3396
Sök

Hona cylindrar (nybörjare)

6 738 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#1
hallå smile
ska hona cylindrarna på min b230f motor smile motorn är helt orörd och har gått 29590mil
såhär ser cylindrarna ut som ska honas tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-590cd118da7845fff0807d9b99cf130a.jpg

har några funderingar nu då.

ska man spruta på olja samtidigt som man honar? går det med vanlig smörolja isåfall?

sen undrar jag också vilken grovlek jag ska ha på stenarna?
120 (grov)
180 (medium)
280 (fin)
vilken grovlek ska jag ha? fin borde la räcka? dem grövre har man väl bara om det är rostigt o så i cylindrarna?

sen innan man börjar så ska man torka rent så gott det går och även försöka få bort all sot uppe i vändkanten?
o sen när man är klar så torkar men rent (ska man torka med nått medel?) eller räcker det att torka med en trasa?
o sen oljar man in det den är det klart? big_smile

tacksam för seriösa svar ha det bra! wink
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
6 oktober 2013
#2
Henkix skrev:
hallå smile
ska hona cylindrarna på min b230f motor smile motorn är helt orörd och har gått 29590mil
såhär ser cylindrarna ut som ska honas tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-590cd118da7845fff0807d9b99cf130a.jpg

har några funderingar nu då.

ska man spruta på olja samtidigt som man honar? går det med vanlig smörolja isåfall?

sen undrar jag också vilken grovlek jag ska ha på stenarna?
120 (grov)
180 (medium)
280 (fin)
vilken grovlek ska jag ha? fin borde la räcka? dem grövre har man väl bara om det är rostigt o så i cylindrarna?

sen innan man börjar så ska man torka rent så gott det går och även försöka få bort all sot uppe i vändkanten?
o sen när man är klar så torkar men rent (ska man torka med nått medel?) eller räcker det att torka med en trasa?
o sen oljar man in det den är det klart? big_smile

tacksam för seriösa svar ha det bra! wink
mvh

kör fin du! det räcker!
http://www.youtube.com/watch?v=oUwC019Ll1A


235 Inlägg
6 oktober 2013
#3
duschade med T-röd när jag honade

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

44 Inlägg
7 oktober 2013
#4
du ska använda vatten när du honar för det är brynesstenar och se till att få likadana räfflor i cylinderloppet smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 oktober 2013
#5
Kör maskinen upp och ner hela tiden så du får kryssen. Kryssen är bra och ska vara där, de binder oljan vid väggarna. Tänk på att inte ta för mycket i övre delen av loppen eftersom det ofta är mer slitet där. Loppen blir ofta lite koniska i en sliten motor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 738 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#6
barenhoff skrev:
Henkix skrev:
hallå smile
ska hona cylindrarna på min b230f motor smile motorn är helt orörd och har gått 29590mil
såhär ser cylindrarna ut som ska honas tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-590cd118da7845fff0807d9b99cf130a.jpg

har några funderingar nu då.

ska man spruta på olja samtidigt som man honar? går det med vanlig smörolja isåfall?

sen undrar jag också vilken grovlek jag ska ha på stenarna?
120 (grov)
180 (medium)
280 (fin)
vilken grovlek ska jag ha? fin borde la räcka? dem grövre har man väl bara om det är rostigt o så i cylindrarna?

sen innan man börjar så ska man torka rent så gott det går och även försöka få bort all sot uppe i vändkanten?
o sen när man är klar så torkar men rent (ska man torka med nått medel?) eller räcker det att torka med en trasa?
o sen oljar man in det den är det klart? big_smile

tacksam för seriösa svar ha det bra! wink
mvh

kör fin du! det räcker!
http://www.youtube.com/watch?v=oUwC019Ll1A

okej då gör vi det smile
1par stenar lär la räcka? tycker jag...

