Turbo funkar fint med förgasare, går däremot inte att ta ut så mycket mer än 170hk innan bränslepump och förgasare inte klarar av att leverera tillräckligt med soppa längre.
Här har du guide på hur man bygger om sin original-förgasare till turbo-förgasare:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … 32#p263932Sen måste bränslepumpen modifieras för att få högre bränsletryck i relation till laddet.
Det gör man enklast genom att montera en 4mm slangnippel under membranet i pumpen, sedan drar du en slang mellan tryckrör/tryckbox till denna slangnippel.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5132Eftersom oljetråget är av stål så är det inga problem att svetsa dit en rörstump för oljeretur.
Skaffa ett rör med ca 15mm innerdiameter, bocka det eller snekapa det och borra sedan ett hål så högt upp du kan i tråget och svetsa fast rörstumpen. (Du tar självklart ner tråget och rengör det innan du borrar och svetsar)
Sedan skaffar du ett turbo-grenrör, en turbo, ett Y-kors eller en oljesandwich att ta ut oljetryck till turbon. 1/8" npt anslutning är det där oljetryckskontakten sitter.
Tryckrör bygger du lättast av avgasrör.
Sedan behövs ju tryckslangar och en intercooler om du tänkt ta ut lite vettig effekt.
Och till sist så måste förgasarnålen slipas för att ge mer soppa när laddet kommer. Detta är det svåraste att få till eftersom motorn rasar om man slipar för lite för då går motorn för snålt och slipar man alldeles för mycket så går den för fett och man tappar effekt.
Brukar dyka upp AT-satser på blocket, tradera och säljes-delar i diverse forum ibland, det är ju det absolut enklaste sättet att förgasar-turbokonvertera. Specielllt om du får tag i ett avgascertifikat på AT-satsen för då kan du regga in bilen med det.
Ja du behöver ju en kam som passar i din topp iaf
Sen behöver du en kam-profil som passar din motorsetup och den motorkaraktären du är ute efter.
Nä jag vet inte heller vad smidda kolvar går på. Men dem ligger väl runt 500-1000 per kolv inkl ringar.
Ja nog ska det finns plats, de flesta folkracebilar har ju dubbla weber så du får leta efter lite motorrumsbilder och se hur trångt det är och hur mycket man eventuellt måste modifiera för att få plats med dem.