Jag får känslan av att du är en teoretiker som tänker mkt, och läser mkt men kanske inte polerar så mkt?
Jag vet inte om du läste den där tråden innan eller efter du skrev förra inlägget?
Jag har testat några olika mymätare eller µm mätare om vi ska va korrekta och använder en då o då när man får in handmålade bilar.
Men jag har aldrig testat en som mäter de olika skikten och då du talar om hur bra de är så får du gärna berätta vilken du har eller vilka du testat och presentera vad dom kostar, dvs en som kan avgöra vad som är klarlack.
Som jag förklarade handlar det inte om att se lager i µm utan att man kan se lackens struktur och på en orginallack lätt räkna ut att när du har slut på struktur har du jäkligt lite kvar att jobba med...
Jag vet inte om det är för att vi jobbar med alla stegen i lackering och polering, även har tillgång till µm mätare och har polerat igenom åtskilliga klarlackskikt men jag har lite svårt att förstå hur man inte kan förstå att en lack inte är mkt tjockare än sina djupaste dalar..
Vi gör ett nytt försök.
Tänk att en klarlack har en struktur som berg och dalar och basen är det raka sträcket du ser i botten på dessa dalar
VVVVVV du gör en noggrann polering och ytan ser ut såhär
vvvvv sen gör du ytterligare en noggran polering eller 10 lättare eller kanske 20 eller 5.. och då ser ytan ut såhär ___________ när den ser ut sådär är den jäkligt grann att kolla på men du har inte mkt kvar att polera innan basen kommer fram..
Inte heller kan du få några djupare repor om du ska kunna polera bort dom, minns att du klagade på att någon kämnat kvar lite struktur när dom visade en bild på en audi dom polerat, och kör man bort strukturen eller the orange peel som du antagligen skulle uttrycka det, finns det inte mkt kvar att korrigera med sen.
Men på en omlackad yta som har mkt klarlack kan det mer se ut såhär.
VVVVVVVV
=======
Och då har du större användning av en mätare, då kan det vara smidigt att ta fram våtslippappret första gången så du bara har kvar ======= och ofta ändå ha mer att jobba med än en obearbetad klarlack på en fabrikslack.
Jag hoppas du fick lite mer förståelse för hur man kan räkna ut hur mkt man kan bearbeta en klarlack..
MVH/
Rubank skrev:
såhär tänker jag: ju bättre verktyg, ju bättre medel, ju bättre trissor, ju bättre tekniska hjälpmedel - ju mindre risker är det att man gör fel, ju större chanser till ett bättre resultat.
din förmåga att se skillnad i lager på µm måste vara något i hästväg! inom industrin kan man det inte och det är väl där de flesta mätare tas fram och säljs.
Bra tanke med att tipsa om en bra för privatpersoner dock - se denna tråd på Autogeek där fler upptäckt fördelen med att veta vad man har och vad man tagit bort när man polerar sin bil!
http://www.autogeekonline.net/forum/pro … ryone.htmlkostnaden varierar beroende på säljare men runt 1000spänn. OBS! det här är inte en lagervisande mätare. står en hel del visheter i den tråden om hur det är tänkt att använda den.