2847
Sök

Volvo 142 Custom

LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.

914 240 Visningar
Uppdaterades senast 5 oktober 2019
684 Inlägg
10 september 2014
Trådstartare
#1061
VictorP skrev:
Donic skrev:
gamla 740 helskinns stolar utan nackstöd då?

går ju sätta någon täckplugg bara för hålen...
Ja men det blir inte lika lent utseende på att.

Edit: Golfstolar kanske? Brukar vara himmla  sköna detsutom wink
http://www.blocket.se/kalmar/2St_golf2_ … 21&w=3
Hmm, golfstolar..... Tycker nog det blir lite sportigt, tanken är ju en glidare typ, kan inte riktigt se golfstolarna i huvudet.... Dessutom är de ju inte från en Volvo! big_smile


Allfixare
1 475 Inlägg
10 september 2014
#1062
Duett stolar då?


341 Inlägg
10 september 2014
#1063
Paulit skrev:
VictorP skrev:
Golfstolar kanske? Brukar vara himmla  sköna detsutom wink
http://www.blocket.se/kalmar/2St_golf2_ … 21&w=3
Hmm, golfstolar..... Tycker nog det blir lite sportigt, tanken är ju en glidare typ, kan inte riktigt se golfstolarna i huvudet.... Dessutom är de ju inte från en Volvo! big_smile
Måste det vara från en Volvo då? wink
Men jag är med på hur du tänker, mindre sport mer glidande smile


Lillen
213 Inlägg
11 september 2014
#1064
Golf har ju antingen sportstolar eller vanliga.
De ÄR fällbara , även om de är från en fyrdörrars.
Men på fyrdörrars finns ingen spak monterad.
Då får man göra som på gamla volvo och sätta dit ett handtag nere.

Frågan är ju om inte orginalpassar bäst om man klär om dem?!


53 Inlägg
11 september 2014
#1065
Fäller in ett förslag jag också då smile

Stolar från en volvo men som ska gå att fälla ryggstödet på finns det ju en del att välja mellan, 780, c70, 480 tex.
och ska dom lix kläs om så är det ju bara att inte göra hål för nackstöden. wink
riktigt fränt projekt iaf big_smile
Senast redigerat av zZackEe (11 september 2014)


25 Inlägg
11 september 2014
#1066
fram stolarna i min v70n är fällbara, dessutom är dem grymt sköna! sådana borde du satsa på, (helskin)
(Y)


762 Inlägg
11 september 2014
#1067
zZackEe skrev:
Fäller in ett förslag jag också då smile

Stolar från en volvo men som ska gå att fälla ryggstödet på finns det ju en del att välja mellan, 780, c70, 480 tex.
och ska dom lix kläs om så är det ju bara att inte göra hål för nackstöden. wink
riktigt fränt projekt iaf big_smile
Även Volvo 262C har rätt snygga säten! smile


Wolf_89
446 Inlägg
11 september 2014
#1068
Garagemuppen skrev:
zZackEe skrev:
Fäller in ett förslag jag också då smile

Stolar från en volvo men som ska gå att fälla ryggstödet på finns det ju en del att välja mellan, 780, c70, 480 tex.
och ska dom lix kläs om så är det ju bara att inte göra hål för nackstöden. wink
riktigt fränt projekt iaf big_smile
Även Volvo 262C har rätt snygga säten! smile
Och det är äldre stil på dom. Så skulle kunna passa riktigt bra.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
11 september 2014
#1069
Wolf_89 skrev:
Garagemuppen skrev:
zZackEe skrev:
Fäller in ett förslag jag också då smile

Stolar från en volvo men som ska gå att fälla ryggstödet på finns det ju en del att välja mellan, 780, c70, 480 tex.
och ska dom lix kläs om så är det ju bara att inte göra hål för nackstöden. wink
riktigt fränt projekt iaf big_smile
Även Volvo 262C har rätt snygga säten! smile
Och det är äldre stil på dom. Så skulle kunna passa riktigt bra.
Måste ju vara grymt dyra.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

762 Inlägg
12 september 2014
#1070
Lillkanto skrev:
Wolf_89 skrev:
Garagemuppen skrev:
Även Volvo 262C har rätt snygga säten! smile
Och det är äldre stil på dom. Så skulle kunna passa riktigt bra.
Måste ju vara grymt dyra.
Ja tyvärr.. Men det finns ju annars lädersäten till 242 som är väldigt snygga och kan passa ganska bra! smile
https://www1.garaget.org/archive/182/181798/314029/314029-3347798.jpg
Senast redigerat av Garagemuppen (12 september 2014)


Wolf_89
446 Inlägg
12 september 2014
#1071
Garagemuppen skrev:
Lillkanto skrev:
Wolf_89 skrev:

Och det är äldre stil på dom. Så skulle kunna passa riktigt bra.
Måste ju vara grymt dyra.
Ja tyvärr.. Men det finns ju annars lädersäten till 242 som är väldigt snygga och kan passa ganska bra! smile
http://www1.garaget.org/archive/182/181798/314029/314029-3347798.jpg
Dom där ser ju nya ut. Och riktigt sköna.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

762 Inlägg
12 september 2014
#1072
Wolf_89 skrev:
Garagemuppen skrev:
Lillkanto skrev:

Måste ju vara grymt dyra.
Ja tyvärr.. Men det finns ju annars lädersäten till 242 som är väldigt snygga och kan passa ganska bra! smile
http://www1.garaget.org/archive/182/181798/314029/314029-3347798.jpg
Dom där ser ju nya ut. Och riktigt sköna.
Dom är nya också, hehe. smile


563 Inlägg
13 september 2014
#1073
Hej

Tycker att säten etc är bland det viktigaste i bilar generellt.
Allt som oftast så ser man extrema byggen med "köpe" stolar etc vilket i min mening förtar stora delar av bygget.

