3398
Sök

Volvo amazon B18 går dåligt!

78 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, Har skaffat mig en Volvo amazon med b18 zenith förgasare.

Problemet är det att när choken är draget till max så går den som den ska på choken. Men ju mer jag trycker in choke desto sämre går den. Drar jag ut choken till max o startar bilen o sedan trycker in choken helt så går bilen ca 1-2 sec o sedan dör den.


Den backtänder även i förgasaren trots att tändningen är ställd.

Märkte även att den hade ingen kraft när jag skulle köra upp på en ramp.

Så min fråga är då vad felet kan sitta?

5 687 Inlägg
1 november 2013
#2
Det låter ju som att den inte får soppa som den ska. Igensatt huvudmunstycke skulle jag gissa på med tanke på att den går med choke.

Har den stått länge?
Gammal soppa?


21 761 Inlägg
1 november 2013
#3
Eftersom förgasaren måste plockas isär i felsökningen så är det inte helt fel att även kika på gummimembranet så att inte det har sprickor eller hål, membranet är ju på sätt och vis en färskvara. smile

78 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#4
Tack för dem snabba svaren. Den hade stått i ca 3 år för att kopplingen inte hade funkat.

Men när jag skulle köpa bilen så drog han igång den o då lätt den fint.

Det är ny soppa 95.

Men kan förlite soppa göra att den baktänder i förgasaren?

4 468 Inlägg
2 november 2013
#5
finns väl inget membran på en zenith förgasare,kom väl först på stromberg/su förgasarna..

78 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#6
Det har du rätt i det finns inget membran

21 761 Inlägg
2 november 2013
#7
Okej, jag tänkte inte på att Zenith var en annan typ. Man brukar ju ibland skriva Zenith/Stromberg när det gäller Strombergförgasaren och då trodde jag att du menade en sån. smile

SU har inget membran, det har jag dock koll på.

Har kikat i en rephandbok till Amazon och det verkar finnas flera olika munstycken i blandningskammaren, du får nog plocka isär och blåsa igenom alla munstycken. Har själv aldrig tagit isär en sån förgasare så jag vet inget om den.
Senast redigerat av Drönirettab (2 november 2013)

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2013
#8
Testa att ställa bilen i nedförsbacke. Om den går bättre då är det bensinpumpen. Inte ovanligt att AC-pumpen tröttnar (membran)

Är förgasaren grundinställd? Alltså har bilen ens haft tomgång? Gick den bra förut?

Zenithförgasaren är fantastiskt enkel. Den går inte att sätta ihop fel då munstycken endast passar på ett ställe. Kontrollera att foten är plan, ett tips är att du planslipar den mot en laminatskiva som du limmar ett hyfsat fint slippapper på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

78 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#9
Den gick bra första gången jag starta den sedan dess har den bara funkat på choken.
Där är ingen tomgång .
Bilen står redan i en nerförsbakce.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2013
#10
Om den stått länge, gick bra vid uppstart men nu krånglar så låter det tveklöst som skräp som lossnat och tagit sig in i förgasaren. Ta loss förgasaren, ta bort flottörkammaren och gör rent. Silen ovanpå nålventilen kan vara igensatt (kom ihåg hur många brickor där sitter om det gör det), gör även rent filtret vid bränslepumpen.

Gör gärna rent allting men var försiktig med starka medel som kaustik som du kanske läst om ska vara bra. Kaustiksoda äter upp godset i en Zenith på nolltid. Bäst av allt är en ultraljudstvätt. Det är inte relevant att den blänker, det är insidan som räknas.

Bensinpumpens membran är tyvärr en svag punkt på dessa gamla B18. Ett renoveringskit i Sverige är svindyrt, leta utomlands.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

78 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#11
Har rengjort förgasaren nu o där var lite skit men munstyckena var fina .
Hur kan jag se om membranet är dåligt på bränslepumpen för där pumpas fram bränsle men om det är tillräckligt vet jag inte.

78 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#12
Har rengjort förgasaren nu o där var lite skit men munstyckena var fina .
Hur kan jag se om membranet är dåligt på bränslepumpen för där pumpas fram bränsle men om det är tillräckligt vet jag inte.

78 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#13
Har rengjort förgasaren nu o där var lite skit men munstyckena var fina .
Hur kan jag se om membranet är dåligt på bränslepumpen för där pumpas fram bränsle men om det är tillräckligt vet jag inte.

21 761 Inlägg
2 november 2013
#14
En sak som jag har kollat när det gäller bränslepumpen är att hålla för både inlopp och utlopp med fingrarna och sedan "pumpa" med hävarmen. Är membranet helt så ska det gå väldigt trögt, men ett trasigt membran gör att man ganska lätt kan röra hävarmen.

Om detta är rätt sätt att kolla vet jag inte, men jag har iaf kunnat konstatera trasig pump på det sättet. smile

78 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#15
Okej ska testa  det.
Men varför baktänder den i förgasaren om tändningen nu är rätt inställd?

78 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#16
Okej ska testa  det.
Men varför baktänder den i förgasaren om tändningen nu är rätt inställd?

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2013
#17
Har du kollat ventilspelet? Ingen ventil som kärvar?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

78 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#18
Ska kolla det i morgon. Ska även montera min rengjorda förgasare o kolla bränlse pumpen samtidigt .

Ger nya besked i morgon.

2 250 Inlägg
3 november 2013
#19
Problem med en annan B18... Som gick mycket dåligt på tomgång, men sen kom den sig allt mer när varvet ökade.
Felet var läckande bromsservo. Den stora buken som huvudbromscylindern sitter på!

Vi kom på felet när vi lossade felet mellan servo och insugningsrör. Tätade slanganslutningen på insuget och motorn gick bra!
Det som hände vara att bränsleluftblandningen späddes ut med luft via bromsservot till de cylindrar som låg närmast slangnippeln på insuget...

78 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#20
Nu har jag kollat bränslepumpen på så viss att jag höll för in-lopp o ut-lopp på bränslepumpen och tryckte på armen o där var motstånd.

Jag har rengjort förgasaren o satte ditt den idag men nu helt plötsligt så rinner det in bensin hela tiden efter att jag försökt få igång bilen. Det värkar som om där är för mycket tryck i förgasaren. Så den fyller nästan upp hela hålet i förgasaren.

Jag har ingen bromservo på bilen. Det är en -65 års modell.


Sök