3437
Sök

Tankmätare volvo 740 kass som vanligt finns det någon lösning ?

729 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
#1
hej som det står i rubiken volvo 740 med kass tankmätare som i alla typ men vad är det som krånglar ? måste ju kunna gå att fixa ? någon av er som gjort det ? orkar inte köra på trippen i vinter med tongue


871 Inlägg
10 september 2013
#2
Det som gäller är att först prova löda om tankmätaren, funkar inte det så är det bara att svänga in på volvo å köpa en ny armatur! smile


729 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
#3
Löda om menar du löda fast kablarna på amaturen på nytt ?


341 Inlägg
10 september 2013
#4
eller så börjar du med å kolla vad som är fel, bygla kontakten i bakluckan med rätt motstånd (har för mig det var typ 280 ohm för full tank) och kolla om mätaren rör sig, gör den det = byt armatur, annars är det antingen fel på mätaren (mest troligt) eller kablarna fram till den (mindre troligt)

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
10 september 2013
#5
Öppna golvluckan inuti bagageutrymmet och kika ner på armaturen. Ser den fräsch ut (ej rostig å jävlig) så passa ändå på att mäta motstånd etc som nämnt. Då borde du kunna utröna om det är armatur eller mätare som felar.


341 Inlägg
10 september 2013
#6
går inte mäta där ändå, finns ingen kontakt där. Kablarna går direkt från armaturen till kontaktstycket som sitter till vänster i bakluckan om man viker ner mattan

6 119 Inlägg
28 oktober 2013
#7
Hej!
På brorsans 745: a-87 var anslutningarna  på tanklocket, inuti i plastklutten , sönderärgade!
Det innebar att tankreostaten inte fick ström och inte heller bakre pumpen. Så vi bröt bort den ovala plastbiten och lödde på kablar på de tre sladdar som går ner till pump och reostat.

Det konstiga är att när vi fixade det i går så rörde sig tankmätaren upp och stod stilla men den plötsligt fick den spel och gick i  botten eller började fladdra...
Problemet kanske är att vi får inte ut mer än 7,9V när vi mäter vid kontakstycket (bakom vänstra hjulhuset på 745) och pump och tankreostat ska väl ändå ha 12V???


6 738 Inlägg
28 oktober 2013
#8
den går att fixa smile men kan vara olika svårt beroende på vad det är för årsmodell, så vad har du för årsmodell på den?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

140 Inlägg
28 oktober 2013
#9
är dessvärre mycket mer jobb än mödan är värd att fixa en trasig armatur jämfört med att skaffa en annan, men ska man bortse från detta så är det väl att borra hål i armaturen och förlänga ner kablarna så man löder fast dom mot pump och flottör och sedan tätar genomföringen. inget jobb jag rekomenderar alls med tanke allt jobb och evetuella risker det kan medföra, men det vore mitt förslag iaf smile

22 Inlägg
5 april 2016
#10
robbinT skrev:
går inte mäta där ändå, finns ingen kontakt där. Kablarna går direkt från armaturen till kontaktstycket som sitter till vänster i bakluckan om man viker ner mattan

ta isär kontakten (den med rosa kabel i) sätt 1 motstånd på 250 Ohm mellan vit och brun. Slå på tändningen och starta motorn. Tankmätaren skall då visa ca halv tank. eller gör som jag löd en potentiometer till en 2 polig sladd och koppla in.. då kan man vrida sig fram från tom till fullt utslag och se att mätaren är ok. händer inget.. är det troligtvis mätaren i panelen. Lever mätaren vid testet.. Byt tankarmatur.. Mät den nya från skroten innan du köper den.. 2-300 ohm är ok.

6 119 Inlägg
5 april 2016
#11
Hej!
Jag har skrivit här för några år sedan hur man fixar en trasig mätare så sök!
Men lite kortfattat så är det fel på två elektrolytkondensatorer i mätaren, de åldras. Det kan också vara ärgade elanslutningar på "tanklocket" under durken baktill i bilen.
Senast redigerat av jaka54 (5 april 2016)



Sök