Fantastiskt stryktåliga bilar. Drar 0.8-0.9 när man kör normalt (kombin som är längre och tyngre) På vintern kan min krypa över litern blandad körning om det är många korta sträckor. Landsväg runt 0.75 vilket inte är jättebra egentligen.
Det är riktig Vtec på K24, vid ca 6000 känner man hur det lossnar 20 hästar till hela vägen upp till 7400 typ. Långslagiga motorer (samma kolvdiameter som K20, men längre slag=4dl större kapacitet) och det ger betydligt bättre vrid. Vid 3000 börjar det tuffa på ganska bra. Inga räsermaskiner dock, 0-100 på kanske 8, sedan tröttnar de efter 140. Min Rover är som ett flygplan i jämförelse efter 120.
Kamkedja, servicefri om man inte missköter oljebytena radikalt.
Hittade även jag en Type-s med automat vilket är ovanligt. Vem vill ha det?
Hjulupphängningen... Elektriska stötdämpare? Ja inte vet jag hur det är med den saken. Mer kunniga människor än jag har påstått att det inte skiljer i hjulupphängning mellan type-s och 2.4. Jag har kört båda modellerna ansenligt och det är ingen skillnad.
En svag punkt är att kombin är bullrig. Högt vägljud, delvis för att man verkligen inte hör motorn överhuvudtaget.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.