta under servicemenyn i IDrive. En skillnad som var lite onödig är att fordonskontroll och oljeservice inte längre slås ihop till en inspektion som på E39 utan är två enskilda punkter, ofta föreslår Kundmottagaren att du gör allt på en gång även om det är säg 200mil kvar till nästa punkt.

Edit: Microfilter skall ingå i punkterna ovan men bromsvätska är en egen punkt och skall bytas vartannat år, bilen håller reda på detta själv och du kan få fram vilket år och vilken månad nästa byte skall göras. Efter start visar bilen hur många kilometer du kan köra tills det är dags för service, trycker du då på knappen till höger i instrumenthuset visar den tiden för nästa byte av bromsvätska.

Hej ok tack för svaret

Vad innebär inspektion 1 och 2?

En oljeservice innebär olja och filter som namnet antyder medan en inspektion omfattar resten av punkterna som övriga vätskor och filter, en kontroll av bilens allmänna skick, dess rostskydd, däck och bromsar, elektronik och så vidare. En inspektion 2 är i stort sätt samma moment plus att tändstiften byts.

Edit: Än en gång kom jag på ett stycke efter att ha skickat iväg inlägget, omfattningen av en Inspektion beror på vilken modell och motor man har. Det kan skilja lite mellan olika bilar men är i stora drag detsamma och i bilens servicebok stor det exakt vad som omfattas.
Senast redigerat av Rquired (8 augusti 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 365 Inlägg
9 augusti 2013
#19
Fast varför kikar du på BMW om du vill ha en med automatlåda? En BMW är klart överlägsen med manuell och Mercedes är king of the hill på automatlådor.

Vill du ha automat hade jag kikat på en C230. Sportcoupen är riktigt brutal med halvcab och rejält bra drag i stereon. Kompressormotorn är pigg 6 växlad och dessutom enkel att trimma. Försäkringen ligger på halva priset mot en 330, 530 osv. Den drar dessutom mindre soppa än en 530.

Men manuell hade jag kört Bmw


584 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#20
Richtenb skrev:
Fast varför kikar du på BMW om du vill ha en med automatlåda? En BMW är klart överlägsen med manuell och Mercedes är king of the hill på automatlådor.

Vill du ha automat hade jag kikat på en C230. Sportcoupen är riktigt brutal med halvcab och rejält bra drag i stereon. Kompressormotorn är pigg 6 växlad och dessutom enkel att trimma. Försäkringen ligger på halva priset mot en 330, 530 osv. Den drar dessutom mindre soppa än en 530.

Men manuell hade jag kört Bmw

nja de kvittar om de e automat eller manuell egentligen. Jag kikar på den 530i:n för att den uppfyller mina krav på utseende, att det är en 5 dörrars och relativt pigg motor.. Är inte så att jag ska bränna däck osv så det kvittar vilken låda det är.  Hittade inga fina C230 på blocket.. vill varken ha coupé eller cab.

Denna mercan gillar jag, är de bra skit? http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_ … 13&w=3
Senast redigerat av Eddie_Boy (9 augusti 2013)



Sök