3062
Sök

Hotta upp nyköpta s60n - Tips & Råd?

4 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Köpte min första bil för ett par månader sedan.
Grabb som man är vill man självklart att man ska kunna glida runt i en riktigt snygg bil och inget standardpack som alla andra kör. wink Tänkte mest se om folk har lite tips som dom kan ge en nybörjare som mig själv, mest angående ljuddämpningen och sänkning.

Vill att min pärla ska få ett riktigt skönt dovt ljud och vet inte exakt vad jag behöver införskaffa.
Samt att sänka den (helst utan att köpa coilovers även om det kan va ett bättre alternativ då min budget för nu är rätt kärv)

Om någon har lust att ge mig lite tips och så hade jag varit enormt tacksam då de flesta här kan bra mycket mer än mig själv.

Tack på förhand!

/ pirre

3 860 Inlägg
3 september 2013
#2
Dovt och skönt ljud får du om du byter avgassystem, typ JT-tuning, Feritta eller Simons. Skippa japsdämpare, ser kass ut och låter inge vidare heller..

Sänka kan man göra med coils som du skrev, men det går även att köpa sänkfjädrar för strax under 2papp som sänker bilen ca 30cm och om man sen vill kan man byta till hårdare dämpare också.

Fälgar, tona rutorna, polera och vaxa..

Vilken motor har du, vilken årsmodell, vad är det för färg på bilen och vad har du för fälgar på idag?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

4 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
#3
Alright, S60 2,4 140hk.
Den är mörkblå med 16'' fälgar just nu, men det blir nya så snart som möjligt, är det tvunget att byta ut hela avgassystemet då främre halvan är nybytt sen april? Eller räcker det att ta bort sista burken och fixa något nytt? Har tittat lite på sänkningssatser men är rädd att fjädrarna är lite för mjuka så att hela dröset drar i om jag kör över ett farthinder etc?

3 860 Inlägg
3 september 2013
#4
Är stötdämparna fräsha så är det ingen fara att montera sänkfjädrar.

Beroende på vilken års modell det är, jag minns inte vilken det är som skiljer, så kan man trimma 140 till ca 180, vilket är rätt mycket på en bil utan turbo. Detta pga att det är samma motor som 170hk bara att den strypt från volvo. Men jag minns som sagt inte vilket år det gäller.

Ang avgaset, jag personligen gillar inte ljudet man får att att bara plocka bort en ljuddämpare, utan hellre att man byter halvsats, typ: http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLV … .4_2WD.htm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

4 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
#5
Woops, glömde skriva, det är en -02a. Ja, hade tänkt halvsats isåfall, vill inte heller bara ta bort sista dämpen och vill ju såklart att den går igenom besiktningen också. Angående sänkning, så ersätter man väl originaldämparna eller har jag helt fel?

3 860 Inlägg
3 september 2013
#6
Ok, kan vara så att den motorn går att optimera till 180hk om man vill så..

Ja, halvsats rötar jag på då iaf. Det finns hos bla Simons som var i förra länken, och sen hos http://www.ferrita.com/sv/personbil/ros … t2-4d2-4d5 och http://www.jt-tuning.se/shop/ är väl dom vanliga.

Om man monterar sänkfjädrar så ersätter man ju som sagt endast fjädern och behåller org dämpare. Vill man sen ha bilen ännu hårdare får man gå på att byta dämpare också men inget som är ett måste.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
3 september 2013
#7

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

4 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
#8
Okej, får kolla igenom lite! En sista fråga, ang toning. Finns ju färdigskurna filmer man kan sätta dit själv, antar att risken för bubblor blir ganska stor men är det mer värt o göra själv än att köpa till att nån gör det proffisionellt?

3 860 Inlägg
3 september 2013
#9
Ja, det finns färdigskurna att köpa själv, brukar bli en hel del billigare! Vet inte var bara och som du säger ökar ju risken för bubblor men det kan nog vara värt att chansa..

googlade lite snabbt.. http://www.solfilmsshopen.se/produkt/Vo … ---5-rutor

sök på solfilm eller toning, finns kanske billigare..
Senast redigerat av spokenratt (3 september 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 777 Inlägg
3 september 2013
#10
Ha lite is i magen o spara pengar under vintern o satsa på riktiga coilovers istället. Sänkfjädrar i all ära men komforten blir skit samt att volvos topplagringar inte e de bästa. Med coilisar från bc racing eller D2 får du riktiga topplagringar med;-)


Dahlgren
450 Inlägg
3 september 2013
#11
Ush va tråkit att styla en bil med sugmotor.
När du väl har fått ett utseende så vill du trimma.

Lika bra att sälja bilen,
Spara pengarna du tänkt lägga på tex fälgar,avgasrör,tonade rutor osv.
Köp en s60 turbo som redan har kjolar,fälgar,chippad.
Kan nästan garantera att det blir billigare att göra så.
Och MYCKET roligare med en turbo!


glad
493 Inlägg
3 september 2013
#12
A-Dahlgren skrev:
Ush va tråkit att styla en bil med sugmotor.
När du väl har fått ett utseende så vill du trimma.

Lika bra att sälja bilen,
Spara pengarna du tänkt lägga på tex fälgar,avgasrör,tonade rutor osv.
Köp en s60 turbo som redan har kjolar,fälgar,chippad.
Kan nästan garantera att det blir billigare att göra så.
Och MYCKET roligare med en turbo!

Turbo + fwd suger.
bättre köra låg glidare som dricker mindre.
eller köper man rwd;)

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Dahlgren
450 Inlägg
3 september 2013
#13
Ekan_1 skrev:
A-Dahlgren skrev:
Ush va tråkit att styla en bil med sugmotor.
När du väl har fått ett utseende så vill du trimma.

Lika bra att sälja bilen,
Spara pengarna du tänkt lägga på tex fälgar,avgasrör,tonade rutor osv.
Köp en s60 turbo som redan har kjolar,fälgar,chippad.
Kan nästan garantera att det blir billigare att göra så.
Och MYCKET roligare med en turbo!

Turbo + fwd suger.
bättre köra låg glidare som dricker mindre.
eller köper man rwd;)

det går inte att sladda så bra med en fwd.
Men rakt fram så går dem jävligt bra!
Quaife diff och riktigt bra däck osv så har du väldigt bra fäste.

Själv körde jag ju en s60 2,4T med 314hk utan quaife diff..
kul rakt fram efter 100km/h då jag fick fäste

Sålde den och kör  audi s4 istället smile


glad
493 Inlägg
3 september 2013
#14
Jag kör rejält sänkt på min s80. Dvs ofjädrad fram o kapat bak.
Stötigt javisst men kör man inte som en tok så ede inge problem. Rejält nerskruvade coils är ganska hårda dom med.
annars funkar 60 40 fjädrar bra.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla


Sök