3437
Sök

Konvertera en volvo 740 till etanol!

174 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
#1
Går i tankarna att etanolkonvertera min b230f motor, eller som säljaren sa att den hette "b230fs", verkar vara samma smäck...

Min plan är att montera dit en BTR (bränsletryckregulator) och funderar på att köpa denna:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … tor-79741/

den verkar vara prisvärd eller vad tycker ni?
sedan ska jag höja bränsletrycket lite,
det sägs att det ska räcka för att kunna köra på 100% etanol.

lite frågor...

någon som kör så här?

kommer den där bränsletrycksregulatorn kunna höja trycket tillräckligt?

kommer motorn ta skada?

kommer den dra mer?

kommer den bli slöare?

Med vänliga hälsningar
Joakim Ahlén
Senast redigerat av joakimahlen (2 oktober 2013)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

600 Inlägg
2 oktober 2013
#2
Inte alls insatt men, etanol har väl inte samma verkningsgrad som bensin så går nog ner etanol än bensin och packningar tål väl etanol sämre.

174 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
#3
ErsdaHL skrev:
Inte alls insatt men, etanol har väl inte samma verkningsgrad som bensin så går nog ner etanol än bensin och packningar tål väl etanol sämre.

är detta vad du tror eller vad du vet? smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

Diagnostekniker
2 720 Inlägg
2 oktober 2013
#4
Tjena.

Denna btr ska nog fungera, frågan är bara om dina spridare räcker till. (Är inte insatt i Volvo.)

Motorn ska nog inte ta skada, det som kommer att ta skada är bränslepump samt bränsleslangar.
Så ska du köra på etanol är det rekommenderat att byta pump och slangar, köra 20-30mil och sedan byta bränslefilter då etanolen löser upp gamla bensinavlagringar och sätter igen filtret.

Den kommer definitivt att dra mer soppa då etanolen inte har samma energimängd som bensin, men du kommer fortfarande att åka en smula billigare samt att bilen kommer att vara piggare.

Mer info hittar du här - www.etanol.nu

Mvh

Up the RA

174 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Tjena.

Denna btr ska nog fungera, frågan är bara om dina spridare räcker till. (Är inte insatt i Volvo.)

Motorn ska nog inte ta skada, det som kommer att ta skada är bränslepump samt bränsleslangar.
Så ska du köra på etanol är det rekommenderat att byta pump och slangar, köra 20-30mil och sedan byta bränslefilter då etanolen löser upp gamla bensinavlagringar och sätter igen filtret.

Den kommer definitivt att dra mer soppa då etanolen inte har samma energimängd som bensin, men du kommer fortfarande att åka en smula billigare samt att bilen kommer att vara piggare.

Mer info hittar du här - www.etanol.nu

Mvh

var precis inne och läste på etanol.nu!
dom rekomenderar tydligen volvos bränslepumpar så den ska nog hålla!
vad ska man ha för bränsle slängar då? smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

Diagnostekniker
2 720 Inlägg
2 oktober 2013
#6
joakimahlen skrev:
Jesper328 skrev:
Tjena.

Denna btr ska nog fungera, frågan är bara om dina spridare räcker till. (Är inte insatt i Volvo.)

Motorn ska nog inte ta skada, det som kommer att ta skada är bränslepump samt bränsleslangar.
Så ska du köra på etanol är det rekommenderat att byta pump och slangar, köra 20-30mil och sedan byta bränslefilter då etanolen löser upp gamla bensinavlagringar och sätter igen filtret.

Den kommer definitivt att dra mer soppa då etanolen inte har samma energimängd som bensin, men du kommer fortfarande att åka en smula billigare samt att bilen kommer att vara piggare.

Mer info hittar du här - www.etanol.nu

Mvh

var precis inne och läste på etanol.nu!
dom rekomenderar tydligen volvos bränslepumpar så den ska nog hålla!
vad ska man ha för bränsle slängar då? smile

Det beror helt enkelt på hur seriöst du ska göra det.
Du kan köra med Biltema slangar men frågan är hur länge de håller.
Om jag var du så skulle jag dra ner till Hydroscand och höra om dom har bränsleslangar som pallar etanol.

Angående bränslepumpen så skulle jag slå Redline's SI-Alcohol tillsats, kostar ca 160kr nere på Mekonomen och den räcker till 400 liter.

Mvh

Up the RA

174 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
#7
Jesper328 skrev:
joakimahlen skrev:
Jesper328 skrev:
Tjena.

Denna btr ska nog fungera, frågan är bara om dina spridare räcker till. (Är inte insatt i Volvo.)

Motorn ska nog inte ta skada, det som kommer att ta skada är bränslepump samt bränsleslangar.
Så ska du köra på etanol är det rekommenderat att byta pump och slangar, köra 20-30mil och sedan byta bränslefilter då etanolen löser upp gamla bensinavlagringar och sätter igen filtret.

Den kommer definitivt att dra mer soppa då etanolen inte har samma energimängd som bensin, men du kommer fortfarande att åka en smula billigare samt att bilen kommer att vara piggare.

Mer info hittar du här - www.etanol.nu

Mvh

var precis inne och läste på etanol.nu!
dom rekomenderar tydligen volvos bränslepumpar så den ska nog hålla!
vad ska man ha för bränsle slängar då? smile

Det beror helt enkelt på hur seriöst du ska göra det.
Du kan köra med Biltema slangar men frågan är hur länge de håller.
Om jag var du så skulle jag dra ner till Hydroscand och höra om dom har bränsleslangar som pallar etanol.

Angående bränslepumpen så skulle jag slå Redline's SI-Alcohol tillsats, kostar ca 160kr nere på Mekonomen och den räcker till 400 liter.

Mvh

okej tack för svaren!
men vad tror du om det som ovanstående skrev? angående packningar osv...

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

600 Inlägg
2 oktober 2013
#8
Jag bara tror. Men det är väl inte en epa traktor du tänkte konvertera?

174 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
#9
ErsdaHL skrev:
Jag bara tror. Men det är väl inte en epa traktor du tänkte konvertera?

haha om du syftar på profil bilden så är den gammal! smile
om det nu hade det så vad hade det spelat för roll? wink

är en volvo 740
regnr: owg392

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!


Sök