2976
Sök

All olja rinner ut under motorn:/ Volvo 855 t5a

332 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#1
Har nydligen skaffat mig en volvo 855 t5a årsmodell 94a... och de dyker upp små problem hela tiden men det här tog fan priset:/

För 4 veckor sedan så spruta de upp olja ur oljestickan,fick för mig att det va ja som inte satt ner oljestickan ordentligt. Sen gick det 3 veckor och ingen olja rann ut elr nå. I förrgår blev de åka in efter väg kanten då de spruta upp olja i hela motorn,va vist en slang som losnat. Blev garaget och fick den dit monterad. Idag va farsan ute o provkörde o gasade på ganska så friskt,samma sak igen....spruta olja över hela motorn. Fyllde på ny olja för o se vart de läckte..va vist under motorn vid vattenpumpen typ som de rann nästan forsa ut:/ fanns noll olja kvar i motorn så va bara o bogsera hem.

Va inne på volvo verkstan idag o prata me nån snubbe,han sa det KAN vara vevhusventilationen som är igensatt. Elr någon kolvring som gett med sig? Men bilen låter inte konstigt i motorn elr nå och den har gått bra innan detta hände. Nu står  bilen i garaget o både jag farsan har ingen aning om vad det kan av,har docl inte hissat upp bilen o kollat igenom allt,får bli nån dag i veckan,e så less haha...

Någon som har någon aning om va de kan vara??sad

558 Inlägg
4 november 2013
#2
Eftersom de forsar ut, motortvätta så mycket du kan. Fyll på med olja, starta motorn och kolla vart det läcker till att börja med. Kan vara så enkelt som oljereturen från turbon. Men även då Stickan flyger upp är ett tecken på vevhusventilation,


948 Inlägg
4 november 2013
#3
Om oljestickan trycks upp så brukar det vara tät vevhusventilation, vet inte hur det ser ut på 850i om det är lättast att byta eller göra rent.

Sen går det att göra kompressionstest av varje cylinder med så man kan utesluta det.

2 845 Inlägg
4 november 2013
#4
Det första jag kom att tänka på var tät vevhusvent. Men kan ju va nån ring som gett sig med. Men skulle tippa på vevhusventilationen.

21 Inlägg
4 november 2013
#5
Din beskrivning låter som igensatt vevhusventilation. När man gasar ökar trycket i bottendelen av motorn.
Är då vevhusventilationen igensatt trycker övertrycket oljan lättaste vägen, i detta fall oljestickan. Men eftersom du beskriver det som att det "forsar" ut kan man även misstänka att någon packning gett sig.

Gör som ovanstående föreslår, motortvätt, fyll på olja, starta men slå av direkt när det börjar läcka. Ta kort på eländet och posta här el skicka till /visa nån kunnig så får ni nog ett bättre svar...

Vänligen Andreas


Fotograf
1 319 Inlägg
4 november 2013
#6
håller med alla andra vevhusventilationen.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

332 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#7
Tack för alla svar...ska motortvätta o fylla på ny olja o se vart de läcker. Men kan de verkligen va igensatt vevhusventilation näre forsar ut olja sådär:(
Senast redigerat av HBB (4 november 2013)

Fotograf
1 319 Inlägg
4 november 2013
#8
ja de kan ju det. blir övertryck i motorn så har säkert tryckt sönder nån packning som oljan kommer ut ur nu i stället.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

265 Inlägg
4 november 2013
#9
En kompis till mig hade en 9-5 med samma symptom. Sprutade olja vid körning, men då gick bilen även dåligt - i det fallet visade det sig att han hade fått en spricka i en kolv och mycket kompression gick in i motorn som i sin tur tryckte ut oljan.

Så att som någon annan föreslog, gör ett kompressiontest och undersök om inte det kan vara anledningen.

Riktigt tråkigt om det nu skulle vara så eftersom man måste plocka isär hela motorn för att byta kolvar/kolvringar. ^^
Senast redigerat av Tunestream (4 november 2013)

332 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#10
Jag håller verkligen tummarna på att det är vevhusventilationen som är igensatt! Kan någon förklara lite lätt hur man byter den? är de svårt? Ang kompressiontest så ska jag få hjälp o göra de i veckan så då får man väl hålla tummarna,om de visar dåligt på de testet va kan de vara då??sad

Fotograf
1 319 Inlägg
4 november 2013
#11
HBB skrev:
Jag håller verkligen tummarna på att det är vevhusventilationen som är igensatt! Kan någon förklara lite lätt hur man byter den? är de svårt? Ang kompressiontest så ska jag få hjälp o göra de i veckan så då får man väl hålla tummarna,om de visar dåligt på de testet va kan de vara då??sad

ta ner insuget så sitter ventilationen där. måste ner med tråget också annars kommer al skit ramla ner där å sätta igen oljesilen. inte svårt då man vet vart allt sitter. men tar sin lilla tid att komma åt alla skruvar och det.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

332 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#12
Jaha så man ska ta ner insuget och oljetråget?? oj de e lite pyssel..blir farsan som får skruva då han e duktigare än mig så ja ska försöka hjälpa till så gott ja kan,fyfan en hel del o göra...

Fotograf
1 319 Inlägg
4 november 2013
#13
ja det är en kanal i blocket som sätter igen sig så man måste ta ner de så man kan få in nått lämpligt att göra rent där med. får fixa en arbetsbeskrivning på volvo. dom brukar kunna skriva ut dom om man vill ha dom.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

102 Inlägg
5 november 2013
#14
Tjena, hade exakt samma problem med min 945a, visade sig att turbon var slut OCH 3ans cylinder.

Mitt tips: Ta bort luftrenaren från turbon och känn på "propellern" glappar den in och ut är det bara att byta. Samt gör ett komptest! Ta bort ALLA tändstift, ge full gas och mät, ska ligga jämt! Min mätta 9 på alla utan trean som mätte 4a så detta är mitt tips smile

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393

332 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#15
Men turbon har laddat som den ska o bilen har varit pigg innan olje badet i motorn:/ o inte gått nå konstigt..men värt o kolla upp ändå de du skrev..

102 Inlägg
6 november 2013
#16
HBB skrev:
Men turbon har laddat som den ska o bilen har varit pigg innan olje badet i motorn:/ o inte gått nå konstigt..men värt o kolla upp ändå de du skrev..

Min var också pigg som fan innan! Går den lite dåligt på tomgång?

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393

Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
6 november 2013
#17
De vanligaste på en 850 är att vevhusventilationen sätter igen sig. Packboxen mellan motor & växellåda är också väldigt vanlig, och jävlig att byta så hoppas det inte är den.
Börja som sagt med att göra rent motor.. om turbon är slut så ryker bilen mycket hela tiden (inte bara kallstart)

Får hålla tummarna att du undkommer allt för mycket jobb. smile

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.

332 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#18
Den ryker inge konstigt när man kört och den har inte gått dåligt elr konstigt på tomgång däför jag har svårt att tro att de e turbon men ja vet inte..har varit på volvo o dom har varit så snälla o skrivit ut instruktioner punkt för punkt om hur man byter vevhusventilation så börjar me de först:p och sånt där komptest för o kolla motorn..

332 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#19
Misstänker den där packboxen mellan motor o låda oxå då de varit väldans oljigt där...o fick tag på gamla besiktning s papper på bilen från förra ägaren o då vare vist en 2a på oljeläckage från motorn....säkert den där packboxen mellan motor o låda då suck.......

558 Inlägg
6 november 2013
#20
Behöver inte alltid vara packbox mellan motor och låda, oljan hamnar på alla möjliga ställen när du kör men har du igensatt vevhus så är det troligt. tvätta motorn och kolla som jag sa tidigare kan bli mycket billigare än vad du tror.  Min packning i oljereturen från turbon läckte som fan såg ut som det kunde läcka mellan motor och låda men så var inte fallet tur nog. rengör/byt vevhusventen och byt packningar vid oljereturen från turbon borde vara ett säkert kort. är din vevhus tät samt i kanalerna så kan du nog oroa dig för att packboxen i värsta fall tagit stryk ja.



Sök