3384
Sök

Vinterdäck 2013

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
19 november 2013
#41
Deception skrev:
För min del blev det Hankook winter i-pike w419 i år. Haft föregångaren W409 på en Bil utan antisladd och antispinn och de var riktigt bra så jag tänkte att de nya borde inte vara sämre i alla fall..

köpte på mig ett par beg w409 till våran Seat arosa. fungerar dom bra?  är smala däck som aset 155/65-14 så ska bli spännande att testa.  kände att det blir lite för mycket att köpa nya däck till alla 3bilar i år så köpt på mig beg för första gången.

Kör fort så hinner inget hända...

394 Inlägg
19 november 2013
#42
Är det någon som har erfarenhet av Nokian W+ dubbfritt?

205/55-16

Vore tacksam för synpunkter på det däcket:)

MVH//Stefan

404 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#43
Nu när det var lite kallare -2 grader var däcken mycket bättre än när det var +10.
(inbillar jag mig i alla fall)

/ Bengan

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
20 november 2013
#44
På min förstabil köpte jag billiga s.k. Kina-däck (minns inte märket), och det gör jag aldrig igen.
Räckte att vägbanan var blöt så spann hjulen.

De bilar jag köpt därefter har jag fått med bra sommar- och vinterdäck, men när jag själv ska köpa däck hädanefter blir det däck som bevisats vara bra.

Däck är trots allt en av de viktigaste säkerhetsfunktionerna på en bil.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
20 november 2013
#45
Bebben skrev:
På min förstabil köpte jag billiga s.k. Kina-däck (minns inte märket), och det gör jag aldrig igen.
Räckte att vägbanan var blöt så spann hjulen.

De bilar jag köpt därefter har jag fått med bra sommar- och vinterdäck, men när jag själv ska köpa däck hädanefter blir det däck som bevisats vara bra.

Däck är trots allt en av de viktigaste säkerhetsfunktionerna på en bil.

vill påstå att funktionen mellan ratten och förarstolen är den viktigaste säkerhetsfunktionen på alla fordon.

för är den rejält deffekt så hjälper det inte att man har antispinn antisladd abs 4wd och dom dyraste och bästa däcken..

för det är endå den funktionen som avgör hur bra allt anpassar sig till rådande förhållandet smile

Kör fort så hinner inget hända...

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
20 november 2013
#46
Growe skrev:
Bebben skrev:
På min förstabil köpte jag billiga s.k. Kina-däck (minns inte märket), och det gör jag aldrig igen.
Räckte att vägbanan var blöt så spann hjulen.

De bilar jag köpt därefter har jag fått med bra sommar- och vinterdäck, men när jag själv ska köpa däck hädanefter blir det däck som bevisats vara bra.

Däck är trots allt en av de viktigaste säkerhetsfunktionerna på en bil.

vill påstå att funktionen mellan ratten och förarstolen är den viktigaste säkerhetsfunktionen på alla fordon.

för är den rejält deffekt så hjälper det inte att man har antispinn antisladd abs 4wd och dom dyraste och bästa däcken..

för det är endå den funktionen som avgör hur bra allt anpassar sig till rådande förhållandet smile

Förvisso, men om jag behöver panikbromsa så gör jag det hellre med bra däck. wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
20 november 2013
#47
Bebben skrev:
Growe skrev:
Bebben skrev:
På min förstabil köpte jag billiga s.k. Kina-däck (minns inte märket), och det gör jag aldrig igen.
Räckte att vägbanan var blöt så spann hjulen.

De bilar jag köpt därefter har jag fått med bra sommar- och vinterdäck, men när jag själv ska köpa däck hädanefter blir det däck som bevisats vara bra.

Däck är trots allt en av de viktigaste säkerhetsfunktionerna på en bil.

vill påstå att funktionen mellan ratten och förarstolen är den viktigaste säkerhetsfunktionen på alla fordon.

för är den rejält deffekt så hjälper det inte att man har antispinn antisladd abs 4wd och dom dyraste och bästa däcken..

för det är endå den funktionen som avgör hur bra allt anpassar sig till rådande förhållandet smile

Förvisso, men om jag behöver panikbromsa så gör jag det hellre med bra däck. wink

fast måste du panikbromsa har du kört förfort redan från början om man ska hårdra det ;-)

tror du förstår vart jag vill komma.. och jag förstår vad du menar..och instämmer framför allt med vinterdäck.

hade jag haft råd hade jag köpt till nokian till alla 3bilar men den som rullar minst får sämst däck därav hänkuksdäcken smile

den senaste versionen blev dock rejält bra i något test..lite lustigt faktist..

Kör fort så hinner inget hända...

Cupra_
20 november 2013
#48
Growe skrev:
Deception skrev:
För min del blev det Hankook winter i-pike w419 i år. Haft föregångaren W409 på en Bil utan antisladd och antispinn och de var riktigt bra så jag tänkte att de nya borde inte vara sämre i alla fall..

köpte på mig ett par beg w409 till våran Seat arosa. fungerar dom bra?  är smala däck som aset 155/65-14 så ska bli spännande att testa.  kände att det blir lite för mycket att köpa nya däck till alla 3bilar i år så köpt på mig beg för första gången.

Jag hade dem på en Volvo 855 som ju är betydligt tyngre än en arosa såklart, men jag hade inga som helst problem med mina, hade dem 2 vintrar sen såldes bilen.. Inga sladdar, hyffsat bra i backar.. Helt enkelt prisvärda.

79 Inlägg
12 december 2014
#49
Sorry för trådlyft men det kanske är försvarligt i detta fallet.

Det vore kul med en uppdatering från folk som har hunnit köra en ett tag nu på sina däck. Jag behöver snart nya och har riktat in mig på Hakka 8 men börjar fundera lite på om inte Hakka R2 kan vara ett alternativ...