Så, om jag skall säga vad jag tycker så tycker jag att du skall gå på två stolar med nybyggda stommar.
Det jag skulle vilja se i denna är 2 stolar fram med en form som gör att det faktiskt ser ut som en helsoffa.
Skall du köra automat eller manuell.? kanske har missat detta i tråden men om du går på automat så är det ju inget krav att spaken skall sitta i golvet på de nyare lådorna.  Går detta att lösa så skulle "soffan" vara fullt lösbar.

Jag samarbetar med Thors bilsadelmakeri och jag kan säga att det är inga problem att fixa "soff" looken med 2 stolar.

Mikael  kan dessutom bygga och sy allt, nytt anpassat mönster, nytt anpassat skum etc.

Prata med Mikael och hälsa från mig så kan han säkert ge dig ett par råd om hur du kan göra.
Jag tycker tex att en mörkt grå alcantara tillsammans med en ljus alcantara skulle göra bilen snygg.
Jag skulle försöka att hålla lite ljusare färger på interiören då ljuset blir påverkat av den ändrade taklinjen.


Som kuriosa så syr Mikael alla klädslar till Volvos designavdelning inför kommande modeller.
Detta gör att Mikael har all nödvändig kunskap att få detta att se ORIGINAL ut.
Att han sedan har en helvetes massa erfarenhet av amerikanare etc gör ju inte ont heller smile

Behöver jag säga att Mikael är proffs!! smile

Thors bilsadelmakeri
www.thorsbilsadelmakeri.se

mvh

Thomas
Senast redigerat av polo_td (13 september 2014)


684 Inlägg
14 september 2014
Trådstartare
#1074
Tack för alla förslag, roligt att läsa vad ni alla hittar på! big_smile

Dock krävs en det en del tur att hitta föreslagna säten på marknaden, och turen bör fortsätta med en lotto-vinst för att finansiera dem.... Har man obegränsat med pengar skulle originalsätena redan varit omsydda, men det har jag tyvärr inte... big_smile


81 Inlägg
14 september 2014
#1075
Funkar det med mittkonsollen med originalstolarna?

The Devil is in the details...

684 Inlägg
14 september 2014
Trådstartare
#1076
greasemonkey2 skrev:
Funkar det med mittkonsollen med originalstolarna?
Mjaäe, det gör det inte... Man måste flytta ut stolarna åt sidan några centimeter.

Men... Jag tänkte faktiskt inte använda den, eller jo, hälften ungefär. Kapa konsollen efter växelspaken och modda till den där, och sedan ha en handbroms-spak från ev. 240. Vi får se, det där är inte planerat klart än. big_smile


Forest Fun!!!
54 Inlägg
23 september 2014
#1077
Efter att ha sträck läst tråden så kan jag inte säga annat än att jag är avundsjuk på ditt bilmekande fast att det vart en del pauser och motivations hinder.
Hade massa saker jag tänkte skriva både bra och dåliga men dom har änna försvunnit under tiden som man har läst sida efter sida..

Prem lagt och denna bilen ska följas tills den är klar..

Grymt bra jobbat med bilen. smile

Gummi är färsk vara, Spara inte på det.

684 Inlägg
24 september 2014
Trådstartare
#1078
thn_ragger skrev:
Efter att ha sträck läst tråden så kan jag inte säga annat än att jag är avundsjuk på ditt bilmekande fast att det vart en del pauser och motivations hinder.
Hade massa saker jag tänkte skriva både bra och dåliga men dom har änna försvunnit under tiden som man har läst sida efter sida..

Prem lagt och denna bilen ska följas tills den är klar..

Grymt bra jobbat med bilen. smile
Hoppas du haft trevlig läsning! Kommer att vara mer i garaget inom en snar framtid då utomhusprojekten börjar se sitt slut, och hösten kommer med stormsteg...


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
24 september 2014
#1079
Paulit skrev:
thn_ragger skrev:
Efter att ha sträck läst tråden så kan jag inte säga annat än att jag är avundsjuk på ditt bilmekande fast att det vart en del pauser och motivations hinder.
Hade massa saker jag tänkte skriva både bra och dåliga men dom har änna försvunnit under tiden som man har läst sida efter sida..

Prem lagt och denna bilen ska följas tills den är klar..

Grymt bra jobbat med bilen. smile
Hoppas du haft trevlig läsning! Kommer att vara mer i garaget inom en snar framtid då utomhusprojekten börjar se sitt slut, och hösten kommer med stormsteg...
Det bästa med höst och vinter... frugan kan inte tvinga ut en för att klippa gräsmatta eller rensa i rabatter big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Wolf_89
446 Inlägg
24 september 2014
#1080
quinna skrev:
Paulit skrev:
thn_ragger skrev:
Efter att ha sträck läst tråden så kan jag inte säga annat än att jag är avundsjuk på ditt bilmekande fast att det vart en del pauser och motivations hinder.
Hade massa saker jag tänkte skriva både bra och dåliga men dom har änna försvunnit under tiden som man har läst sida efter sida..

Prem lagt och denna bilen ska följas tills den är klar..

Grymt bra jobbat med bilen. smile
Hoppas du haft trevlig läsning! Kommer att vara mer i garaget inom en snar framtid då utomhusprojekten börjar se sitt slut, och hösten kommer med stormsteg...
Det bästa med höst och vinter... frugan kan inte tvinga ut en för att klippa gräsmatta eller rensa i rabatter big_smile
Bara till o njuta. Snart kommer dom att jaga ut er och skotta snö smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.


Sök