3920
Sök

Volvo 745-88 akut hjälp med hallgivare!

317 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjenare alla!, Köpte för ett tag sedan en 745a som jag försökt få till att gå men ger nu upp då jag satt mig ordentligt på pottkanten!.


Ändrat rubriken nu istället för att skapa ny tråd!.

Har problem med min hallgivare då jag fick reda på hur man mäter den och får skumma värden!

Så som jag fick reda på hur man gör:

Mäta hallgivare:
Peta tillbaka gummidamasken bakom kontakten (mot kabeln).
Koppla ur tändkabeln från tändspolen.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge).
Mät spänningen (volt) mellan stiftet i mitten och jord.
Vrid runt motorn med handkraft (plocka ur tändstiften så går det lättare)
samtidigt som du håller koll på voltmätaren.
Den skall pendla mellan (låg) ca 0 till 0,7 volt & (hög) ca 1,8 till 5 volt.

Kontakten måste sitta i hallgivaren då du mäter.



Nu när jag mäter min:

Först så tog jag loss kontaktstycket och mätte så jag hade ström till hallgivaren vilket jag hade:
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159914/159914-9447bd8034b21556d5b35f4ac14f9132.jpg

Sedan på ren "Skoj" så mätte jag på den gröna kabeln utan att jag kopplat ihop den med hallgivaren och fick här 4,98V? Borde det inte vara noll här när det inte är ihop kopplat?
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159914/159914-63d96d6585dfc6fc12b1963474ec988c.jpg

Satte sedan ihop och drog upp en kabel från den gröna(för lättare mätning) och snurrade på motorn. Fick då 8,06V men den var helt still när man snurrade?
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159914/159914-d322e9f2a1503e00f26ca94fdfac64ad.jpg

Frågorna är då följande..
1.Troligtvis är ju hallgivaren skrot eftersom jag inte får någon skillnad när jag snurrar på motorn men tycker 8V är väldigt högt?

2. Varför har jag ström i den gröna när det inte är ihopkopplat?. Ska det vara så eller kan det vara att den kabeln är skavd samt även en plus kabel så den får tjuvström?

3. Vart går den gröna kabeln ifrån hallgivaren?. Går den till styrboxen för tändning så kan det väll vara den som är skrot?

4. Kan det vara så att pga att den läcker olja bak där (vanligt) så tjuvar den gröna ström från den röda för att det är olja i kontakten?


Vore grymt tacksam om någon som KAN detta kunde hjälpa till..

Mvh Daniel
Senast redigerat av DanielAsplund (26 oktober 2013)

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

6 119 Inlägg
24 oktober 2013
#2
Hej!
Brorsan har ett likande fel på sin 745:a -87 (230F). Började efter att vi bytt topplockspackning för två veckor sedan.
Motorn startar bra men kan plötsligt lägga av.
Vi har bytt tändstift, rotor, fördelarlock, hallgivare, bränslerelä, insprutning relä (sitter vid expansionskärlet) tändförstärkare (sitter på insidan av vänster framskärm). Återstår bara bensinpumparna, bensinfilter och återkoppling av bränslet från spridarna (styrs av vakumklockan upptill på spridarbryggan.
Bränslerelät ska definitivt inte bli varmt!
Senast redigerat av jaka54 (24 oktober 2013)


317 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan har ett likande fel på sin 745:a -87 (230F). Började efter att vi bytt topplockspackning för två veckor sedan.
Motorn startar bra men kan plötsligt lägga av.
Vi har bytt tändstift, rotor, fördelarlock, hallgivare, bränslerelä, insprutning relä (sitter vid expansionskärlet) tändförstärkare (sitter på insidan av vänster framskärm). Återstår bara bensinpumparna, bensinfilter och återkoppling av bränslet från spridarna (styrs av vakumklockan upptill på spridarbryggan.
Bränslerelät ska definitivt inte bli varmt!

Japp vakumklockan är som jag kallar de tryckregulator smile, Nej tycker det är konstigt jag med men vad f*n orsakar det?.. och just att det inte slår till efter den stannat och att den ändå inte startar när man bryggar.. Det som är nämnbart är att det slår inte till på tändningen alltså så pumpen bygger tryck men slår till såfort man vrir på starten och när bilen är igång förut efter att den dött :S

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

317 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#4
Inte fått mke till svar här men bilen går nu:), Visade sig vara hallgivaren trotts att jag hade gnista första gången smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5


Sök