3576
Sök

Hur ska jag rikta basarna för att få bäst effekt?

174 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
Hejsan!
håller på och hjälper kusinen med hans okapade 740 A-traktor! han har varit och köpt en baslåda som han skulle vilja ha bakom framstolarna... han säger att han skulle vilja ha basarna rikta uppåt mot taket...
då till min fråga... kommer detta låta bra?
vi vill att det ska låta riktigt högt både inne och utanför bilen!

baslådan är en: Gas alpha 212!
steget som driver är ett: Gas pro 600

Mvh Jocke

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

5 119 Inlägg
17 september 2013
Lättast är att flytta lådan och prova sig fram. Skiljer sig från bil till bil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

174 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Lättast är att flytta lådan och prova sig fram. Skiljer sig från bil till bil.

det jag försöker undvika genom att fråga er ! smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!

403 Inlägg
17 september 2013
Jag skulle tippa att basar/port riktade framåt fungerar bäst, om det nu är möjligt.

Men svårt att veta bäst är att testa sig fram.

Viktigaste är att ljudet kommer in i lyssningsrummet vilket ni inte har problem med här.

90 Inlägg
17 september 2013
Tror faktist inte att de blir någon märkbar skillnad om ni har dom uppåt eller framåt när den är direkt bakom framstolarna.
"Vi vill att det ska låta riktigt högt både inne och utanför bilen!"
Måste bara fråga, varför vill man att de ska låta utanför bilen?! tongue
Bygger man ljud så vill man ju få så bra tryck som möjligt I bilen, ju mer de låter utanför, desto mindre tryck blir de ju i kupén.

174 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
CoraX skrev:
Tror faktist inte att de blir någon märkbar skillnad om ni har dom uppåt eller framåt när den är direkt bakom framstolarna.
"Vi vill att det ska låta riktigt högt både inne och utanför bilen!"
Måste bara fråga, varför vill man att de ska låta utanför bilen?! tongue
Bygger man ljud så vill man ju få så bra tryck som möjligt I bilen, ju mer de låter utanför, desto mindre tryck blir de ju i kupén.

det är en traktor... wink

1 494 Inlägg
17 september 2013
Det ska inte bli någon märkbar skillnad nej, basarna skickar inte ut en luftstråle utan får all luft att röra sig fram och tillbaka så oavsett hur man riktar dom så blir trycket det samma om det är öppet så att inget blockerar vågorna. Formen på bilen kommer ju att påverka för att vågorna kan sammanfalla eller ta ut varandra.

Men riktar man dom emot sätena så får ni bara akta så att inte basen slår i sättet smile

174 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
Fjong skrev:
Det ska inte bli någon märkbar skillnad nej, basarna skickar inte ut en luftstråle utan får all luft att röra sig fram och tillbaka så oavsett hur man riktar dom så blir trycket det samma om det är öppet så att inget blockerar vågorna. Formen på bilen kommer ju att påverka för att vågorna kan sammanfalla eller ta ut varandra.

Men riktar man dom emot sätena så får ni bara akta så att inte basen slår i sättet smile

vi kommer nog att rikta dom mot taket!

2 665 Inlägg
20 september 2013
Vill ni att det ska låt mycket ute? varför? (sätt högtalarna ute)

Spelar ingen roll åt vilket håll ni riktar.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök