3512
Sök

Det här med automatlåda

52 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#1
Är strax färdig med mitt körkort och är fullt bestämd att köpa en automatväxlad bil då jag är en lat och bekväm människa. Har läst runt massor på nätet och det första man får höra angående automat är ju detta:

1. "Automatlåda drar mer bensin." Ja det gör dom, men hur mycket? Om jag köper en ca 10 år gammal bil hur mycket mer drar automaten?

2. "Jag skulle aldrig köpa en äldre automat, men en lite nyare". Vad räknas som en ny och äldre automat?

Och finns det automatlådor som man verkligen bör hålla sig borta ifrån? Och kan påpeka att jag har en budget på ca 40.000, men mindre skadar ju såklart inte.
Senast redigerat av Qus (8 augusti 2013)

Forummoderator
26 339 Inlägg
8 augusti 2013
#2
Qus skrev:
Är strax färdig med mitt körkort och är fullt bestämd att köpa en automatväxlad bil då jag är en lat och bekväm människa. Har läst runt massor på nätet och det första man får höra angående automat är ju detta:

1. "Automatlåda drar mer bensin." Ja det gör dom, men hur mycket? Om jag köper en ca 10 år gammal bil hur mycket mer drar automaten?

2. "Jag skulle aldrig köpa en äldre automat, men en lite nyare". Vad räknas som en ny och äldre automat?

Och finns det automatlådor som man verkligen bör hålla sig borta ifrån? Och kan påpeka att jag har en budget på ca 40.000, men mindre skadar ju såklart inte.

1. Jag skulle vilja säga att det idag är en förlegad tanke att automatlådor får motorn att dra mer bensin. Dagens växellådor är så pass avancerade, går jämnare och funkar bättre, så idag spelar det nog inte så stor roll om man väljer manuell, dsg eller vanlig automatlåda.

2. En äldre låda för mig sitter - i min värld - i en Volvo 240/740/940, det vill säga bilar som idag är 15-20-25 år gamla.
En ny automatlåda ser jag vara upp till ungefär 10 år. Sen beror det mycket på i vilken bil den sitter i. Audi tycks ha ganska bra automatlådor som håller länge, om jag förstått det rätt. Samma gäller Mercedes?

Fiats robotväxellåda är dock en katastrof, som aldrig skulle ha fått släppas ut ur fabriken..
Men i övrigt är det en ganska öppen marknad tycker jag det verkar vara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 393 Inlägg
8 augusti 2013
#3
nja jag körde en Audi A6 2,4 tdi,, den byttes aut 2 ggr på 6 mån,, hmm gillade INTE den aut,,

en annan katstroflåda är Fords,, har hört dåligt om bmws med,, funderar nämligen på en bmw,, men fick höra av en mekaniker jag känner att deras aut ska man passa sig för
nu är ju detta bilar med minst 10 år på nacken,, men endå
Senast redigerat av granadadr (8 augusti 2013)


5 119 Inlägg
8 augusti 2013
#4
Ja audis lådor är inga höjdare. Bmw vet ja inget om. Mercas lådor ska vara bra. Dom runt 95-01. Den 5 stegade har jag inte hört någon som haft problem med.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
8 augusti 2013
#5
Mack skrev:
Qus skrev:
Är strax färdig med mitt körkort och är fullt bestämd att köpa en automatväxlad bil då jag är en lat och bekväm människa. Har läst runt massor på nätet och det första man får höra angående automat är ju detta:

1. "Automatlåda drar mer bensin." Ja det gör dom, men hur mycket? Om jag köper en ca 10 år gammal bil hur mycket mer drar automaten?

2. "Jag skulle aldrig köpa en äldre automat, men en lite nyare". Vad räknas som en ny och äldre automat?

Och finns det automatlådor som man verkligen bör hålla sig borta ifrån? Och kan påpeka att jag har en budget på ca 40.000, men mindre skadar ju såklart inte.

1. Jag skulle vilja säga att det idag är en förlegad tanke att automatlådor får motorn att dra mer bensin. Dagens växellådor är så pass avancerade, går jämnare och funkar bättre, så idag spelar det nog inte så stor roll om man väljer manuell, dsg eller vanlig automatlåda.

