Tjenare alla!, Köpte för ett tag sedan en 745a som jag försökt få till att gå men ger nu upp då jag satt mig ordentligt på pottkanten!.
Ändrat rubriken nu istället för att skapa ny tråd!.
Har problem med min hallgivare då jag fick reda på hur man mäter den och får skumma värden!
Så som jag fick reda på hur man gör:
Mäta hallgivare:
Peta tillbaka gummidamasken bakom kontakten (mot kabeln).
Koppla ur tändkabeln från tändspolen.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge).
Mät spänningen (volt) mellan stiftet i mitten och jord.
Vrid runt motorn med handkraft (plocka ur tändstiften så går det lättare)
samtidigt som du håller koll på voltmätaren.
Den skall pendla mellan (låg) ca 0 till 0,7 volt & (hög) ca 1,8 till 5 volt.
Kontakten måste sitta i hallgivaren då du mäter.Nu när jag mäter min:
Först så tog jag loss kontaktstycket och mätte så jag hade ström till hallgivaren vilket jag hade:
Sedan på ren "Skoj" så mätte jag på den gröna kabeln utan att jag kopplat ihop den med hallgivaren och fick här 4,98V? Borde det inte vara noll här när det inte är ihop kopplat?
Satte sedan ihop och drog upp en kabel från den gröna(för lättare mätning) och snurrade på motorn. Fick då 8,06V men den var helt still när man snurrade?
Frågorna är då följande..
1.Troligtvis är ju hallgivaren skrot eftersom jag inte får någon skillnad när jag snurrar på motorn men tycker 8V är väldigt högt?
2. Varför har jag ström i den gröna när det inte är ihopkopplat?. Ska det vara så eller kan det vara att den kabeln är skavd samt även en plus kabel så den får tjuvström?
3. Vart går den gröna kabeln ifrån hallgivaren?. Går den till styrboxen för tändning så kan det väll vara den som är skrot?
4. Kan det vara så att pga att den läcker olja bak där (vanligt) så tjuvar den gröna ström från den röda för att det är olja i kontakten?
Vore grymt tacksam om någon som
KAN detta kunde hjälpa till..
Mvh Daniel