3395
Sök

Saab 9000 topplock

51 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#1
tjena, skulle behöva en ny topp och undrar om det är samma topp på en 2,3 som 2,0 ... har letat som fan efter svar men ingen vet..


297 Inlägg
18 augusti 2013
#2
Ja. Finns dock två olika kortmotortoppar T5 och T7.


51 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#3
jag har ju t5 eftersom jag har en 97a 9000... men den är samma som 2,0 då?


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 augusti 2013
#5
samma topp 2,3 o 2,0 94-98.....kammarna skiljer sugmotor o turbomotor
Senast redigerat av kwansa (18 augusti 2013)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

51 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#6
tack för svaret smile


40 Inlägg
18 augusti 2013
#7
Har en topp liggandes som e nyplanad:) suttit på en og 9-3 2,0t me t5:)
Senast redigerat av bellanbeltin (18 augusti 2013)

51 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#8
a och jag har två wink


40 Inlägg
18 augusti 2013
#9
jensen_saab skrev:
a och jag har två wink

Jaja redan hittat eller hade kanske!wink

51 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#10
jag har en topp som är planad men han som plana den fick ta väldigt mycket sa han plus att den inte håller tätt på alla ventiler enligt hans test maskin, och sen har jag en topp som är oplanad men som inte har kokat smile vilken ska jag sätta på?


40 Inlägg
1 september 2013
#11
jensen_saab skrev:
jag har en topp som är planad men han som plana den fick ta väldigt mycket sa han plus att den inte håller tätt på alla ventiler enligt hans test maskin, och sen har jag en topp som är oplanad men som inte har kokat smile vilken ska jag sätta på?

Klart man vill ha en tät topp? Hur är den andra som e oplanad då? Är ju rätt lätt ändå å slipa ventilerna å fräsa sätena:)

51 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
#12
jo men många säger att jag inte behöver plana eftersom den inte har kokat
sen säger flera att jag ska skita i att den inte är tät för de går ändå...
tror det blir så att jag planar den oplanade och använder den..


40 Inlägg
2 september 2013
#13
jensen_saab skrev:
jo men många säger att jag inte behöver plana eftersom den inte har kokat
sen säger flera att jag ska skita i att den inte är tät för de går ändå...
tror det blir så att jag planar den oplanade och använder den..

Nä plana behöver du ju inte göra:) asså läcker de mö så kommer du ju bränna ventilerna rätt fort, men de beror ju på hur mö de läcker och, ska ju ha lite komp me:D

Proffa
282 Inlägg
2 september 2013
#14
Varför spara på en så enkel sak som planing?


51 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
#15
Jo de klart att man kan bränna ventiler och så men den fungerade ju innan packningen gick och den kan väl inte hålla mindre tätt nu?


40 Inlägg
3 september 2013
#16
jensen_saab skrev:
Jo de klart att man kan bränna ventiler och så men den fungerade ju innan packningen gick och den kan väl inte hålla mindre tätt nu?

Funka de innan så släng dit den bara:) men ska du bygga en lite värre motor så ska du nog satsa på att plana samt slipa å fräsa sätena:)

578 Inlägg
3 september 2013
#17
bellanbeltin skrev:
jensen_saab skrev:
jo men många säger att jag inte behöver plana eftersom den inte har kokat
sen säger flera att jag ska skita i att den inte är tät för de går ändå...
tror det blir så att jag planar den oplanade och använder den..

Nä plana behöver du ju inte göra:) asså läcker de mö så kommer du ju bränna ventilerna rätt fort, men de beror ju på hur mö de läcker och, ska ju ha lite komp me:D

Ska alltid riktplana en topp efter den har varit av monterad sen om den kokat eller inte är skitsamma så riktplana den så blir det helt 100 smile Mvh


297 Inlägg
4 september 2013
#18
jag riktplanar aldrig toppar. Aldrig fått problem.


40 Inlägg
4 september 2013
#19
motorraZ skrev:
bellanbeltin skrev:
jensen_saab skrev:
jo men många säger att jag inte behöver plana eftersom den inte har kokat
sen säger flera att jag ska skita i att den inte är tät för de går ändå...
tror det blir så att jag planar den oplanade och använder den..

Nä plana behöver du ju inte göra:) asså läcker de mö så kommer du ju bränna ventilerna rätt fort, men de beror ju på hur mö de läcker och, ska ju ha lite komp me:D

Ska alltid riktplana en topp efter den har varit av monterad sen om den kokat eller inte är skitsamma så riktplana den så blir det helt 100 smile Mvh

Har aldrig planat efter byte, T5 packningen e rätt tjock me;) plus att har bilen inte gått varm så tycker jag att man inte behöver plana:) men de e ju individuellt hur man vil ha de:)

5 710 Inlägg
6 september 2013
#20
Om man behöver plana eller inte mäter man sig fram till. Bäst i en mätmaskin men för "den glada garagemeckaren" går det bra med en stålskala som man lägger på rygg  diagonalt över toppen.
Har man sedan bra ljus bakom skalan / på planet är det lätt att se om den är skev.
jag har en topp som är planad men han som plana den fick ta väldigt mycket sa han

Obra på en turbomaskin. Det finns ett maxmått på hur mycket man får plana. Kommer inte ihåg det i huvudet men säger han att han har fått ta mycket skulle jag välja en anna topp. Man får ju inte glömma att det inte bara är planet som kan bli skevt. Även kamaxelgångar osv kan ju bli skadat.

MVH Jonas
..............


Sök