Om du bara kunde acceptera att man med rutin skapar sig en uppfattning om hur mkt mer man kan köra på en redan polerad klarlack så skulle mina argument kännas logiska.
Du hänvisade till en ptg, och hävdar att den kan mäta enbart klarlacken, vilket vissa av dom kan men dom är på tok för dyra för att någon som ska polera bilen första gången ska köpa en.
Jag hittade en billig variant här.
https://www.globaltestsupply.com/c/187/ … _Gage.html2200$ är ju ett fynd.
Bara för att jag inte tycker det är en viktig del för någon som ska polera bilen första gången betyder det inte att jag är superanti, de billigare varianterna är som jag skrev bra att ha på handmålade/ommålade bilar där jag då och då använder mätare.
Och att jag inte skulle kört genom lacken på en bil utan att vara beredd på det blir ju oxå ganska logiskt om du köper att man kan se om det finns mkt klarlack kvar att jobba med..
Vad det kostar att lacka är ju troligt individuellt, men vi gör bättringslack från 2000kr och uppåt.
Du slänger dig med så fina ord så ja blir lite osäker, med non abrasive menar du lackskydd eller fyllande produkter då eller polermedel som genom att ge trissan mer friktion avverkar?
Citera gärna nån sida på nätet.
Jag har arbetat med detta i 12 år på daglig basis, arbetar enbart åt privata kunder, står alltså inte o gör snabbjobb åt bilhandlare om dagarna.
Vi pysslar även med lackering och renovering, vilket kräver lite känsla för materialen och hur som fungerar.
Vi arbetar även med produktutveckling åt andra företag och även egna produkter.
Men jag personligen är inte så mkt av en teoretiker utan mer praktiskt, visst läser jag mkt online men jag testa och bekräftar att det verkligen fungerar innan jag rekommenderar det.
Vi håller utbildningar, där vi även går igenom hur en my mätare fungerar.
Jag snackar med o supportar dagligen proffskunder och har en rätt bra koll på vad proffskunder går för och de flesta är nog överens om att man skapar en känsla om hur mkt man kan köra på en klarlack..
Sen skulle jag gärna se lite bilder du tagit, då det precis som i övrigt känns som du läst om hur man tar bilder vid polering.
Jag fotar billack varje dag men är rätt värdelös på det men har förstått hur mkt roligare dom som är duktiga att fota får det att se ut.
Jag känner att du fått hyffsade svar på dina frågor, medans du bara slingrat dig från mina..
Men jag känner att det är mer givande att hjälpa folk som faktiskt tar till sig när man förklarar.
//
Rubank skrev:
"Jag säger inget om att en mymätare inte är funktionell" nej du refererar till "gissningslek" ??
" gissningsleken och köpa klarlacksmätare för 10 tusentals kronor" - som att du inte förstår att det är tvärtom?
nu tar jag min tumstock och gissar längden på den här plankan?? wtf! har du ett instrument som säger xxmicroner så vet du ju ifall du skall göra nåt eller inte. nej tänker du gissningslek när skall mäta något med ett instrument är det något fel på dig? eller ja troll, då förstår jag dig mer.
att du inte kört igenom lacken på en bil utan att berätta det före för kunden låter otroligt, lite som en efterkonstruktion. Jag har aldrig gjort fel typ. heter det inte "vis av erfarenhet", troll igen? eller är du en supermänniska som inte gör fel? återigen svarade du inte vad det kostar att lacka om det skulle bli fel, samt vad du tycker det skall kosta för att du skall ta steget och börja använda en klarlacksmätare?
återigen speglas din attityd mot att använda en mätare som ett hjälpmedel med "Det skulle du själv kunna kontrollera om du använder dig av den där ptgn som du förespråkar. och så länge du inte kör genom klarlacken kan du va säker på att det bara är klarlack du avverkat;) "
wtf! bestäm dig, är du emot hjälpmedel eller inte? läste du ens tråden jag klistrade in? eller trollar du mer?
att polermedel kan innehålla slipmedel är väl inget konstigt? trollar du igen nu? det är därför man skiljer på dessa genom abrasive och non abrasive medel. det är inget jag har hittat på. men jag gissar att du trollar igen, då det är helt omöjligt att inte veta om detta om man arbetar inom rekond.
så sluta trolla och svara ärligt istället på de frågor som kommer, vet du inte säg det istället eller gör som jag och hänvisa till de som testat så folk få bilda sig en egen uppfattning istället för att ta mig på orden om det!