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#7
Hermansson skrev:
duschade med T-röd när jag honade

okej tongue
verkar som att man kan köra med olika vätskor? pappa säger att vi ska ha motorolja när vi gör det? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#8
jakobsson_kevin skrev:
du ska använda vatten när du honar för det är brynesstenar och se till att få likadana räfflor i cylinderloppet smile

aha, vad kan hända om man kör med något annat? big_smile
jajjamän de ska vi nog ordna wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#9
caromania skrev:
Kör maskinen upp och ner hela tiden så du får kryssen. Kryssen är bra och ska vara där, de binder oljan vid väggarna. Tänk på att inte ta för mycket i övre delen av loppen eftersom det ofta är mer slitet där. Loppen blir ofta lite koniska i en sliten motor.

hur länge ska man köra upp och ner tycker du per cylinder?
okej, men vändkanterna måste jag försöka bli av med där uppe då jag ska byta ringar tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
8 oktober 2013
#10
Henkix skrev:
caromania skrev:
Kör maskinen upp och ner hela tiden så du får kryssen. Kryssen är bra och ska vara där, de binder oljan vid väggarna. Tänk på att inte ta för mycket i övre delen av loppen eftersom det ofta är mer slitet där. Loppen blir ofta lite koniska i en sliten motor.

hur länge ska man köra upp och ner tycker du per cylinder?
okej, men vändkanterna måste jag försöka bli av med där uppe då jag ska byta ringar tongue

går inte att säga hur länge du ska köra per cylinder, kör försiktigt å några sekunder i taget tills du tycker det ser fint ut, goggla runt lite på bilder så kommer du märka när du är nöjd smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 oktober 2013
#11
du blir inte av med vänd kanterna med hjälp utav en honing, mjukar till det lite möjligt vis.

iden med en honing är att ge kolvringarna en jämn yta att glida mot så att de sluter tätt. Rör honingsverktygtet ganska snabbt upp och ner för att få kryss, killen i filmen kör ganska långsamt och kommer inte få tydliga kryss

vill du bli av med vändkanterna helt så får du borra
Senast redigerat av CHEEVA (8 oktober 2013)


699 Inlägg
8 oktober 2013
#12
Jag har honat en del cylindrar och tycker det funkar bäst med medium stenarna.. Kör du med de fina får du en blank yta i cylindern som oljan inte fastnar i, dvs det blir sämre smörjning...
//Jonas

Bilgalen elektriker :)

6 738 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#13
barenhoff skrev:
Henkix skrev:
caromania skrev:
Kör maskinen upp och ner hela tiden så du får kryssen. Kryssen är bra och ska vara där, de binder oljan vid väggarna. Tänk på att inte ta för mycket i övre delen av loppen eftersom det ofta är mer slitet där. Loppen blir ofta lite koniska i en sliten motor.

hur länge ska man köra upp och ner tycker du per cylinder?
okej, men vändkanterna måste jag försöka bli av med där uppe då jag ska byta ringar tongue

går inte att säga hur länge du ska köra per cylinder, kör försiktigt å några sekunder i taget tills du tycker det ser fint ut, goggla runt lite på bilder så kommer du märka när du är nöjd smile

okej, tack så mycket för hjälpen big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#14
CHEEVA skrev:
du blir inte av med vänd kanterna med hjälp utav en honing, mjukar till det lite möjligt vis.

iden med en honing är att ge kolvringarna en jämn yta att glida mot så att de sluter tätt. Rör honingsverktygtet ganska snabbt upp och ner för att få kryss, killen i filmen kör ganska långsamt och kommer inte få tydliga kryss

vill du bli av med vändkanterna helt så får du borra

tänkte mest hona dom för att de ska bli rent o fint och för att jag ska byta lager o kolvringar. det stod på butikens hemsida att man ska hona vid byte av kolvringarna tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#15
JonasHalt skrev:
Jag har honat en del cylindrar och tycker det funkar bäst med medium stenarna.. Kör du med de fina får du en blank yta i cylindern som oljan inte fastnar i, dvs det blir sämre smörjning...
//Jonas

har också funderat lite på det här med grovlekarna på stenarna. fin tycker jag känns för fint helt enkelt tongue men känns ändå som att fin borde räcka på en orörd motor?
vad brukar man annars ha den fina till?
tror du medium kommer funkar bra till min motor? smile är lite rädd för att det kanske kommer bli massa grova repor av den? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#16
Någon som kan berätta lite om de olika grovlekarna på stenarna? smile
vad de olika grovlekarna används till osv och vad dom lämpar sej till bäst? big_smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#18
jaka54 skrev:
Hej!
Varför ska du byta kolvringar?

hallå smile
jag tänkte göra en redig renovering på motorn o byta lager och ringar, och även för att lära mej tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#20
jaka54 skrev:
Hej!
OK! Då förstår jag. Lycka till!wink

tackar! smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök