4277
Sök

Volvo trimm

10 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjena
Är sugen på att "trimma" min b21 som sitter i en 240 -83. Vet de mesta att plana/porta, byta förgasare o kam, vill gärna vet vad som funkar (vilken kam o förgasare) och ger så mycket effekt som de går

* Hittade ingen tråd, finns det länka gärna

5 686 Inlägg
13 oktober 2013
#2
Turbo ger ju mest effekt för pengarna i alla fall.

Vad ligger din budget på?
Hur mycket arbete är du villig att lägga ner?

531 eller 405-topp med K- eller H-kam (eller någon omslipad kam som bättre passar dina behov) och sedan Weber 45or på det är ju ett ganska vanligt sugmotor-recept iaf.

Finns ju hur mycket information som helst att hitta hur man trimmar rödblockarna. Allt som passar i B21 passar i B23 och B19 (förutom kolvar och kolvringar då). Och de mesta som passar B200/230 passar även B19/21/23, endast vev, stakar och kolvar som ej passar emellan.

Det jag menar är att du behöver ju inte söka efter trim till just B21 utan kan ju lika gärna leta efter trimm till B23 och B230, däremot får du ju inte ut lika mycket effekt eller vrid som en B23/230 då du har mindre motorvolym i din B21.


10 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#3
Turbo har funnits i åtanke, men då jag hört att förgasare o turbo inte brukar gå ihop, så vart jag inte lika sugen på idén.
Min största "oro" var om man behövde just en precis kam som passade eller om det gick me vilken som helst..
Smidda kolvar ska gå, men då vet jag ej prisklassen.
Dubbla weber har jag förstått ska vara bra, men hur blir det då i motorutrymmet? Finns det liksom plats?

5 686 Inlägg
13 oktober 2013
#4
Turbo funkar fint med förgasare, går däremot inte att ta ut så mycket mer än 170hk innan bränslepump och förgasare inte klarar av att leverera tillräckligt med soppa längre.

Här har du guide på hur man bygger om sin original-förgasare till turbo-förgasare:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … 32#p263932

Sen måste bränslepumpen modifieras för att få högre bränsletryck i relation till laddet.
Det gör man enklast genom att montera en 4mm slangnippel under membranet i pumpen, sedan drar du en slang mellan tryckrör/tryckbox till denna slangnippel.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5132

Eftersom oljetråget är av stål så är det inga problem att svetsa dit en rörstump för oljeretur.
Skaffa ett rör med ca 15mm innerdiameter, bocka det eller snekapa det och borra sedan ett hål så högt upp du kan i tråget och svetsa fast rörstumpen. (Du tar självklart ner tråget och rengör det innan du borrar och svetsar)

Sedan skaffar du ett turbo-grenrör, en turbo, ett Y-kors eller en oljesandwich att ta ut oljetryck till turbon. 1/8" npt anslutning är det där oljetryckskontakten sitter.

Tryckrör bygger du lättast av avgasrör.
Sedan behövs ju tryckslangar och en intercooler om du tänkt ta ut lite vettig effekt.

Och till sist så måste förgasarnålen slipas för att ge mer soppa när laddet kommer. Detta är det svåraste att få till eftersom motorn rasar om man slipar för lite för då går motorn för snålt och slipar man alldeles för mycket så går den för fett och man tappar effekt.

Brukar dyka upp AT-satser på blocket, tradera och säljes-delar i diverse forum ibland, det är ju det absolut enklaste sättet att förgasar-turbokonvertera. Specielllt om du får tag i ett avgascertifikat på AT-satsen för då kan du regga in bilen med det.


Ja du behöver ju en kam som passar i din topp iaf wink
Sen behöver du en kam-profil som passar din motorsetup och den motorkaraktären du är ute efter.

Nä jag vet inte heller vad smidda kolvar går på. Men dem ligger väl runt 500-1000 per kolv inkl ringar.

Ja nog ska det finns plats, de flesta folkracebilar har ju dubbla weber så du får leta efter lite motorrumsbilder och se hur trångt det är och hur mycket man eventuellt måste modifiera för att få plats med dem.


10 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#5
Oke,j tack! Ska dyka in lite djupare i det där smile

10 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#6
Oke,j tack! Ska dyka in lite djupare i det där smile


Sök