2990
Sök

Volvo 740 -90 kylarvätskan kokar

32 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Bytte topp på min schlet40 till 531 och nu när jag startar bilen så kokar den. Termostaten är helt nybytt och vattenpumpen ser helt okej ut. Den driver iaf. Någon som vet vad man kan testa? Har fastnat. sad

Hälsningar,

2 250 Inlägg
29 oktober 2013
#2
Kylsystemet är inte tätt! Det läcker någonstans. Droppar det inte ut vatten, så är det i de övre delarna det läcker. En gång på en av mina bilar var det locket till expansionskärlet som pyste. Då blir det inget övertryck i systemet,så som alla nyare bilar är konstruerade att jobba med närde blir varma.
Mormors gamla tryckkokare (potatiskokare) kokar potatis på rekordtid vid ca 130 grader vattentemp. Normalt utan tryck kan inte vattnet bli varmare än 100 grader. På t ex Himalaya så kokar vattnet vid 85 - 90 grader, för där är lufttrycket lägre!
Kanske glömt att dra åt någon slangklämma?

I locket sitter vanligtvis de två fjäderbelastade ventiler som reglerar trycket i systemet. Går alltså inte att köra utan lock eller med en termospropp.

En släpper in luft när motorn kallnar (annars skulle slangar mm sugas ihop. Och en släpper ut tryck när det blir för högt, annars skadas t ex kylarens celler.

2 250 Inlägg
29 oktober 2013
#3
PÅ en gammal Mersa så gick det att vända termostaten fel..... den kokade och skar.

Är termostaten lika konstruerad som original? Vissa ska ha ett litet hål med en"spik" i som gör att lite vatten alltid passerar. Detta för att varmvatten ska kunna komma till termostaten och förbi. För att värma termostaten. Annars tar det för lång tid för att öppna och bilen hinner koka!

Kanske är det fel på den nya termostaten? Lägg den i en kastrull och värm vattnet. Det ska synas att den öppnar vid t ex 86 grader om det är en 86 graders termostat. Står stämplat på den.

5 198 Inlägg
29 oktober 2013
#4
hur lång tid tar det innan den kokar ?

32 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#5
Tavk för svaren! Skall kika på termostaten.
Det tar ungefär 7 min innan den kokar ifrån att den är kall.

Forummoderator
18 009 Inlägg
29 oktober 2013
#6
superiorr skrev:
Tavk för svaren! Skall kika på termostaten.
Det tar ungefär 7 min innan den kokar ifrån att den är kall.

Ska du ändå plocka ur den så testa utan termostat... Kokar bilen då så är ju felet ngt annat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 198 Inlägg
29 oktober 2013
#7
7 minuter ? blir vattnet hett på 7 minuter ?,,,,, känn på vattnet,,

498 Inlägg
29 oktober 2013
#8
Om det inte hjälper med allt det andra så tror jag du har en spricka i toppen. När toppen börjar bli varm öppnar sig sprickan/sprickorna och skickar ut kompression genom kylsystemet.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

5 198 Inlägg
29 oktober 2013
#9
SLG skrev:
Om det inte hjälper med allt det andra så tror jag du har en spricka i toppen. När toppen börjar bli varm öppnar sig sprickan/sprickorna och skickar ut kompression genom kylsystemet.

troligast är det så,, skulle vattnet koka på 7 minuter då jäklar avger bilen värme så det heter duga

32 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#10
Tog av toppen idag igen och där blocket går ihop med toppen var det helt fyllt med vatten (cylindrarna heter det va?). Inte undra på att bilen inte startade... Antagligen vattenkanalerna som är bajs eller vad säger vi?

Men har sprutat med en slang igenom alla vattenslangar i motorn med rätt högt tryck, undrar om det kan vara därifrån som vattnet har kommit in? Bilen rullade och sen lät jag den stå över natten. Sen startade inte bilen igen. Då tog jag av toppen och ja.. resten förstår ni.

Hjälp, någon.
Senast redigerat av superiorr (30 oktober 2013)

111 Inlägg
14 november 2013
#11
Det är inte topplockspackningen som är pajj då? smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
14 november 2013
#12
superiorr skrev:
Tog av toppen idag igen och där blocket går ihop med toppen var det helt fyllt med vatten (cylindrarna heter det va?). Inte undra på att bilen inte startade... Antagligen vattenkanalerna som är bajs eller vad säger vi?

Men har sprutat med en slang igenom alla vattenslangar i motorn med rätt högt tryck, undrar om det kan vara därifrån som vattnet har kommit in? Bilen rullade och sen lät jag den stå över natten. Sen startade inte bilen igen. Då tog jag av toppen och ja.. resten förstår ni.

Hjälp, någon.

Du skrev ju så här i första inlägget?? ""och nu när jag startar bilen så kokar den""

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 686 Inlägg
14 november 2013
#13
superiorr skrev:
Tog av toppen idag igen och där blocket går ihop med toppen var det helt fyllt med vatten (cylindrarna heter det va?). Inte undra på att bilen inte startade... Antagligen vattenkanalerna som är bajs eller vad säger vi?

Men har sprutat med en slang igenom alla vattenslangar i motorn med rätt högt tryck, undrar om det kan vara därifrån som vattnet har kommit in? Bilen rullade och sen lät jag den stå över natten. Sen startade inte bilen igen. Då tog jag av toppen och ja.. resten förstår ni.

Hjälp, någon.

Jag hoppas du monterade en ny topplockspackning när du bytte topp/hade loss toppen. För annars blir det inte tätt då topplockspackningarna inte går att återanvända.
(kände att jag var tvungen att fråga då du inte ens verkar ha koll på vad komponenterna heter)

Har du dragit toppen som man ska?
Alltså först 20Nm sen 60Nm och till sist 90° allt i ett cirkelmönster (ifall du har original sträckbultar).

Det verkar inte heller vara helt ovanligt med sprickor i 531orna heller så det kan vara orsaken.
Senast redigerat av simlar (14 november 2013)



Sök