3433
Sök

Mercedes c280 (v6) 1998. drar soppa som ett as.

268 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#1
tjena. min mercedes drar soppa som ett as det är manuell låda och en v6a i den. men enligt mig ska dem inte dra 1.6 liter milen landsväg. eller vad tror ni grabbar. polarn körde sin v6a under litern landsväg. körde 1 tank i stadskörning kom bara 30 mil så var det tomt. och tanken rymmer 62liter. och det skramlar ur avgasröret då man gasar lite på tomgång. och den läcker inte soppa. det har jag kollat. så något fel är det. om ingen har någon aning får jag lämna in den på felsökning. tack tack.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2013
#2
Kan inget om bilen i fråga men felkällor till hög bränsleförbrukning är

*Lambdasond - vet du något om värdena?

*Vattentempgivare - motorn tror den är kall och chokar, kan inte kosta många hundralappar.

Sedan sånt som täppt luftfilter, anliggande bromsar osv. Hur går den? Är den pigg?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

268 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#3
jodå han är pigg. 0 till 100 på mindre än 8 secunder så. men då man startar då känner man bensinlukt om man står baki bilen. men det kan inte ha något med batteriet att göra för jag har kopplat in basar i den nydligen. det är som efter jag gjort det den började dra soppa.
Senast redigerat av sju40 (12 augusti 2013)

268 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#4
och tempen ligger runt 80. men ska ta och kicka på lamdasonden men den borde ju lysa tycker jag isåfall..

Forummoderator
18 011 Inlägg
12 augusti 2013
#5
Felaktig kat kan dra upp siffrorna också. Detta påverkar lambda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2013
#6
80 är lågt. Hur mår din termostat? Dessutom har inte motortempen med vattentempgivaren att göra, jag var otydlig, jag menar den som motorstyrningen tar signal ifrån. Om den signalerar till ecu att den är kall fettar den på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 119 Inlägg
12 augusti 2013
#7
caromania skrev:
80 är lågt. Hur mår din termostat? Dessutom har inte motortempen med vattentempgivaren att göra, jag var otydlig, jag menar den som motorstyrningen tar signal ifrån. Om den signalerar till ecu att den är kall fettar den på.

80 grader är helt normalt på mb. Vet inte varför dom kör med så låg motortemp. Lika på w123 w124 och min w202 smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

268 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#8
okej. kan det vara så att något relä kan ha glappat ur eller pajat?

2 072 Inlägg
12 augusti 2013
#9
du säger att det skramlar ur avgasröret..? har du kollat så att katarna är friska ? borde vara fler än 1st
det ska ej lukta bensin så nått är fel

Sandzoo i da house

268 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#10
ja vad jag hört så är det 2 katter i dem? visst är det så. så det är ju möjligt att 1 är trasig.

2 072 Inlägg
12 augusti 2013
#11
sju40 skrev:
ja vad jag hört så är det 2 katter i dem? visst är det så. så det är ju möjligt att 1 är trasig.

jag skulle börja o kolla kattar.. du kan hissa upp bilen i knacka försiktigt o lyssna..
knacka lätt med nått mjukt.. (jag bankade med handen) wink lätt o höra

Sandzoo i da house

268 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#12
ehm. hittade felen. tror jag startade bilen. kollade i utblåset så flög det ut. små fliser. tittade sen under bilen. jaha... där är det lappat lite här och var med nå vitt klet..... dom kunde inte ha svetsat det... hittade 4 hål. 3 före katten och 1 i slutet utiutblåset.

268 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#13
kan också säga att det är så ibland då den är kall och varm då man trycker ned gasen på 1-2an att det som stannar till i 2 secunder och sen så trycker den på det är som att den dör i 2 secunder sen kommer den igång. om ni förstår.

268 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#14
kan någon tala om var tomgångsventilen sitter på en v6a går den ens att byta sj utan att riva hela motorn..?

682 Inlägg
12 augusti 2013
#15
Tänk på att baslåda = Högre vikt + högre belastning på batterit = generatorn får jobba hårdare = högre soppaförbrukning.

Och bara för att "rulea ut" en sak. Du har inte dragit någon skruv för att skruva fast steg/låda rakt genom golvet kanske träffat en slang / tank?


268 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#16
nänänä. baslådan ligger löst i kofferten det är kicker 12or så dom rör sig inte någonstans.

268 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#17
det kan inte vara så att kolen i generatorn är dålig då eller? att den laddar för lite.

268 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#18
så om jag köper ny generator som laddar mera då ? hur blir det då.?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 augusti 2013
#19
En baslåda (i normal storlek) ska inte påverka bränsleförbrukningen nåt nämnvärt, varken sett till vikt eller strömförbrukning.

Hur tänkte du med att dåliga kol i generatorn ger hög bränsleförbrukning, alternativt att en större generator skulle minska förbrukningen?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

268 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#20
men den ska ändå inte ta 1.5 liter milen på landsväg, även om jag har basar. tycker jag. tänkte ja skulle titta på tomgångsventilen men man kan ju inte skruva i en v6a själv. vet inte vart något sitter i den.


Sök