Har en Saab 9-3 05a med antispinn/sladd.

Cupra_
13 december 2014
#50
Perb67 skrev:
Sorry för trådlyft men det kanske är försvarligt i detta fallet.

Det vore kul med en uppdatering från folk som har hunnit köra en ett tag nu på sina däck. Jag behöver snart nya och har riktat in mig på Hakka 8 men börjar fundera lite på om inte Hakka R2 kan vara ett alternativ...

Har en Saab 9-3 05a med antispinn/sladd.

Jag har hakka R2 på firmabilen och hakka 7 på Volvon.

De dubbfria är bra på blöt asfalt, och torr asfalt. Men avsevärt sämre vid vinterväglag. Antispinn och antisladd hjälper föga när det är dags att bromsa.. Har alla system på båda bilarna, framhjulsdrift på båda också.

Personligen hade jag kört på dubbat oavsett.

2 751 Inlägg
13 december 2014
#51
Deception skrev:
Perb67 skrev:
Sorry för trådlyft men det kanske är försvarligt i detta fallet.

Det vore kul med en uppdatering från folk som har hunnit köra en ett tag nu på sina däck. Jag behöver snart nya och har riktat in mig på Hakka 8 men börjar fundera lite på om inte Hakka R2 kan vara ett alternativ...

Har en Saab 9-3 05a med antispinn/sladd.

Jag har hakka R2 på firmabilen och hakka 7 på Volvon.

De dubbfria är bra på blöt asfalt, och torr asfalt. Men avsevärt sämre vid vinterväglag. Antispinn och antisladd hjälper föga när det är dags att bromsa.. Har alla system på båda bilarna, framhjulsdrift på båda också.

Personligen hade jag kört på dubbat oavsett.

Mig veterligen är dubb sämre i snö och modd också, rent generellt.
Is är dom överlägsna på dock.

Who Djaa bless no man curse

Cupra_
13 december 2014
#52
DasAuto skrev:
Deception skrev:
Perb67 skrev:
Sorry för trådlyft men det kanske är försvarligt i detta fallet.

Det vore kul med en uppdatering från folk som har hunnit köra en ett tag nu på sina däck. Jag behöver snart nya och har riktat in mig på Hakka 8 men börjar fundera lite på om inte Hakka R2 kan vara ett alternativ...

Har en Saab 9-3 05a med antispinn/sladd.

Jag har hakka R2 på firmabilen och hakka 7 på Volvon.

De dubbfria är bra på blöt asfalt, och torr asfalt. Men avsevärt sämre vid vinterväglag. Antispinn och antisladd hjälper föga när det är dags att bromsa.. Har alla system på båda bilarna, framhjulsdrift på båda också.

Personligen hade jag kört på dubbat oavsett.

Mig veterligen är dubb sämre i snö och modd också, rent generellt.
Is är dom överlägsna på dock.

Min personliga mening och just med däcken och bilarna jag skrev om är att på lös snö (oplogat) så gör dubben ingen Skillnad. Däremot på packad snö fungerar de bättre.

Jag vet inte hur vägarna ser ut hos dig, men här fryser de på nätterna och töar på dagarna vilket gör att det ibland är ren blankis på morgonen.

och Dupont
581 Inlägg
14 december 2014
#53
Deception skrev:
DasAuto skrev:
Deception skrev:

Jag har hakka R2 på firmabilen och hakka 7 på Volvon.

De dubbfria är bra på blöt asfalt, och torr asfalt. Men avsevärt sämre vid vinterväglag. Antispinn och antisladd hjälper föga när det är dags att bromsa.. Har alla system på båda bilarna, framhjulsdrift på båda också.

Personligen hade jag kört på dubbat oavsett.

Mig veterligen är dubb sämre i snö och modd också, rent generellt.
Is är dom överlägsna på dock.

Min personliga mening och just med däcken och bilarna jag skrev om är att på lös snö (oplogat) så gör dubben ingen Skillnad. Däremot på packad snö fungerar de bättre.

Jag vet inte hur vägarna ser ut hos dig, men här fryser de på nätterna och töar på dagarna vilket gör att det ibland är ren blankis på morgonen.

Var en trafikolycka igår här hemma, kom hem en kvart innan det hände, var perfekt grepp då, en kvart senare gick det inte å stå på vägen. Den lilla lutningen var tillräcklig för att man skulle helt enkelt glida av vägen.

Gick bra med föraren(var själv). Men titta man på bilen så tror man inte det.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

2 751 Inlägg
14 december 2014
#54
Deception skrev:
DasAuto skrev:
Deception skrev:

Jag har hakka R2 på firmabilen och hakka 7 på Volvon.

De dubbfria är bra på blöt asfalt, och torr asfalt. Men avsevärt sämre vid vinterväglag. Antispinn och antisladd hjälper föga när det är dags att bromsa.. Har alla system på båda bilarna, framhjulsdrift på båda också.

Personligen hade jag kört på dubbat oavsett.

Mig veterligen är dubb sämre i snö och modd också, rent generellt.
Is är dom överlägsna på dock.

Min personliga mening och just med däcken och bilarna jag skrev om är att på lös snö (oplogat) så gör dubben ingen Skillnad. Däremot på packad snö fungerar de bättre.

Jag vet inte hur vägarna ser ut hos dig, men här fryser de på nätterna och töar på dagarna vilket gör att det ibland är ren blankis på morgonen.

Sådant kan man diskutera om i all oändlighet, det är aldrig samma situation dygnet runt på vintern, man får helt enkelt anpassa farten efter förhållande som man brukar säga smile

Who Djaa bless no man curse


Sök