2. En äldre låda för mig sitter - i min värld - i en Volvo 240/740/940, det vill säga bilar som idag är 15-20-25 år gamla.
En ny automatlåda ser jag vara upp till ungefär 10 år. Sen beror det mycket på i vilken bil den sitter i. Audi tycks ha ganska bra automatlådor som håller länge, om jag förstått det rätt. Samma gäller Mercedes?

Fiats robotväxellåda är dock en katastrof, som aldrig skulle ha fått släppas ut ur fabriken..
Men i övrigt är det en ganska öppen marknad tycker jag det verkar vara.

Det är inte säkert att det alltid stämmer men oftast är skillnaden marginell. Vi har flera nya MB Vito på jobbet och den manuella drar enl. Transportstyrelsen 0,77 l/mil vid blandad körning medans min Vito automat ska dra 0,85 l/mil. Men detta stämmer inte heller i praktiken för min automat drar mellan 0,95 och 1,00 l/mil. Men det är fan så mycket skönare med automat. Har kört automatbilar sedan mitten av 80-talet och aldrig haft någon låda som gett upp.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (8 augusti 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
8 augusti 2013
#6
En del bilar är törstigare med automat och en del är snålare, bara leta fakta på sidor såsom:
http://www.cars-data.com/en/
http://www.bilstart.se/
Exempelvis en mindre klenare motor drar oftast mer med automat medans en större kan dra mindre bränsle bla pga bättre utväxling.

Finns bättre och sämre lådor även inom samma märke.
Kan vara lättare för medlemmarna att "sålla" om du vet mera vilken typ av bil, stor, liten, stor motor, liten motor, snål, pigg, vilka kriterier är viktiga?
Några lådor/bilar jag kommer på direkt som jag skulle undvika är:
S80 T6, 4vxl kompakt låda som har en förmåga att haverera.
VW-koncernen överlag, trots att jag varit nöjd med bägge AUDI A8 jag ägt.

Enklare råda åt andra hållet och föreslå bra köp.
Honda
Toyota
Mazda
Hyundai nyare än -04 däromkring förbättrades kvaliten avsevärt.
Mercedes
SAAB
Opel
Dessa är några jag kommer på direkt med mig veterligen oftast väl fungerande lådor.

1 412 Inlägg
8 augusti 2013
#7
Evildan skrev:
En del bilar är törstigare med automat och en del är snålare, bara leta fakta på sidor såsom:
http://www.cars-data.com/en/
http://www.bilstart.se/
Exempelvis en mindre klenare motor drar oftast mer med automat medans en större kan dra mindre bränsle bla pga bättre utväxling.

Finns bättre och sämre lådor även inom samma märke.
Kan vara lättare för medlemmarna att "sålla" om du vet mera vilken typ av bil, stor, liten, stor motor, liten motor, snål, pigg, vilka kriterier är viktiga?
Några lådor/bilar jag kommer på direkt som jag skulle undvika är:
S80 T6, 4vxl kompakt låda som har en förmåga att haverera.
VW-koncernen överlag, trots att jag varit nöjd med bägge AUDI A8 jag ägt.

Enklare råda åt andra hållet och föreslå bra köp.
Honda
Toyota
Mazda
Hyundai nyare än -04 däromkring förbättrades kvaliten avsevärt.
Mercedes
SAAB
Opel
Dessa är några jag kommer på direkt med mig veterligen oftast väl fungerande lådor.

Håller med helt.

Men personligen skulle jag även vilja ha med GM:s 4L80-E låda som sitter i en hel del olika bilar på den "bra" listan.
Robust låda trots att den är en sån där modern elstyrd historia.

12 086 Inlägg
8 augusti 2013
#8
Nyare traditionella automatlådor använder lockupen mycket mer än äldre växellådor, dessutom har de fler växlar. Detta gör att de drar mindre bränsle. Senaste 10 åren har det ju kommit en del varianter på automatlådor som mer är konstruerade som manuella lådor vilket gör att de drar ännu mindre bränsle.

Jag skulle säga att automatlåda drar ca 1-2dl mer om du håller dig till bilar från rätt sida millennieskiftet.

Karosstekniker
288 Inlägg
8 augusti 2013
#9
Toyotas MMT lådor (manuell låda med automatisk växling) är ingenting jag rekomenderar. Vi bytade sånna på löpande band på min förra arbetsplats.

My Drinking Team Has A Racing Problem

52 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#10
Evildan skrev:
Kan vara lättare för medlemmarna att "sålla" om du vet mera vilken typ av bil, stor, liten, stor motor, liten motor, snål, pigg, vilka kriterier är viktiga?

Liten bil occh en liten motor vill jag ha. Det kommer att vara min första bil och jag ska göra i Stockholm. Så snål automat som möjligt är med andra ord det jag söker. Finns det automater i 30.000 kr klassen som kan ligga på 0,5/l milen i blandad körning?

Evildan
9 augusti 2013
#12
Qus skrev:
Evildan skrev:
Kan vara lättare för medlemmarna att "sålla" om du vet mera vilken typ av bil, stor, liten, stor motor, liten motor, snål, pigg, vilka kriterier är viktiga?

Liten bil occh en liten motor vill jag ha. Det kommer att vara min första bil och jag ska göra i Stockholm. Så snål automat som möjligt är med andra ord det jag söker. Finns det automater i 30.000 kr klassen som kan ligga på 0,5/l milen i blandad körning?

Ett ekonomiskt bilköp alltså.
Du kommer få (skrev för långsamt, du har redan fått) tips om Lupo 3L, en liten bullrig låda med en återkommnde krånglande robotlåda, förvisso är den snål på diesel men jag skulle avstå, men provkör en om du ändå finner intresse.

I den prisklassen är det svårt att hitta en automat som drar så lite om du inte hittar en billig 4000000km Prius med klisterrester från prislistan på instrumentbrädan wink .
Suzuki Alto finns enstaka exemplar med automatlåda och är nästan så snål, en mycket liten bil med allt vad det innebär.

Jag tipsar som ofta när det önskas ekonomi och driftsäkerhet om Toyota Corolla.
Honda Civic, snål kul bil att köra med utmärkta vägegenskaper.
Mazda 323 är i regel snåla och totalekonomiska.
Suzuki Swift ,snåla och väl fungerande.
Generellt sett kan man påstå att japanska småbilar med vettigt motorval är driftsäkra och snåla på bensin vilket ger en låg totalkostnad för att förflytta sig.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 augusti 2013
#13
saab 9-5 automat 5vxl är en riktigt fin låda, med paddlar. växlar fint o sportigt om man vill det. dock är den 4vxl inte den bästa, men gör helt klart sitt jobb ok smile


52 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#14
Ja Lupo har man ju hört ska vara riktigt snål, fast med en lite krånglande växellåda.

Ska kolla upp dom övriga som du tipsade om.

1 436 Inlägg
9 augusti 2013
#15
Senast redigerat av Caffe (9 augusti 2013)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

5 119 Inlägg
9 augusti 2013
#16
Fabian är inte en så dum bil. Lite bullriga men driftsäkra. Lådan i dessa är bra. Vi har en hög sådana som vi servar på jobbet som går som postbilar och deras lådor har funkat och de är ett bra betyg. Bilarna ser ut som folkrace bilar men dom går. Mycket sällan det är nått annat än rep av plåtskador och oljetråg som dom kör sönder.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 282 Inlägg
9 augusti 2013
#17
Lupo 3L tycker jag är klart cool bil om man vill ha en liten bil. Som nämnts så är det växelroboten en svag länk i dom och kostar ca 15 000 att renovera. 3L har jag läst ska vara tystare i kupén än vanliga Lupo. Har ej suttit i andra Lupo's men den är iaf tystare än farsans Fox 1.2


52 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#18

Vad kan förbrukningen på dessa ligga på?

2 337 Inlägg
9 augusti 2013
#19
Qus skrev:

Vad kan förbrukningen på dessa ligga på?

I annonsen står det 0.6 på Cittran.

1 482 Inlägg
9 augusti 2013
#20
Jag har en Toyota Avensis -02 Kombi med automat.
Den dricker 0.68 landsväg, 0.9 blandat och 1.3 start-stop Stockholm city rusning.

Har haft lite problem med vacuum styrningen till lådan som fått överväxeln att lägga av, men det är allt.

BLT Service
Theracords Music Label


Sök