3193
Sök

Volvo 740 slukar kylarvätska och ryker

16 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tja! Förra veckan hade min volvo 740 -85 halva kylarvätskan kvar. Idag började det ryka när jag körde så jag stannade och det lät som det kokade. Då kollade jag i kylvätsketanken o de va tomt. Det ryker ur nåt ställe på högersidan vit rök kan också va vattenånga. Orkade inte kolla så mycket utan körde sakta hem och parkerade skrotet o sköt upp problemet som jag lätt gör. Har bilder men vet inte hur man postar dom.

                                                                                                                       Alex.

755 Inlägg
12 oktober 2013
#2
kolla om det är något läcka i slangarna runt vattenpumpen kylaren och expansionskärlet som sprutar på grenröret, annars om bilen kokar att du ser han gå upp i temp, då är det antingen termostaten som fastnat i stängt läge, eller att pumpen är slut eller stopp i systemet någonstans.

Kan också vara luft i systemet.

EDIT: du laddar upp bilder genom att skapa ett fotoalbum. när du laddar upp bilderna där, får du en link som heter BBCODE den ser ut något såhär [img]bild här inne[/img] hoppas att du kan se det där.
BBCODEn är bara att kopiera och klistra in i inlägget sedan.
Senast redigerat av MSpader (12 oktober 2013)

If you want to win, You mustn't loose.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
12 oktober 2013
#3
VolvoTraktor skrev:
Tja! Förra veckan hade min volvo 740 -85 halva kylarvätskan kvar. Idag började det ryka när jag körde så jag stannade och det lät som det kokade. Då kollade jag i kylvätsketanken o de va tomt. Det ryker ur nåt ställe på högersidan vit rök kan också va vattenånga. Orkade inte kolla så mycket utan körde sakta hem och parkerade skrotet o sköt upp problemet som jag lätt gör. Har bilder men vet inte hur man postar dom.

                                                                                                                       Alex.

Var det bara halva kylarvätskan kvar????? Inte undra på att den blir för varm och kastar ut resten också. Det gäller ju att ha fullt med vätska i motorn givetvis. Ju mindre vätska du har ju lättare blir den varm och till slut blir den så varm att trycket ökar och den måste ut på nåt sett. Ta du och kolla upp om det läcker nånstans , ha fullt med vätska och testa. Var försiktig om du har alutopp för dom tar fort stryk om tempen stiger för mycket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

16 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#4
här är 2 bilder som jag tog när den mesta röken hade försvunnit

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196982/196982-52fecadc0c17071a8665a4b9ab93f912.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196982/196982-cc36a716c9a9534e7958b1fefcd7c27f_tn.jpg
Senast redigerat av VolvoTraktor (12 oktober 2013)


Sök